Wednesday, December 26, 2007

KURSUS KAT GENTING

ATTITUDE
16 ZULHIJJAH 1428 HIJRAH - 26 DISEMBER 2007

Lama tak kursus. Korang mesti penah pegi kursus atau apapun nama yang dibagi kan? Guapun sama. Lama tak kursus terutama kursus kat luar pejabat. Biase kursus sehari atau setengah hari kat pejabat. Hujung tahun ni syarikat anjurkan kursus untuk semua staff ( editorial saja ) termasuk unit/department illustrasi dan kartunis. Kitorang join dengan dept Pusat Sumber, advertizing, sekreteriat dan dept fotography. Kumpulan kitorang ni merupakan kumpulan yang paling kecil/sedikit. Dua puluh empat orang saja. Kumpulan sebelum ni hampir empat puluh orang dalam setiap kumpulan! Ahh! Lantak la! Tak ramai lagi baik! Kursus ni telahpun selamat kitorang hadiri dari 07 Dis hingga 09 Dis 2007 yang lalu kat Genting View Resort, Genting Highland yang teletak di tengah perjalan naik ke puncak genting tempat orang berseronok tu! Kali pertama gua sampai ke puncak genting adalah pada tahun 1990. Itupun dibawa oleh majalah Mingguan Kanak-Kanak ( R.I.P ) pasal diorang ada aktiviti kat genting dengan ahli kelab MKK kalo tak silap. Gua ikut jer. Tupun bukan nak pegi enjoy, kira pegi betugas gak. Itu la kali pertama hingga ke hari ni gua sampai ke genting. Masa tu lebih sejuk. Gua suke tengok kabus yang lebih tebal, angin menderu kuat dan hanya nampak hujung pokok di lereng bukit…


KEMARUK
Pagi lagi dalam pukul 6.45 pagi ramai yang dah sampai dan tak sabo-sabo nak naik bas! Lama tak pegi kursus dan lama tak naik bas. Tu yang ramai hilang sabar nak naik bas. Tapi semuanya hanya palsu. Bas tu janji nak sampai awal tapi ternyata palsu semata! Beliau dengan driver beliau sama jer. Penipu! Sementar tunggu ketibaan bas yang membawa kitorang ke genting, begambo la dulu. Ni adalah kesan khas kononnye kabus kat atas bukit yang dibuat oleh brader Kartekana dengan asap rokok beliau. Nampak sangat kemaruk nak ke genting!

MARI BEGAMBO
Tetiba ternampak plak jentera berat yang digunakan untuk membuat dan meratakan jalan yang baru diturap dengan tar kat seberang jalan semasa nunggu bas. Tengok driver jentera berat tu blum datang lagi, guapun memaksa jurugambar yang memang tak professional dan tak mengikut arahan masa mengambil gambo iaitu encik Padi untuk menangkap gambo gua beraksi kat jentera berat ni. Kita tak merasa malu, segan atau apa-apa perasaan masa begambo dengan kepala keretapi, tugu, batu, logam, besi, kayu, pokok, tunggul,meriam dan segala macam benda lagi yang dipamerkan kat muzium atau di mana-mana tempat menarik yang dilawati. Tapi bagaimana kalo begambo kat jentera berat cam ni. Apa yang korang rasa atau pernahkah telintas di kepala hotak korang nak begambo kat bende ni?

LAWAK
Terutama bila begambo pada jentera berat yang tertulis jelas dan besar ayat/perkataan ini yang kita faham dalam bahasa kita merupakan satu yang biasa dibuat lawak dan melucukan. Satu ayat yang bila disebut merupakan satu penghinaan pada seseorang! Sebenarnya kita bukan saja menggunakan ayat atau perkataan ini untuk menghina dan mengelar seseorang tapi juga sebenarnya menghina satu bangsa/kaum! Hey! Apa salahnye?
Kan bangsa tu memang cam tu. Tak salah la mengelar seseorang dengan nama kaum tu? Inilah anggapan kita terhadap penggunaaan nama/ayat atau sebutan ini. Tak rasa apa-apa kerana kita dah lama hilang maruah dan moral diri bila menghina orang dengan menggunakan nama suku kaum ini. Kita mengganggap ia satu gurauan. Apa yang kita rasa plak bila nama bangsa atau kaum kita digunakan untuk tujuan menghina, mencaci, merendah-rendahkan maruah seseorang seperti kita menggunakan seenaknya nama kaum itu?


AHH, SERONOTNYE!
Bila bas datang semua rasa teruja dan seronok ya amat nak naik bas. Rasa cam nak pegi rombongan sungguh! Semua suka, semua seronok walaupun hujan sepanjang perjalanan mendaki bukit ke Genting View Resort. Kabus di mana-mana kat atas bukit ni. Rase cam kena serang jerebu dulu. Pemandangan terhad sangat! Bezanye jerebu ni tak panas… suasana nyaman dan dingin!

KEBULUR!
Inilah dia tajuk kursus kitorang! Apa bende ntah!

Sampai jer kitorang trus ke dewan kuliah! Arghhhh! Ingatkan nak rilek dulu. Tak ade rilek-rilek aa… Kitorang sampai awal. Rumah penginapan kitorang blum siap untuk kitorang masuk. Tak kisah la janji ada sarapan pagi. Kena tunggu pukul 10.15 pagi baru sarapan! ARGHHHH! Kebulur kitorang! Dah la pagi tadi sengaja tak sarapan pasal ingat sampai jer kat sini trus dapat sarapan. Rupenye kena tunggu la plak! Kena plak sejuk ya amat kat sini, lagi la derita menahan laparrrrr… Sabo jer la!

LEMAH
Lepas sarapan baru la memasing agresif luar biasa! Trus melakukan senaman atau tarian hakka dengan agresifnye! Baru encik fasilitator tau akan kerakusan kitorang. Bagi sarapan lagi, kan dah jagi agresif! Heh! Tadi tu seblum sarapan semua memeluk perut memasing lemah tak bermaya…

KUMPULAN
Kitorang dibahagikan pada tiga kumpulan ( lapan orang dalam satu kumpulan ). Assignment pertama kitorang pada pagi hari pertama kursus ni ialah menamakan kumpulan ( biasa la nikan… ), mencipta logo kumpulan, memberi slogan dan mengadakan undang-undang kumpulan yang mesti diikut, dipatuhi dan dihormati sepanjang berkursus! Termasuk dengan denda atau hukuman pada setiap ahli dan semua kumpulan!

TERUKNYE!
Pas tu setiap kumpulan dengan semua ahli akan keluar ke depan untuk memperkenalkan nama kumpulan, maksud logo, slogan, pekenalkan diri dan segala macam lagi mengenai kumpulan. Masa ni la segala pertanyaan, bantahan, kutukan akan diajukan! Selain itu setiap kumpulan dikehendaki mencipta dan mempersembahkan secara eklusif satu tarian/gerakan hakka pada fasilitator dan kengkawan! Huru hara! Ini adalah kumpulan M.ZAIN yang terdesak sangat nak cari nama dengan mengambil nama fasilitator iaitu encik Saiffuzin. Teruknye…


HANCUR!
Yang ni plak adalah kumpulan yang langsung hilang akal menggelarkan kumpulan mereka sebagai GELIMAT. Lagi la hancur! Nama tangkap muat yang dicilok terus dari translet yang salah senikata/sebutan dalam satu video clip lagu Tamil!

NO MERCY, PLEASE!
Ni lah dia kumpulan yang benar-benar mendominasi! Kumpulan yang dikenali sebagai STONE COLD! Tak ada belas, tak ada kesian terhadap musuh! Belasah!

KONDEM
Tindakan proaktif pertama yang gua ambik masa mempekenalkan nama kumpulan adalah mengkondem kumpulan yang lain! Har fragin har! Apa punyer nama daa korang pilih. Tak semangat langsung!

SENYAP SUNYI
Kali pertama solat Jumaat kat Genting Hiland ni. Masjid yang diberi nama Masjid Arwana. Kali pertama juga gua solat kat masjid yang tidak memasang kipas sepanjang masa khutbah dan berlangsungnye solat. Sejuk, nyaman dan dingin kat sini. Kali pertama gak gua merasa begitu senyap sunyi masa solat. Tak ada derauan kipas atau aircond. Tak kedengaran bunyi injin motor, kereta atau suara kanak-kanak menjerit-jerit atau bercakap… Begitu juga kicauan burung atau cengkerik. Semuanye sunyi sebening-beningnye kat atas bukit ni. Hanya kedengaran suara imam membaca surah. Sungguh jelas. Korang boleh cube try test singgah solat sekiranye bercuti atau jalan-jalan ke genting ni… Pengalaman hebat! Ni gua bergambo di depan masjid bersama dua orang kartunis/illustrator yang dah melepasi tahap otai. Dah masuk tahap dinosaur dah ni! Heh! Belah kiri adalah brader Kartekana yang memberi peluang menyiarkan kartun pertama gua pada tahun 1985 dahulu! Belah kanan plak adalah brader Tuan Haji YO. Gua lama tinggal serumah dengan beliau dan banyak belajar dari beliau. Terima kasih daun keladi banyak-banyak wahai tuan-tuan yang budiman… moga diberkati dan dirahmati Allah sentiasa.

Masjid Arwana Genting Highland.

L.O.S.E.R.
Aktiviti belah petang pada hari pertama setelah abis teori kat dalam kelas berlaku kat kolam. YAHOOOOO! Pagi tadi hingga ke tengahari, hujan rintik-rintik. Petang ni baru berhenti. Pasal tu la fesilitator buat aktiviti luar kat kolam plak! Persaingan pertama kami adalah mengisi air dalam batang paip yang telah dilubangkan untuk mengeluarkan bola ping pong dalam batang paip tu! Nampak senang tapi bila buat… penat nak mampuih! Arghhhh! Team work dari semua ahli diperlukan sangat-sangat untuk mengelakkan air yang dimasukkan keluar dengan menutup setiap lubang untuk mengeluarkan bola ping-pong tu. Akhirnye pasukan yang mendominasi iaitu STONE COLD berjaya memalu dan memusnahkan impian kedua kumpulan yang lain. You losers better learn! MUARGH!MUARGH!MUARGHHHH!

ARMED AND READY!
Aktiviti dalam air seterusnye ditruskan dengan hanya dua kumpulan. Kitorang terpaksa join dengan musuh untuk menjayakan aktiviti ni. Walau keadaan cuaca sejuk dan dingin tapi air kolam ni sungguh selesa dan menyegarkan tubuh badan kerana airnye panas-panas suam. Tu yang best berendam dan sedia untuk melakukan apapun aktiviti lasak dalam air! YEAHOOOO!

HULA HUP
Persaingan kali ni adalah bepegang tangan tak boleh putus dan memasukkan gelung hula hup tu ke dalam badan setiap ahli kumpulan hingga habis dan patah balik. Sapa sampai dulu la yang menang. Wisel blum bunyi gua dah start. Punyer la agresif! HEH! Leceh la nak bagi tau sapa yang menang!

SANGKUT
Ni la penyebab utama kenapa pasukan gua ni kalah teruk. Sangkut dengan teruk dan lama tak lepas-lepas pada brader tuan haji YO. Kaki tak bleh angkat la, krem la, perut sangkut la…. Aduuu la… uuuu…uuuu… Sabo jer la!

Ada dua lagi aktiviti kat kolam ni iaitu menyelam cari syiling yang ditabur ke dalam kolam. Setiap kumpulan diberi beberapa baris ayat dan perlu melengkap/membuat ayat itu dengan duit syiling yang telah ditulis huruf padanye. Yang ni best pasal berlakunye petempuran hebat masa menyelam. Boleh tarik seluar, belasah, asak, pijak, tenyeh, gigit, cekik, tumbuk perut masa menyelam cari syiling! Har fragin har! I luv it! Tak ada pemenang dalam aktiviti ni pasal ada yang sorokkan coin. Pukat hanyut sungguh!

Aktiviti air terakhir yang paling mencabar dan menghilangkan sabar adalah melibatkan bola golf sebanyak 21 biji pada setiap kumpulan, empat buah cawan polystren, empat utas tali refia dan empat batang paip pvc sepanjang dua kaki. Mula-mula encik Zian membaling semua bola golf ke dalam kolam, kena selam ambik, pas tu kena buat rakit dengan bende-bende tu tadi untuk meletak dan mengapungkan semua bola golf tu selama kiraan 10. Tak ada akal punye aktiviti! Mandi lagi baiek!

RESAH!
Dinner
pada malam pertama selepas Maghrib untuk menyambung kelas pada sesi malam sehingga pukul 10.00 malam. Lepas supper kitorang balik ke rumah memasing. Setiap rumah diduduki antara
lima ke enam orang. Rumah yang tersangat la selesa dan besar! Malam pertama kat Genting View Resort yang sejuk tegedik-gedik, tapi gua resah gelisah susah nak tidooo! ARGHHH!

AGRESIF!
Hari kedua dan banyak aktiviti mencabar minda yang lemah untuk menyelesaikannya selain dari teori yang tidak membosankan! Selalu ngantuk yawn! yawn! kalo mengikuti kursus cam ni. Tapi syarahan en. Zain menghilangkan ngantuk walau tak lawak! Salah satu trick yang diberi/dibuat oleh en.Zain pada kitorang sebelum pegi minum sesi kedua pukul 10.15 pagi ialah mengikat kedua tangan kitorang bersilang pada pasangan dan pegi minum dalam keadaan cam ni hingga masuk ke kelas balik! Memang tak selesa dan ramai yang berusaha untuk membuka/melepaskan diri tanpa memutuskan tali. Haji Yo yang rakus buka terus pasnal rimas masa nak minum dan makan kuih pau banyak-banyak!
Ini adalah assignment seterusnya yang tak mencabar langsung! HEH! Lihat kumpulan yang jelas terserlah keagresifannye ni membuat dan menyiapkan assignment yang diberi tanpa bertangguh, tegaru kepala atau susah membuat keputusan! Semua dilakukan dengan pantas dan betul!

LEMAH!
Aktiviti setrusnya membuatkan kitorang bepisah dengan kumpulan asal dan membentuk kumpulan baru mengikut teori dan arahan yang diberi. Lihat kumpulan yang sungguh lemah minda dan tak agresif ni! Kiri sekali ialah encik Niezam ( illustrator/kartunis majalah g3 ), yang nampak tangan kiri tu tak perasan plak siapa. Lantak la! Kelihatan kartunis Jamb sedang menconteng arang di muka siapa ntah. Kat sebelah kiri beliau ialah encik Lan ( baju merah-grafik majalah g3 ) hanya tersengeh jer yang beliau tau. Brader Kartekana plak mengenggam tangan tu pasal nak tahan diri dari terlelap dan kanan sekali ialah encik kartunis Padi yang hanya merindui bilakah tibanya masa nak makan tengahari! Tengokpun tak semangat! Entah la...

KEPALA OTAK BEBEZA
Lagi satu kumpulan yang jelas tak memberi cabaran langsung. Lemah selemah-lemahnye! Harfraginhar! Tengok la si Bella ( kiri sekali ) yang hanya mengikut apa orang kata, si Akmal yang sentiasa hilang keyakinan diri, encik Megat yang confius dan merasa masih kat opis ( baju merah ) dengan pendapat encik Amang ( kanan sekali ) yang mengarut entah apa-apa dan tak setuju dengan pendapat beliau sendiri. Lantak korang la! Emmm… cane gua nak share dengan korang mengenai perjalanan aktiviti ni ye. Apa yang boleh gua kata ialah ia mengenai dua orang yang bebeza cara dan pemikiran. Sorang jenis yang mengikut jadual dalam melakukan kerja/aktiviti seharian. Semua dicatat dalam diari. Sorang lagi plak main redah tapi tak telepas melakukan semua aktiviti walau tak mengikut masa dan turutan! Ada faham wahai murid-murid semua? Lantak la kalo tak faham seperti kumpulan ni! HARHARHAR!


MAQAN TIME!
Emmm… yummy yummy uh! Set makanan tengahari gua. Jelas terserlah keseimbangan piramid makanan gua nikan. Heh! Kat sini kitorang maqan ENAM KALI sehari! Rezeki dari Allah walau berlaku peningkatan mendadak pada abdoment memasing dalam masa tiga hari! Mula-mula baca doa makan dan didahului dengan buah-buahan…jangan rakus trus makan nasi Padi!

MARAH NI!
Kalo projek buat sampan masa kat kolam semalam tu mencabar, projek/assignment petang hari kedua ni rupenye lebih mencabar! Setiap kumpulan mendapat tander memasing untuk membuat bahagian-bahagian tertentu dalam pembinaan sebuah Gas Rig kat tengah laut yang bergelora ganas! Semua bahagian yang telah siap dari kumpulan yang lain tu nanti akan dicantumkan dengan bahagian basement yang kumpulan gua kena buat ni. Ini adalah bahagian utama yang paling penting dalam pembinaan sesebuah Gas Rig! Tapi kesilapan Project Manager yang tak ada akal dalam mengagihkan kerja/tander menyebabkan kitorang dapat semua bahagian yang paling mencabar! Kumpulan yang lain dapat tander buat tangga, menara pemancar , tempat pendaratan helikopter dan segala yang senang tak ingat. Memang tak ada akal punyer Project Manager! Ceritapun tak guna kerana ia boleh menimbulkan marah. ARGHHHHH!

AHH... NYAMANNYE!
Aktiviti belah petang kat padang la plak. Hari ni elok panas sepanjang hari dan tak hujan. Elok sangat la beriadah kat padang menikmati udara kawasan perbukitan yang segar dan nyaman.. Aktiviti ni gak terbahagi pada dua kumpulan. Apa yang kitorang kena buat ialah menurunkan batang paip pvc tu ke tanah bersama-sama tanpa berkata-kata, mengangkat dua batang jari yang menampung pvc tu dan mengepit pvc. Cube korang test try buat kalo nak tau cane rasenye! Ceritapun tak guna!

APASAL?
Orang suruh turunnnn la bukan naik! Arghhh! Tetekannye gua cam ni! TURUN la oi! T.U.R.U.NNNNNN! Tengok, semua menjulang pvc tu temasuk gua sekali. Leceh tul. Bukan tak faham atau tak dengar arahan tapi ini la yang belaku. Semua mengangkat batang pvc ke atas! Apasal bleh jadi cam ni? ARGHHH! Tensen tul dibuatnye!

TENSEN TUL!
TURUNNNNNNNN! Uuuu… uuuu… tolong la semua tangan tu TURUNNNN! ARGHHHH! Tangan turun, badanpun kena ikut turun sama. Baru semua boleh turun! Aduuu la... seksanye nak menurunkan benda ni!

FIGHT WATER WITH WATER!
SONE COLD bersedia untuk aktiviti setrusnya setelah gagal dalam permainan yang pertama iaitu PERANG BELON AIR. Permainan ini mensyaratkan setiap pasukan membawa logo kumpulan memasing untuk dirampas oleh musuh dan mempertahankan logo dari dirampas dengan menggunakan peluru belon air! Setiap musuh yang kena peluru belon air dikira mampus! Kitorang perang besar dengan kumpulan GELIMAT. Akibatnye kedua pasukan kehabisan peluru. Kumpulan M.ZAIN yang hanya bertahan dan masih punyer banyak peluru simpanan dikira menang! Tak pueh hati tul! Kali ni mesti menang! Sori... tak ada gambo masa berlakunye perang yang cukup brutal giler tu pasal encik tukang ambik gambo terpaksa menyembunyikan diri atas pokok kerana peluru air tidak bermata!


TUMPUAN
Jangan nakot pada makhluk ni. Beliau tak makan orang! Bermeditasi untuk mendapat ketenangan la kononnye sebelum mencari gembala yang memanggil
‘ kambing-kambingnye ‘ masuk ke kandang. Ini adalah permainan gembala kambing yang cacat tak boleh berjalan dan bisu. Beliau hanya boleh mengeluarkan/membuat bunyi-bunyian dengan apa yang ada di badan untuk memanggil kambing-kambingm beliau yang ditutup mata! Gua sedang menumpukan perhatian pada deria dengar untuk mendengar dan merekod rentak tepukan. Senang la nak cari di mana encik gembala gua berada nanti!

BERTUKAR!
Patutnye lebih mudah setelah melakukan meditasi dan mengingati rentak tepukan encik gembala gua, tapi rupenye laluan tak begitu mudah. Banyak duri, ranjau, paku, kaca, lubang, gaung, batu tajam dan lautan api menungu di sepanjang laluan. Mana ‘ kambing-kambing ‘ yang telah berjaya masuk ke dalam kandang tuannye datang mengganggu pendengaran gua dengan buat bising menepuk tangan. Mangkuk ayun pukat hanyut sungguh! Penumpuan gua tergaggu… gua hilang arah dan tiba-tiba gua betukar menjadi seekor kambing jantan liar yang ganas! Cuaca juga tiba-tiba berubah menjadi merah umpama langit senja tebakar merah! Gua lantas mengamuk dengan menanduk, flying kick, smackdown, menendang, tumbuk perut, stunner, pedigree, DDT, swanton bomb, power bomb, spear, kerate tengkuk, cubit, gigit, angkle lock, cekik, suplex, super kick semua yang ada tanpa belas kesian… astagfirullahalazim…

HUDUH SUNGGUH!
Malam terakhir kitorang dinner lauk daging kambing! YEAHOOOO! Lazatnye! Lepas kuliah dalam kelas, kitorang mengikuti aktiviti luar yang terakhir pada belah malam iaitu ''BERJALAN MALAM " dengan mata ditutup. Alaa... korang mesti penah/tau aktiviti ni kan. Kitorangpun buat gak. Tak tau apasal setiap kursus ada aktiviti cam ni... Macam-macam gaya dan perangai gua tengok masa diorang melakukan aktiviti ni pasal gua jadi marshall mengawasi diorang. Dengan cara/gaya bejalan, melangkah, merangkak, membongkok, meraba bla bla blaa... buruk tul! Harfraginhar! Akhirnye gua bejaya gak dapat sijil penyertaan dan tamat kursus dengan jayanye. Alhamdulillah. Moga semua ilmu, maklumat baik yang diperolehi dapat dibuat/dilaksanakan dalam menjalankan tugas dan kehidupan. Gitu gak dengan korang yang penah mengikuti apa-apa kursus ( atau apapun nama yang diberi ), moga setiap ilmu yang diperolehi memberi kebaikan dan manafaat pada semua.

SELAMAT TINGGAL
Apa lagi yang patut dibuat masa tunggu bas nak balik selain dari membuat pelakuan begini semasa begambo di hadapan Genting View Resort!

12 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Banyak cerita, banyak gambar, banyak pengalaman. Best!

Tapi paling aku suka gambar bro' naik 'stimrol' tu. Begitu berseni sekali. Hehehe!

Selamat Tahun Baru 2008 bro!

Anonymous said...

Bukan 1990, beb - 1991, sbb gua pun pi skali. Ingat masa kita histeria kat rumah antu tu? La ni rumah antu tu pun x dak dah kot - genting pun semakin genting pembangunannyer!

Waa! Lama betoi x jumpa Brader YO. Brader Kartekana gua ada jumpa gak 2-3 taun dulu kat Kuala Kangsar.

Eh? Asyik gambor lu ngan jantan yo? Gambor pompuan x der ker? X der pompuan x best ler...

Anonymous said...

I don't believe it! Kartunis pun kena kursus pasal attitude! Hehehehehehhh...

Kirim salam sama Brader Yo & Brader Kartekana...

Rindu pulak nak baca karya depa duorg ni esp YO - sbb karya dia slalu menggerakkan gua punya minda - mmg kreatif...

Tp, yelah... skrg dah kureng penglibatan beliou...

Ariff Ahmad said...

Bro

nampak berisi sikit..apa petua?...huhu

Nunn said...

brader tang bertukar tu ganaz le

Anonymous said...

Selamat Tawon baru kalendar omputih...

gayour said...

blackpurple
cube la try naik stimrol dan begambo dengan beliau! rase lagi best dari naik lapatebang!

pyan
gua ingatkan tahun 1990, rupenye tahun 1991 ek. maklum la dah lama kisah itu berlalu wahai encik pyan.

ada banyak gambo awek, tapi mana bleh kuarkan pyan. heh!

pyan
nak buat cane, kerahan dari syarikat. kena pegi kursus pyan. lagipun attitude sorang-sorang memang dah hancur teruk sangat dah. elok la pegi kursus cam ni. kalo lu nak tengok karya tag team antara brader tuan haji yo dengan brader kartekana, lu bleh tengok dalam majalah g3. enjoy!

noor aliff
maqan tak baca bismillah! harharhar!

nunn
kalo nak selamat, jangan bagi gua mengamuk. heh!

gandum
gua tunggu tahun baru hijrah nak ucap kat lu.

myownmind said...

kartekana lawak dia yg spoof filem melayu dolu2 yg besh tue... ohh momentnyaaa...

N a d i a said...

your hair rulezzzzz!...cayalah!;-)

gayour said...

myownmind
yeah! ada satu cite brader kana buat tajuknye 'gold bakawali '... lawak siut! skang ni beliau menulis dan dilukis oleh brader tuan haji YO kat majalah g3. chekitdaut!

nadia
hey u long hair! u're under arrest!

Nas-Aguri said...

Gold Bakawali? Cite pasal apa eh. Gua tak pernah baca lagi. So... kat mana bleh baca. Pusat Sumber kite... ada?

Hmm... team budak baek menang! Team Gayour... cukup2 makan je. Hahahaha!

gayour said...

nas-aguri
yeah! cuna try cari kat pusat sumber company kita. mana tau ada. bleh la baca. nasib baiek bleh baca cerita-cerita yang lain gak.

berani lu kata team gua cukup makan jer! tapi memangpun cukup makan. kan ENAM KALI makan masa kursus tu. heh! alhamdulillah