Thursday, December 13, 2007

MONSOON CUP

MONSOON CUP 2007
04 ZULHIJJAH 1428 HIJRAH- 14 DISEMBER 2007

Sori la lama tak masukkan entri yang baru. Sibuk sangat dengan urusan dunia yang meleka dan sering kali melalaikan. Dunia kena cari, akhirat juga jangan dilupa! Tapi kekadang leka sangat dengan urusan dunia! Arghhh! Lagipun cabaran mengira kambing untuk menguji sama ada korang LEMAH MINDA atau tak masih terbuka untuk korang cube. HEH! Hari tu pada 29 November hingga 02 Disember gua dapat jemputan dari Akhbar Sinar Harian Terengganu sempena pesta Monsoon Cup 2007 kat Pulau Duyung Kuala Terengganu bersama dengan Amang dan Jamb. Kali pertama mendapat jemputan sejak Monsoon Cup ni dianjurkan. Ni merupakan kali kedua gua singgah ( untuk promosi ) kat Kuala Terengganu. Kali pertama pada tahun 1991 masa Pesta Buku Terengganu kat Stadium Negeri. Berapa tahun dah aaa...? Masa ni gua sebagai kartunis kat majalah GELI HATI. ( R.I.P ). Kali ni gua datang lagi sebagai seorang kartunis seperti belasan tahun yang lalu. Bezanye kali ni untuk majalah g3. Gua masih melukis wahai peminat, pencinta dan penyokong industri kartun tanahair di Kuala Nganu. Gua datang lagi. Kalo ke Kelantan ikut jalan jauh lalu Nganu ( pasal gedik nak tengok laut dan menikmati angin laut ) tak singgahpung kat Kuale Nganu ni.


ADUHAI, SYOKNYE!
Lama tak drive kete manual ( terakhir masa pegi pesta buku Kelantan 2005 dulu… ), kali ni gua tepaksa drive lama dan jauh sket. Patutnye Padi pegi sekali tapi tak jadi last minit. Kalo beliau pegi biasenye beliau la yang paling rakus memandu tanpa bagi chance orang lain drive! Cuaca tak menentu masa dalam perjalanan kat highway. Kejab ujan punye la lebat pas tu panas balik. Tapi bila masuk jer ke Nganu dan Amang plak yang drive ujan turun sepanjang jalan
( kejap lebat, kejap tak lebat ) hingga sampai ke Kuala Nganu! Gua yang dalam kepenatan dan kengantukanpung apa lagi… kroihkroihkroihhh… sepanjang jalan. Nikmatnye idup! Heee… Nasib mung la Amang! Sampai ke Kuala Nganu dalam pukul 8.00 malam. Trus ke Dataran Shah Bandar tempat pameran/jualan dan segala macam lagi aktiviti sempena Monsoon Cup dibuat. Saje nak tengok-tengok. Angin Laut China Selatan betiup dengan rakusnye. Aduhh la syoknye! Lihat gambo sebagai bukti.


MENGERBANG!
Masa kitorang sampai hujan mula turun tapi tak la lebat kat Dataran Shah Bandar ni. Tapi angin betiup kencang. Tepi pantai/laut la katakan. Kena plak musim monsoon skang ni. Memang la kuat angin betiup. Pasal tu pesta Monsoon Cup ni dibuat pada masa/musim hujan laut begelora ni. Nak bagi kapal layar peserta Monsoon Cup belayar dengan laju! Singgah menjengok ke booth Sinar Harian dan berkenalan dengan saing-saing dari Sinar Harian Nganu. Cantik sungguh banner yang dibuat dan lihat la rambutku yang rakus ditiup badai timur! Untuk gambo seterusnye hampir tak ada keadaan rambut gua berada dalam keadaan yang tenang. Semua huru hara mengerbang ditiup badai!


JANGANG TAK CAYE!
Sarapan pada pagi pertama kat Kuala Nganu. Apa lagi kalo tak Nasi Dagang! Memang berangan nak makang nasi dagang tapi apakan daya nasi lain yang gua makang! Untuk makluman sobat semua, antara makanan lain ( breakfast ) yang popular kat Nganu skang ni ialah NASI MINYAK! Jangan buat-buat teperanjat atau tak percaye. Guapung tak pecaye tapi ini la kenyataannye. Kat sini nasi minyak bukan hanya bleh dimakan/dirase masa majlis kawen-kawen tapi juga untuk sarapan pagi! Apa lagi, guapung oder la nasi minyak sebagai sarapan pagi pertama gua kat Kuale Nganu ni. Nak gak rase. Gua tukar lauknye dengan daging bakar. Patutnye lauk ayam. Beras yang digunakan sebagai nasi minyak ni tak sama dengan beras nasi putih. Dua kali ganda lebih besar! Lantak la, janji lazak!


MENDUNG
Pagi ni ( Jumaat ) kat Nganu ni cuti. Keadaan cuaca mendung cam nak hujan. Angin tetap bertiup kencang. Tu yang best walau sejuk sket! Pagi ni blum mula betugas kat booth Sinar. Aktiviti kat Nganu ni biasanye mula meriah pada sebelah petang selepas Jumaat. Orang tak keluar belah pagi pasal nak menyelesaikan solat Jumaat dulu. Belah petang baru ramai orang datang hingga ke malam. Kitorang lepak kat tepi laut tengok perlumbaan kapal layar dari jauh. Tak berapa jelas. Perhatikan rambut gua yang ditiup angin tu. Best tul!


BIARKAN
Ni gambo gua kat bawah
stage yang ada kat Dataran Shah Bandar ni. Malam tadi ada konset. Masa tu kitorang dah lepak kat hotel. Tak selera nak tengok konset hapa ntah. Kat stage ni la segala macam aktivit seni ( alaa… apa lagi kalo tak nyanyi-nyanyi ) diadakan sepanjang pesta Monsoon Cup ni pada sebelah malam. Gua cuma nak ambik gambo. Lihat rambut ku… Heh! Nak ikat sebenarnye rambut gua tu tapi rasa tak best. Lebih baik lepaskan. Biarkan beliau bebas ke kiri ke kanan atas menegak ikut suke dibelai oleh angin Laut China Selatan. Sungguh seronok rasenye bila rambut gua yang ditiup bayu membelai wajah gua. Masuk ke dalam mulut dan mencucuk lubang idung dan mata! Heee..

MASJID TERAPUNG
Aktiviti santai pantai timur pada pagi yang mendung ni ditruskan. Boring kat dataran Shah Bandar, kitorang ronda ke Masjid Terapung. Dekat jer. Lama dah hajat hati gua nak ke sini dan begambo. Masa ni awal lagi. Blum masuk waktu solat Jumaat. Masjidpun kosong. Masa yang sesuai untuk begambo tanpa mengganggu jemaah. Selamat datang ke masjid Tengku Tengah Zaharah.


HANYUT
Memang best suasana kat sini. Masjid atas air laut. Angin sentiasa bertiup nyaman. Bukan la terapung sebenarnye. Cuma dibina di atas laut. Kalo benar terapung, ia umpama sampan terapung ( tak tenggelam ) di mana-mana mengikut tiupan angin yang berhembus. Mungkin bleh hanyut ke laut lepas! Pagi ni terapung kat tepi, tengahari kat tengah, petang kat muara, malam kat mana ntah dibawa angin/ombak sekiranye tak diikat. Itu baru maksud terapung dalam istilah yang kita faham! Tapi kalo dibuat begitu…memang masalah besar pada muadzin, siak dan iman termasuk la jamaah nak bersolat. Masjid kena ikat cam sampan supaya tak terapung merata-rata. Kuat la alasan jamaah yang kaki ponteng solat nak bersolat kat masjid terapung ni. “ masjid hilang ke mana ntah!” Masjid ini hanya digelar/dipanggil/dikenali sebagai Masjid Terapung.


IKANG
Selain dari kenyamanan angin yang memberi ketenangan dan kesegaran ( bleh gak mendatangkan ngantuk yang telampau! ) kedudukan masjid kat tengah laut ni gak bleh membuatkan jamaah leka melihat anak-anak ikang yang berenang bermain-main kat bawah masjid seperti yang dilakukan oleh Amang…


EEEE... EEKAN TODAK!
… dan juga Jamb yang betegas dan sanggup betumbuk mengatakan bahawa ikan todak yang dilihat berenang kat bawah masjid ni la yang melanggar/menyerang dan menyucuk perut orang Singapura dalam kisah Singapura Dilanggar Todak yang popular itu. Lantak korang la. Nak begaduhpung begaduh la tapi bukan kat masjid. Tolong hormat sket aa…


MAKANG! MAKANGGG!
Kalo pegi nganu tak makang kapok memang tak lengkap sesi lawatan. Ni singgah beli kapok rebus ( gorengpung ada ) untuk dihadam ke dalam abdoment kitorang plak. Ni Amang punya nafsu la ni! Sebenarnya makang nasi minyak pagi tadi masih kenyang lagi tapi nafsu serakah punyer pasal, beli gak kapok untuk dimakang! Rakus sungguh nafsu bila kuar promosi cam ni. Lepas makang, mesti nak makang lagi! Jangan pikirkan untuk orang lain, pikirkan abdonent sendri dulu. Nanti masa balik baru belikan untuk orang lain. Ha.. tunggu apo lagi tu… Makang! Makang!


PARKING TIME
Untuk makluman semua, ni la rupe tempat belangsungnye pelumbaan kapal layar dalam pesta Monsoon Cup tu. Gua ingatkan diorang lumba kat laut lepas. Rupenya kat kawasan ni jer. Kawasan yang telah ditambak, ada penghadang ombak besar. Masa ni nelayan pesisir pantai tak ke laut pasal ombak kuat, angin betiup kuat dan hujan ribut bleh turun/melanda pada bila-bila masa. Bahaya! Masa ni nelayang tak turun ke laut. Mereka melakukan kerja yang lain di darat. Nampak bot diorang yang baiekkk punyer parking tu.

ENJOY
Ni screen besar yang disediakan untuk pengunjung melihat perlumbaan kapal layar dengan lebih jelas dan dekat. Bleh gak tengok dari tepi tembok kat belakang tu, tapi jauh la. Tak jelas. Tengok jer dari screen besar ni. Tapi ramai yang buat tak heran denag screen besar ni. Diorang lebih enjoy tengok trus dari tebing/tembok kat dataran Shah Bandar ni. Rambut gua tak mengerbang pasal gua ikat dan sket telindung kat screen. Seharian dari pagi hingga ke malam cuaca mendung dan berangin kuat. Best tul! Belah petang lepas Jumaat, baru ramai warga Kuala Nganu dan kawasan yang berhampiran datang ke pesta Monsoon Cup kat dataran Shah Bandar ni.


PASAR PANTAI
Petang tu pas habis betugas kitorang singgah kat pantai Batu Buruk. Kat sini setiap minggu lepas solat Jumaat hingga ke Maghrib ada pasar petang di sepanjang pantai. Teruja gak nak pegi bila kali petama dengar sobat kat Nganu ni bagi tau pasal pasar ni. Petang ni kitorang pegi. Memang betul. Panjang betulllll pasar petang ni! Ni jalan masuk ke bahagian bundle.


TAK LARAT
Sayup mata memandang akan kepanjangan pasar petang ni. Bahagian belah kiri kat atas pasir pantai tu ialah peniaga yang menjual pakaian bundle. Mak datuk panjangnye! Segala macam pakaian bundle ada. Larat tak larat membeleknye jer! Kat belah hujungggg sekali plak menjual makanan. Kitorang tak habis ronda kat bahagian bundle, patah balik ke kereta. Tak sampaipung ke bahagian makanan. Tak larat nak jalang! Naik kereta ke bahagian makanan.

EEE... NAKOTNYE!
Salah satu kedai bundle yang kitorang sempat singgah. Masa ni banyak yang dah mula bungkus pakaian dan khemah. Kitorang sampai ni dah nak Maghrib sangat dah. Pasar ni sampai Maghrib jer. Banyak tshirt tak senonoh, lucah, karut marut, hantu setan puaka dan segala macam lagi kat sini. Yang ni nampak cool… walau tak beli, amik gambopung jadi la. Nakot siut gambo puaka tu! Nak pakai lagi la nakot! Banyak tshirt nakot cam ni… Semua bundle imported!


TUNGAU MENGGANAS!
Hari ketiga kat Nganu. Pagi ni cuaca cerah. Matahari bersinar cerah. Angin Laut China Selatan tetap tegar bertiup kencang! Acara sukan rakyat diadakan pagi ni. Tengok tu diorang main congkak dengan guli. Dulu masa kecik-kecik kat kampung, gua main congkak kat bawah rumah dengan kengkawan. Korek lubang kat tanah dan main dengan biji getah. Pas tu habih sorang-sorang kena gigit tungau. Azab sungguh! Harharhar! Gua terfikir... kenapa permainan rakyat ni tidak disiarkan secara langsung ke seluruh dunia? Kenapa pihak penganjur tidak mengambil kesempatan untuk membuatkan permainan ini ditonton oleh seluruh masyarakat dunia dengan berlangsungnye Monsoon Cup ni? Kenapa hanya perlumbaan kapal layar saja disiarkan. Kenapa tidak sekali permainan rakyat. Masa rehat perlumbaan kan boleh mencelah sebagai aktiviti yang dijalankan oleh masyarakat setempat sempena fiesta Monsoon Cup. Yeah! Yeah! Banyak sangat songeh itu dan ini plak nanti kalo nak siarkan secara langsung ke seluruh dunia. Ini hanya dari kepala otak gua jer. Gua hanya terfikir bila terbaca/ternampak tagline kat poster dan banner Monsoon Cup, '' membawa TERENGGANU ke mata DUNIA... '' Hey! Tahun depan adalah Tahun Melawat Terengganu. Mungkin hanya untuk orang tempatan bukan untuk orang luar! Entah laa...

*tungau adalah sejenis serangga/kumbang kecil ciptaan Allah yang tinggal berumah tangga dengan bahagianye dalam pasir dan penyedut darah yang rakus! Siapa yang duduk atas pasir/tanah tanpa memakai underware memang mangsa sempurna sang tungau! Pasti tegaru-garu kat bahagian tu! Itu la kehebatan encik tungau walaupun kecil tapi bleh mendatangkan resah gelisah, keluh kesah dan ketidakselesaan yang berpanjangan pada mangsanye!


LOCUT TIN
Ni lagi satu antara sukan rakyat yang diadakan hari tu. Main baling tin. Pas baling susun balik jadi bentuk piramid. Karut sungguh! Sebenarnya setiap acara ni dipertandingkan antara setiap daerah yang ada kat Nganu ni. Setiap daerah cam Kerajaan Langit Besut, Setiu, Kemamang, Marang dan lain-lain menghantar wakil main congkak, baling tin dan banyak lagi acara sukan rakyat. Kalo ingat balik memang ini satu permainan tahap mengong tak ingat. Leceh tul! Dah baling bagi runtuh jahanam, pasukan yang bagi runtuh tadi tu bereput-rebut susun balik! Pasukan lawan akan cuba menggagalkan usaha menyusun balik tin dengan membaling bola ( gua dulu guna selipar ) ke arah musuh. Yeah! Peraturan permainan ni pasti korang lebih tau kan…Tapi ini la antara permainan yang paling diminati masa gua kecik-kecik kat kampung dulu. Tapi tak la gunakan tin besar bagak cam ni. Kitorang gunakan tin susu dan locut ( baling ) dengan selipar! Main ramai-ramai campur lelaki dengan pompuan. Tu yang best sangat tu! Begaduh pasal bende ni memang biasa tejadi. Heheee.. Tengok keadaan bendera yang tegak tepacak ditiup angin tu. Cam tu la keadaan beliau setiap masa. Tak rehat langsung! Nasib kao la bendera.


BAHAGIA
Masa rehat tengahari hari ketiga ni kitorang belayar membelah Laut China Selatan ke Seberang Takir. Heee… rasa nak naik bot gak. Ni bot penampang yang disediakan untuk kemudahan penduduk kampong nelayan kat Seberang Takir ke Kuala Nganu dan sebaliknye temasuk kitorang yang berhajat rasa naik bot ke seberang. Penuh bot tengahari ni dengan orang dari Seberang Takir ingin pulang ke rumah memasing dengan sayur dan bahan keperluan yang lain… kehidupan yang hanya bleh gua tengok kat sini dan kawasan-kawasan yang menjadikan air sebagai jalan penghubung dan bot/sampan/feri sebagai pengangkutan utama. Inilah cara kehidupan mereka dan mereka bahagia dengan cara begini…


CANGGIH
Yang ni hanya boleh dilihat dan dialami bila naik bot ke Seberang Takir dan ke Kuala Nganu. Kecanggihan teknologi bot yang diubahsuai menjadikan tekanan minyak ditarik menggunakan tali oleh pilot bot untuk mengerakkan bot! Penumpang tak komplin, merasa selesa dan pemandu botpung selesa dengan ciptaan ni.Bot bejalan dengan lancar dan selamat sampai ke tujuan. Den sonyum yo melihat kecanggihan teknologi bot penampang kat sini. Rase nak gelak kuat-kuat. Heee... Apo den nak kato?


GLAMER
Naik bot ke Seberang Takir bleh tengok bot pelumbaan Monsoon Cup sedekat ini kerana tempat/padang atau trek pelumbaan ni dibuat kat laluan harian bot penambang dari Seberang Takir/ Kuala Nganu. Sekiranye pemandu bot penambang yang gua naik ni nak popular di seluruh dunia, beliau boleh cilok masuk ke trek pelumbaan dan melanggar atau dilanggar oleh bot pelumba. Masuk stesyen tv Al Jazeera pakcik driver tu dan mungkin gua sekali sebagai mangsa yang diselamatkan! Heh!

KENAPE EK?
Alhamdulillah, selamat sampai ke Seberang Takir. Nasib baik la pakcik driver tu tak giler glamer. Kalo tak jenuh la menjawap soalan wartawan Sinar Harian atau Al Jazeera. Heh! Sebuah perkampungan nelayan yang tak ada apa-apa yang menarik untuk dirakamkan. Alangkah bagusnye kalo kat jeti ni dibuat kawasan perniagaan yang menjual segala macam makanan laut ( kering dan basah ), merchandising, tempat makang, benteng ikan bakar dan segala macam lagi. Mengapa kebanyakan perkampungan mejoriti nelayan Melayu jadi cam ni?

AGRESIF
Jamb yang memang sentiasa kelaparan terpandang brader menjual sate ikan ni. Bagus gak kalo kite rase.
Cam yang gua cakap, tak ada yang menarik. Tak ada aktiviti agresif tengahari bute kat sini. Hanya brader yang menjual sate ikan ni jer yang kelihatan agak agresif mengipas satenye menarik perhatian dan tekak kitorang. Sate ikang pung sate ikang la! Janji makang!

UBAT KUAT!
Kat sebelah brader penjual sate ni ada kedai untuk minum-minum. Tak nampak ada menjual nasi belauk/campur atau nasi dagang kat gerai koboi ni. Mungkin belah pagi atau petang. Kitorang sampai ni tengahari. Patutnye tengahari ni la ada nasi belauk. Kat belakang kedai ( kalo dari jeti nampak bahagian ni dulu ) ada perusahaan kapok lekor diusahakan oleh beberapa orang makcik. Kitorang oder minuman " tea o beng satu!'' Tetiba gua tenampak satu botol kaca. Apo bondo eh ni? “ Itu la makjun!” ujar Amang dengan tegasnye! Makjun? Ya makjun… ubat kuat. Ubat power! Heh! Dijual seperti gula-gula. “ Cuba la try test,” tegas Amang lagi! Emmm… guapun bekira-kira gak. Nak makang ker tak. Amang dan Jamb selamber jer makang. Ah! Makang jer la! Kalo korang nak rase, sila la hubungi tuan pengusaha makjun ni melalui nombor tipon yang tertara tu ya. Jangang malu-malu. Hee… Apa salahnye tolong bangsa kita bagi promosi percuma. Apa sangat la kang?


APA KHABAR?
Makjun
power mula mendatangkan kesan… Petang tu gua rasa begitu agresif melayan pengunjung/peminat! Heh! Hari terakhir kat sini gua betemu dengan ramai peminat oldskool. Mereka dah tak baca majalah kartun lagi. Dulu masa belajar/masa kat u, majalah kartun merupakan bahan wajib sebagai pelepas tekanan masa belajar! Sekarang semua dah berkerjaya tetap dan berumah tangga. Semua meninggalkan majalah kartun dan hanya melihat pekembangan dari jauh sejauh jauhnye… Tak apalah. Begitulah putaran hidup. Kami hanya bersalam, memberi senyuman dan bertanya khabar. Terima kasih kerana pernah menyokong industri kartun tanahair dan meminati karya-karya gua. Moga semua sihat, berjaya, berbahagia, diberkati dan dirahmati Allah. Amin.

Bersama sobat-sobat dari akhbar Sinar Harian Terengganu yang bertugas sepanjang pesta Monsoon Cup. Terima kasih. Jumpe lagi weh!


BERTIUP LA BAYU!
Begambo dulu seblum balik di hari terakhir. Tiupan angin ini tidak akan gua lupakan. Kesyahduannya seperti di pantai Tok Bali Kelantan dulu benar-benar menghasyikkan! Akan dikenang dan diingat!
Bertiuplah bayu, puaskan hatiku!


DISEMBUNYIKAN
Batu Bersurat yang dijumpai di Terengganu merupakan satu bahan sejarah penting negara yang membuktikan mengenai pekembangan/pendudukan agama Islam di Tanah Melayu pada zaman dahulu dan telah menjadi agama anutan utama penduduk Melayu pada masa itu. Sejak dari dulu ( tak tau bila… ) nenek moyang kita merupakan penganut setia agama Islam dan kita lahir sebagai bangsa Melayu yang beragama Islam. Tapi hari ni senang-senang jer orang Islam menukar kepercayaan dan agama! Walaupun banyak amalan dan kepercayaan karut marut dan khurafat yang menjadi amalan dan kepercayaan nenek moyang kita dulu. Tapi sekarang, segala amalan karut marut, syirik dan khurafat itu hampir berjaya dibuang dan ditinggalkan sepenuhnye hasil usaha gigih guru-guru agama kita dalam menyedarkan masyarakat. Jangan la kita yang dah tahu mengenai kesesatan sesuatu perbuatan atau amalan itu menghidup atau meneruskan lagi. Jangan buat leceh! Seperti batu bersurat, kita tahu mengenai perkara ini melalui pelajaran sejarah kat sekolah. Itu saja maklumat yang disampaikan. Batu Bersurat di Terengganu. Tak boleh lebih-lebih kerana itulah yang dikehendaki oleh penjajah dan pemerintah. Biar semua jahil dan tak tau mengenai sejarah yang sebenar terutama mengenai agama Islam. Tahu lebih kurang dah la. Tak payah lebih-lebih pasal agama Islam ni. Banyak fakta penting disembunyi, diubah, dibuang dan dihapuskan. Bukti penemuan batu bersurat ini jelas menunjukkan akan kehebatan dan sistem pemerintahan yang beteraskan hukum Islam pada masa dahulu di negeri Terengganu Darul Iman.


DIHILANGKAN
Begitu juga dengan sejarah kegemilangan kesultanan Melayu Melaka yang menjadi pusat perdagangan antarabangsa tersohor dan juga sebagai pusat pekembangan Islam di seluruh rantau Asia Tenggara pada suatu masa dulu sebelum ditakluki oleh Portugis yang menjalankan hukum Islam sepenuhnya dalam pemerintahan. Tapi sayang sejuta kali sayang, gua tak jumpa sebarang fakta mengenai pelaksanaan hukum hudud dalam buku sejarah yang gua belajar kat sekolah. Adakah hukum itu tidak dilaksanakan atau fakta itu ‘dihilangkan’ hanya kerana ia menjunjung perintah Allah dan Rasulullah S.A.W.? Gua hanya diajar, diberitahu dengan lengkap mengenai sejarah pembukaan Melaka oleh seorang raja yang lari dari Majapahit, mengenai kehebatan Hang Tuah Lima Bersaudara, kebijaksanaan bendahara Tun Perak yang tiada tandingnya dan fakta lengkap mengenai kejatuhan empayar Kesultanan Melayu Melaka! What the frag!


KENANGAN
Setelah sekian lama tak singgah, kali pertama melihat replika Batu Bersurat ni gua dah tegedik nak begambo. Dulu ( 1991 ) kat bulatan ni ada diletakkan seekor replika penyu yang lemah tak bermaya. Petang ( nak senja dah sebenarnye ) hari ketiga masa habih betugas on the way balik ke hotel, gua paksa Amang berhenti dan ugut Jamb amik gambo gua kat replika batu Bersurat ni sebagai kenangan. Korang kalo pegi ke Kuala Nganu, patut sangat berhenti dan ambik gambo dengan replika Batu bersurat ni. Kalo dengan tugu, patung, meriam, ukiran, pokok dan segala macam benda lagi korang tegedik dan teliur nak begambo, takkan dengan replika batu Bersurat ni rasa segan, malu. Ini adalah sejarah penting dan patut sangat la kita tahu dan sampaikan pada anak-anak kita agar mereka mencintai Islam. Ambik gambo diorang kat sini! Batu Bersurat yang menceritakan mengenai kegemilangan agama dan pelaksanaan hukum Islam di Tanah Melayu!


SATAR
Selain makang kapok dan nasi dagang, satu lagi makanan yang mesti gua cari dan makang ialah satar dan otak-otak. On the way back home, sampai kat Kemamang, kitorang singgah lepak makang satar dan otak-otak. Emmm… yummy yummy my yummy yummy uhh! Jumpe mung di nung lagi weh!


KENANGAN DI KUALA TERENGGANU -1991


Tahun 1991 kali pertama gua sampai ke Kuala Nganu. Tak ada yang menarik sangat selain dari banyaknye gerai-gerai tepi jalang yang menjual nasi dagang
( murah ya amat! ) dan replika sang penyu di tengah-tengah bulatan ni. Gambo oldskood ni dirakam masa gua on the way ke Stadium Negeri. Hotel penginapan tak jauh dengan stadium negeri tempat pesta buku. Saja jalang kaki pasal nak amik gambo dengan encik penyu kat bulatan ni yang skang telah berubah dan ditukar dengan replika Batu Bersurat. Elok la… gua tengok penyu tu lemahhhh jer. Harharhar! Semuanye tinggal kenangan…


Lagi satu pengalaman menarik masa kat Nganu tahun 1991 dulu selain dari limpahan nasi dagang dan makanan laut yang murah giler ( yeah! murah tul masa ni kalo makan ketang, udang besar lengan, sotong, ikang siakap/kerapu tige rase… giler! ) ialah gua berpeluang naik beca! Masa gua pegi baru-baru ni
( Monsoon Cup ), payah sangat nak tengok/nampak beca. Dulu melambak beca di sekitar Bandar. Amang kata kat Pasar Payang ada la beca. Gambo ni dirakam masa gua nak ke stadium negeri. Heee… best gak! Seperti bulatan penyu… ini juga hanya tinggal kenangan… Ada banyak lagi gambo oldskool, tapi leceh la nak cari. enjoy!

7 comments:

Gandum said...

Bro...

lamo ko tak tulis..sekali tulis kalah laporan kalam singh walia..huhu..

last aku gi gannu tahun 1993 tak silap,masa tu promosi pesta buku.waktu tu masih dimajalah BOOM!.masa tu padi,manggis,niezam masih disitu...huhu

salam AidilAdha buat anda sekeluarga dan kaum G3.

lopeh ni nak tengok gambo Gayour sembelih Kambing lak....

gayour said...

gandum
bukan semelih kambing jer tapi semelih UNTA laa!

Gandum said...

Buahkormak!

tompok tompok daging unta...hehe

gayour said...

gandum
ya... makan daging unta dengan buahkormak! lazat la! lazat laa! ante mau ka? ante pegi pasar beli sendri laa... muhahaha!

Gandum said...

Patut la Unta padang pasir aku order kemarin tak sampai sampai...ko kipnap dulu...huhuhu

Faizal Mukhtar said...

keropok leko, gula-gula kuat, nasik... ni bidang aku ni!

MAQAAANNN!!!

Tak ajak lagiiii??!!!

gayour said...

gandum
unta dah jadi lauk!

faizalmukhtar
rasai' lu!
nanti la gua ajak lu MAQAN-MAQAN boy scout!