Sunday, December 16, 2007

BADAR AL KUBRA

KELEBIHAN PAHLAWAN BADAR

( part 4 of 4 )
07 ZULHIJJAH 1428 HIJRAH - 17 DISEMBER 2007

Dah masuk bulan Zulhijjah baru la gua berkesempatan nak masukkan kisah terakhir dalam siri Perang Badar. Maaf bebanyak pada sobat-sobat yang mengikuti kisah penting ini. Leceh tul! Kisah Perang Badar telahpun tamat dalam siri yang ke 3. Dalam siri yang ke 4 ini adalah bekenaan dengan KELEBIHAN PAHLAWAN BADAR yang patut kita ketahui akan kelebihan yang dijanjikan oleh Rasulullah S.A.W. Sseungguhnya beruntunglah semua sahabat dan pahlawan Islam yang gugur syahid dalam Perang Badar Al Kubra ini.

Saidina Anas R.A. telah berkata;

“ Harithah telah terkorban dalam Peperangan Badar ketika dia sedang meningkat remaja ( dia syahid akibat dipanah ketika sedang minum air di medan Badar ). Lalu bondanya menemui Rasulullah S.A.W. dan bertanya pada Baginda S.A.W., “ Wahai Rasulullah! Tuan mengetahui kedudukan Harithah di sisiku. Sekiranya anakku berada di dalam syurga, akan akan bersabar dan menerima kenyataan ini. Tetapi sekiranya anakku berada di tempat sebaliknya ( neraka ), tunjukkanlah padaku apa yang harus aku lakukan! “ Rasulullah S.A.W. pun bersabda, “ Malangnya kamu! Adakah syurga itu hanya satu? Syurga itu banyak, dan anakmu itu berada di dalam syurga Firdaus!”

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda;

“ Tidak akan masuk neraka orang yang pernah menyertai Peperangan Badar dan Hudaibiyyah! “

Abu Hurairah R.A. menyatakan bahawa Baginda Rasulullah S.A.W. pernah bersabda;

“ Sesungguhnya Allah melihat orang yang menyertai Perang Badar, lalu Dia berfirman; “ Lakukanlah apa sahaja yang kamu kehendaki kerana Aku akan mengampunkan dosa kamu!”

Dari Abu Hurairah R.A. , Rasulullah S.A.W. telah bersabda;

“ Sesungguhnya aku benar-benar berharap agar orang yang pernah menyertai Peperangan Badar tidak memasuki neraka dengan izin Allah!”

Imam Al Bukhari turut menyebut mengenai kehadiran tentera malaikat dalam Peperangan Badar dengan memetik sebuah hadith yang bermaksud;

“ Jibril Alaihisalam menemui Nabi Muhammad S.A.W. lalu bertanya, “ Apakah jenis tentera yang menyertai kelompok tentera Badar ini?” Baginda S.A.W. menjawab, “ Dari sebaik-baik kaum Muslimin, atau perkataan yang seumpamanya!” Lalu Jibril Alaihisalam berkata, “ Begitu juga tentera malaikat yang menyertai peperangan ini!”

Inilah peristiwa penting dan besar dalam sejarah Islam yang perlu sangat la kita ingat sebagai titik tolak pekembangan Islam di seluruh dunia hingga ke hari ini setiap kali menjelang Ramadhan. Bukan hanya peristiwa besar turunnya Al Quran dan Lailatur Qadr yang perlu kita ingat dan cari tapi PERISTIWA BADAR ini juga perlu diingati wahai semua sahabat yang dikasihi. Jadi pada setiap 17 Ramadhan, selain dari peristiwa Nuzul Quran, Peperangan Badar Al Kubra berlaku pada hari ini!

Petikan dari Yayasan Sofa Negeri Sembilan

No comments: