Thursday, June 14, 2007

NOSTALGIA

NOVEL NOSTALGIA
29 JAMADILAWWAL 1428 HIJRAH
15 JUN 2007
Hari tu ( 13 Jun 2007 ) dapat jemputan dari Alaf 21 ke Majlis Pelancaran empat NOVEL NOSTALGIA yang memang dah tahap klasik iaitu novel RANJAU SEPANJANG JALAN karya tersohor Dato' Profesor Emeritus Haji Shahnon Ahmad yang diterbitkan pada tahun 1966 dan BADAI SEMALAM karya hebat Khadijah Hashim pada tahun 1968. Ramai antara kita belum lahir lagi masa novel ni diterbitkan! Gua membesar dengan novel-novel ini ( kata2 yang dah cemuih, menjengkelkan dan boring giler tahap tepu kita dengar...'' saya membesar dengan muzik ini, dengan novel ini, dengan lagu ini, dengan itu, dengan ini.... blahblahbalhhh.... '' ) Guapun nak gak gunakan kata2 pengakuan yang dah cemuih didengar ni. HEH! Lagi dua novel ialah TUKCAI karya Azizi Haji Abdullah ( gua membesar dengan novel beliau.. hehe! ) dan Zaharah Nawawi dengan JALUR SINAR DI CELAH DAUN. Ni la antara gambo2 tahap amatur masa belangsungnya majlis gua kuarkan kat sini.

Memang biasa Alaf 21 buat majlis pelancaran produk terbaru kat hotel ni. Tak jauh mana dari opis, tapi kalo Fedral Highway dah jem giler, lambat la sampai. Kena plak kitorang kuar lambat, lagi la betambah lambat sampai. Rasa yang paling lambat! Tak payah cakap sebab apa. Rahsia. HEH! Masuk jer dalam dewan, saudara Azizi Haji Abdullah trus menghabiskan ucapan beliau bila nampak jer gua. Heee... Kendian trus disambung oleh " Jefri Zain " YB Senator Tan Sri Datuk Dr. Jins Shamsudin memberikan kata2 sebelum merasmikan/melancarkan keempat2 NOVEL NOSTALGIA tu.
Biasa dengar puisi2 hebat lagi menghairahkan yang beliau cipta dan ucapkan dalam satu siaran radio yang gua rasa korang tak minat nak dengar. Tak sangka dapat betemu, melihat dan mendengarnya secara langsung dari saudara Lim Swee Tin pada petang itu sebelum acara pelancaran. Yeah! Walaupun beliau berbangsa asing tetapi mampu membuat puisi yang unik dan menarik seperti encik Lim Tat dalam rancangan Berbalas Pantun dalam kaset Pujaan Sirap Din Beramboi! Harharhar!
Ni la rupa cover mockup keempat2 NOVEL NOSTALGIA yang dilancarkan pada petang itu yang diterbitkan semula oleh Alaf 21 untuk dibeli, dibaca, dikaji, diulas, disimpan, diberi pinjam, dijadikan hadiah dan diambil segala kebaikan yang ada di dalamnya. Ayuh korang semua pegi beli semua novel ini!

Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said pun datang memberi sokongan pada hari itu. Guapun apa lagi, trus paksa beliau begambo dengan gua. Gua peluk beliau sebagai tanda kasih terhadap ilmu yang beliau miliki! Moga Datuk sihat, diberi kekuatan dan keimanan oleh Allah untuk trus berkarya. Gua memeluk Sasterawan Negara!

Yang ini pula bersama Dato' Profesor Emeritus Haji Shahnon Ahmad yang menghasilkan RANJAU SEPANJANG JALAN yang sungguh dahsyat lebih 40 tahun yang lalu! Melihat kedut di wajahnya menunjukkan betapa banyak halangan dan ranjau yang ditempuh selama ini. Bukan saja nak bergambar tapi gua nak memegang dan memeluk sekali insan hebat ini sementara berkesempatan. Moga Dato' diberi kesihatan yang baik dan betambah iman. Terima kasih atas karya2 dahsyat Dato'. Sori... gambo hancus!

Antara karya popularnya yang menjadi kesukaan ialah MIRA EDORA ( selain Badai Semalam ) kat surat kabo masa dulu-dulu. Berebut-rebut nak baca. Aww! ( gua membesar dengan karya2 beliau... hehehe... ) Yang ni besama Cik Khadijah Hashim yang gua hormati. Yang ni tak bleh nak pegang apatah lagi nak peluk! Jangan buat pasal aa... Moga cikpun trus diberi kesihatan, keimanan dan trus blah berkarya. Amin!

Gua mempekenalkan diri, senyum padanya dan menghulurkan tangan bersalaman. Gua mengenggam erat tangan beliau, merenung ke mata sambil trus tersenyum dan menyatakan '' saya suka dengan SEORANG TUA DI KAKI GUNUNG karya saudara ''. Lantas dibalas oleh beliau '' pasal nak amik periksakan? ''. Hehehe... saya tesengeh, diapun tesengeh. Mungkin beliau dah cemuih mendengar kata2 seperti yang gua kata tadi. Tapi itulah kenyataan. Novel itu antara penyebab gua betambah suka, minat, teruja dan menggilai mata pelajaran SASTERA! Selain novel dan cerpen ada puisi, esei, sajak, gurindam, syair, pantun... indahnya bahasa Melayu, kayanya khazanah bahasa Melayu. Masa periksa gua score habis sastera! Dia, saudara Azizi Haji Abdullah berkata lagi, '' sekiranya awak suka Seorang Tua Di Kaki Gunung , saya cadangkan awak baca novel saya... '' Maaf... gua lupa tajuk novel yang beliau nyatakan pasal rasa teruja dapat bertemu dengan novelis yang gua membesar dengan karya2 beliau. Hehe... Leceh betul nak mengingatkan balik. Apa nak buat, lemah minda la katakan! Terima kasih tuan... moga tuan trus sihat, betambah iman dan diberi kekuatan dan ilham untuk trus berkarya.

Saya mendengar puisi PERKAHWINAN saudara yang meruntun rasa kat siaran radio ( yang korang tak selera nak dengo tu ) " Kat majlis kawenpun saya dipaksa mempersembahkan puisi tu " tegas beliau! Bersama saudara Lim Swee Tin yang mempersembahkan sebuah puisi khas petang itu sebagai penghargaan pada keempat2 novelis.

Bersama '' Jefri Zain '' YB Senator Tan Sri Datuk Dr. Jins Shamsudin yang menjadi penyempurna pelancaran majlis pada petang tu. Masih segak, masih hebat, ceria dan sihat. Peluang yang ada untuk bertemu dan merakamkan kenangan begini bersama sasterawan, novelis dan pelakun veteran tidak boleh dipersiakan. Gua membesar dengan filem " Jefri Zain ". Heh!

MAQAN time! Kat belah kiri tu ialah encik kartunis Kobis Bunga. Kat belah kanan tu plak ialah Kak Sa'adi ( Alaf 21 ) yang datang mengedarkan surat jemputan ke Karangkraf setiap kali kalo ada majlis cam ni. Hujan petang tu. Masa balik ke opis jalan jem teruk. Masa ni la gua baru teingat satu benda yang dah lama terpendam. Ingat masa jumpe dengan Azizi Haji Abdullah tadi gua nak tanye kat beliau trus mengenai satu soalan, perbalahan, perdebatan, permasalahan, kemusykilan antara gua dengan kengkawan dan cikgu sastera masa skolah dulu mengenai siapakah sebenarnya SEORANG TUA DI KAKI GUNUNG? Tuk Ya atau isterinya? Kitorang begaduh dan bedebat giler pasal bende ni dulu! Ni la akibatnya kalo lemah minda. Adoi la... Sayang sekali bleh telupa. Dah la... lupakan saja! Dah la masa pegi tadi jem dan sampai lambat. Masa balik nipun cam tu gak. Sampai lambat ke opis. Hee... Gua siap tido dengan lenanye dalam pejalanan. Sori la Kobih dan Aguri. Maqan tak la banyak mane tadi. Apapun terima kasih bebanyak pada Alaf 21 atas jemputan. Tahniah atas perlancaran NOVEL NOSTALGIA. Moga berjaya!

No comments: