Monday, December 28, 2015

DOODLE 2015


SELAMAT TINGGAL 2015

DOODLE 2015
17 RABIULAWAL 1437H - 29 DISEMBER 2015

Tahun 2015, gua mula melukis DOODLE secara tidak dirancang dan yeah... boleh kata terpaksa!
Sejak kali pertama melukis doodle pada awal Januari dalam program imarah masjid kat Ampang, gua terus melukis doodle dalam beberapa program sepanjang tahun 2015. Gua tak bepeluang mendoodle kat kertas saiz A4 tapi terus mendoodle kat medium berskala agak besar sejak kali pertama.

Ada beberapa program gua dijemput untuk mendoodle bersama sahabat-sahabat. Antaranya kat Karnival Uniti Kolej Tanjung Agas, Port Dickson dari 03 April hingga 05 April 2015 yang lalu.





Ada satu lagi program mendoodle kat masjid Al-Khairiyah, Batu Caves, Gombak pada 18 April 2015, tapi sayangnya photo ilustrasi doodle tu hilang ke mana ntah. Guapun malas nak cari, jadi tak dapat la nak share kat sini. Doodle gua kat masjid Al-Khairiyah berkonsepkan ( konsep konon ) binatang yang disebut dalam Al-Quran. Babi, monyet/kera, ikan paus, burung, labah-labah, lembu, kambing, lalat, lebah, nyamuk, ular, jengking, semut, rama-rama dan segala jenis binatang yang ada dalam Al-Quran. 

Ada satu lagi program mendoodle bersama Tourism Malaysia Selangor kat Kuala Selangor tapi dibatalkan kerana masalah jerebu pada awal bulan Oktober dulu.

Kat bawah ni plak gua mendoodle kat Universiti Malaysia  Perlis ( UniMAP) dalam sambutan Fiesta UniMAP 2015, Feskon kali ke 10. Perjalanan yang sangat jauh. ARGHHHH!


Tahun bila ya... 2009, 2011... gua penah sampai ke Perlis dalam program anjuran Tourism Malaysia. Ni kali kedua gua sampai ke Perlis. Gua suka tengok bukit-bukit kat sawah bendang yang banyak kat Perlis dan sepanjang banjaran Nakawan yang cantik dengan hutan tebal menghijau ( seni la kononnya. Heh! )

 Gua penah masuk dalam Gua kelam yang terkenal tu ( satu pengalaman hebat ), Taman Herba, ladang buah anggur dan Muzium Kota Kayang. 

Untuk doodle kali ni, gua menjadikan keindahan alam dan produk paling popular Perlis iaitu buah mangga Harum Manis sebagai subjek utama. 

 Gua gak dijemput untuk mengendalikan bengkel Asas Melukis Kartun. Bersama sebahagian dari peserta bengkel kartun di UniMAP. Tak salah belajar dan tahu sikit-sikit pasal kartun kerana tak semestinya akan jadi seorang kartunis.

 Tak lengkap sampai ke Perlis kalo tak pergi ke Padang Besar. Gua tak percaya dengan kata-kata tu walau bila saing ajak ke Padang Besar, gua dulu yang angkat tangan. Leceh tul! Penat jalan-jalan tengok itu, tengok ini.  Beli tak banyak mana. Penat lebih! Adoiii laa..

Kali pertama dulu, meriah dengan tebu kat Chuping ni. Tapi sekarang tak ada lagi tebu ditanam kat sini. Khabarnya akan diusahakan dengan projek pembangunan yang lain. Ladang tebu Chuping yang pernah melalui zaman kegemilangannya kini hanya tinggal kenangan.

Satu pertanyaan;
kenapa Raja Perlis tidak menggunakan gelaran 'Sultan' tapi menggunakan gelaran 'Raja'?


1 comment:

deaf-angel said...

Wahhh rumusan 2015.

Best wishes untuk 2016 buat Gayour