Monday, April 07, 2008

RUN FOR YOUR LIFE!

RUN FOR FUN
01 RABIULAKHIR 1429 HIJRAH - 08 APRIL 2008

Gua hampir lupa nak masukkan aktiviti ni. Sibuk cam orang lain gak. Hari tu, berminggu yang lalu team kitorang ( G3 ) mendapat jemputan dari pihak Astro dalam siri RUN FOR FUN mereka kat Danga Bay, Johor Bahru sana pada 15 Rabiulawal 1429 Hijrah – 23 Mac 2008 ( Ahad ) yang lalu. Naik cemuih dah gua dengar pasal Danga Bay selama ni. Best sangat ker? Ni peluang baik untuk gua lihat dan tengok sendiri bagaimana bestnye rupe Danga Bay yang dihebah-hebahkan selama ni. Padi, A’an, Amang, Bob the Bodyguard dan gua memenuhi jemputan Astro ke Danga Bay. Here we go babeh!

Hujan dalam perjalanan pergi. Okey gak. Tak la panas sangat. Sembang yang bukan-bukan sepanjang perjalanan yang begitu jauh dan membosankan. Cerita UFO makan buah kepala sawit mentah kat Orek Rempit ( rempit? ) yang pernah kitorang debatkan hari tu masa on the road ke Kolej Komuniti Kuala Langat disambung semula. UFO, suatu fenomena mistri yang sangat menarik hati ramai orang di seluruh dunia untuk mengkaji dan mengetahuinya termasuk gua. Perjalanan yang jauh ini menjadi begitu seronok dengan kisah lawak makhluk alien UFO makan buah kelapa sawit. Apa la malangnye nasib encik UFO tu makan buah kepala sawit mentah. Mungkin kena pedajai oleh member beliau yang juga pernah datang ke bumi kita dan kene pedajai oleh member beliau makan buah kelapa sawit mentah. Entah la… Kitorang sampai malam lepas masuknye waktu Isya bagi kawasan Johor Bahru dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya termasuk Singapura. Begambo kat laman rumah tumpangan kitorang masa nak check in.


Acara RUN AND FUN berlangsung seawal tujuh pagi. Pendaftaran lebih awal lagi. Kitorang sampai dalam pukul sembilan pagi setelah membelasah sarapan pagi kat rumah tumpangan yang dekat jer dengan Danga Bay ni. Masa kitorang sampai, acara RUN AND FUN telahpun selesai dan tamat. Sambutan/sokongan yang diberi oleh rakyat Johor Bahru pada program anjuran Astro ni begitu hebat sekali! Beribu-ribu orang datang membawa keluarga dan anak-anak mereka menyertai acara ni dengan bebagai ragam dan fesyen pakaian semasa berlari. Kan nama program ni LARI DAN BERSERONOK. Jadi kod pakaiannya mesti yang menyeronokkna dan kreatif! Lihat la keramaian rakyat Johor di Danga Bay pada pagi/hari tu… Masa ni acara di pentas utama sedang berlangsung dan acara kitorang kat booth yang disediakanpun turut berlangsung!


Gua masih tak dapat lagi melihat sepenuhnya keadaan/rupa Danga Bay ni. Tak pe, nanti-nanti la. Sekali imbas cam tak best jer. Tak ada yang menarik. Entah la… Buat kali pertama sepanjang kerjaya gua sebagai seorang kartunis…. Melukis hampir TIGA JAM SETENGAH dengan BERDIRI! ARGHHHHHH! Apahal plak berdiri? Tak kan tak ada kerusi? Yeah! Pihak penganjur tak menyediakan kerusi atau kerusi kitorang dah kena rembat! Tapi itu la yang berlaku pada gua, Padi, A’an dan semua team kitorang. Ramai plak pengunjung, pembeli dan peminat yang datang membeli barangan yang kitorang bawak… bediripun bediri la!

Makin tengahari, keadaan makin tenang. Ramai yang telah penat dan balik bersama keluarga memasing. Guapun lari sebentar untuk melihat-lihat dan menghilangkan lenguh kepala lutut dan tangan dengan berjalan-jalan. Telihat seorang adik melintas kat depan booth kitorang bersama oh ibuuuunya. Gua trus tahan adik itu dan minta izin dari oh ibuuu beliau untuk ambik gambo dengan beliau. Bukan apa, nak tunjuk kat korang semua cam ni la rupa baju kecik yang perlu dipakai oleh setiap perserta dalam acara RUN AND FUN ni. Selain nombor pendaftaran ada ruangan untuk nama peserta sekali kat jersi hijau ni. Kalo hilang senang nak buat pengumuman anak siapa la ni…
" sorang kanak-kanak lelaki/perempuan telah ditemui meraung tak berhenti kerana kehilangan mak bapak beliau! "

Terima kasih ya adik.


Lepas ambik gambo, oh ibuuuu adik ni mintak gua lukis kat baju jersi RUN AND FUN anak beliau ni. Boleh, no problemo! Kalo anak oh ibuuu lukis/conteng kat baju ni mesti oh ibuuu marah tapi oh ibuuu tak marah langsung bila gua lukis kat baju anak oh ibuuu ni. Pelik bin ajaib sungguh! Ni la antara kelebihan sebagai kartunis ya, boleh lukis/conteng kat mana suke tanpa kena marah! HEH!


Cam yang gua cakap tadi, hampir tiga jam lebih bediri melukis, akhirnya setelah ramai berambus balik pasal acara penyampaian hadiah dan nyanyi-nyanyi kat pentas dah habih, baru la dapat duduk setelah Amang bekeliaran merampas kerusi-kerusi yang ditinggalkan! Alhamdulillah…. Terasa sungguh nikmatnye bila dapat duduk… Tq banyak-banyak jer la encik Amang! ARGHHHH!


Dalam pukul 12.30 tengahari acara tamat sepenuhnya. Keadaan menjadi tenang seperti tiada apa yang telah berlaku setelah tamatnya acara RUN FOR FUN. Gua rasa sket pelik ( saja-saja buat pelik sebenarnya ). Dari pagi tadi gua berada kat Danga Bay ni, gua rasa begitu panas bebahang walau keadaan cuaca mendung. Apasal ek? Rupenya baru gua sedar, tak ada tiupan angin dari Selat Tebrau yang berhembus. Wahai angin Selat Tebrau, kenapa dikau tidak bertiup. Apa salah ku pada mu hingga dikau enggan bertiup membelai wajah dan rambutku. Kenapa jadi begini. Ke manakah semua angin-angin itu menghilang. Adakah semua angin yang bertiup itu telah disekat oleh Singapura? Entah la. Gua bayangkan cam kat Dataran Shah Bandar, Kuala Terengganu masa gua pergi dalam acara Monsoon Cup tahun lepas… Angin Laut China Selatan sentiasa bertiup rakus membuatkan rambut gua sentiasa tegak! Bila semua orang dah blah, guapun eksyen RUN FOR FUN sorang-sorang!

Walau tak berkesempatan untuk melihat dan menikmati keseluruhan apa yang ada di Danga Bay, tidak ada yang menarik perhatian gua. Kenapa angin Selat Tebrau tidak bertiup? Bukankan Danga Bay ini benar-benar berada di tepi laut! Dalam perjalanan ke Danga Bay pagi tadi, gua dapat melihat keadaan laut/ Selat Tebrau yang sangat kotor dan airnya yang berbau. Yeah! Kat tempat lainpun kotor dan busuk gak! Walau kotor dan busuk, malam tadi lepas check in, kitorang kuar makan dan melihat booth dan tempat berlangsungnya acara RUN AND FUN ni, gua tengok di sepanjang pantai ni penuh dengan pasangan kekasih sedang asyik berkasih sayang walau keadaan pantai yang begini. Apa nak buat, " kalo chinta mau aje! " Yeahyeahh! Kat pantai tempat lainpun sama gak! Ada gak gua nampak aktiviti menjala udang/ikan di sepanjang pantai yang tecemar teruk. Sorang kawan kata '' ni semua pasal kilang baja Singapura buang sisa baja dalam laut/Selat Tebrau la ni! " Kalo betul, itu dari belah sana, bagaimana plak dengan sumbangan dari pihak rakyat Jay Bee mengenai pencemaran tegar ni?

Inilah Danga Bay yang cerita mengenainya begitu banyak sekali gua dengar selama ni. HARHARHAR! Akhirnye sampai gak gua ke Danga Bay! HAHAHAH! Ni salah satu dari pintu/jalan masuk ke Danga Bay yang sempat gua begambo. Best ker tempat ni? Gua tak dapat merasakannya. Yeah... mungkin kerana terlalu singkat kat sini. Tak sempat nak menikmati segala yang ada. Gua ternampak sususan rumah-rumah tradisional Johor yang dijadikan restoran. Rasa nak pegi tengok dan begambar kat rumah Limas tu, tapi tak apa la. Biar la yang menarik itu tidak habis gua nikmati. Ada la sebab nanti kalo gua nak ke sini lagi. " hari tu tak dapat masuk/naik ke rumah Limas ni ". Gua masih tertanya-tanya... kenapa angin Selat Tebrau tidak bertiup membelai Danga Bay masa gua di sini?

Raplika rebung yang menarik perhatian gua untuk mengabadikan kenangan di bulatan masuk melalui pintu gerbang ke Danga Bay. Kalo la gua seorang pencari dan penjual rebung tegar, memang betuah badan la dapat jumpe rebung bagak cam ni. Kayo pakcik! Gua tetinjau-tinjau gak kalo ada replika buluh betung! Tak tau cane punyer titanic replika buluh betung tu ek? HEH!

Sebelum meninggalkan Danga Bay, sorang penjual asikrim parking betul-betul kat sebelah kitorang. Pekena aiskrim la dulu ek. Emmm… yummy! Yummy! Alaaa... aiskrim biase jer. Kat mana-mana pun korang bleh beli dan nikmati aiskrim ni. Bukan hanya dijual kat Danga Bay. Memang gua ingin sekali bersiaran di sekitar kawasan Danga Bay ni untuk melihat apa yang menarik sangat. Tak apa la. Gua tak rasa rugi apa-apa. Biase jer. Selamat datang ke Danga Bay. Terima kasih ASTRO!

12 comments:

faizalmukhtar said...

Danga Bay... CEHHH!!!

paes said...

heheheh... Aku duduk Johor 3 taun pun tak pernah jejak Danga Bay... heheheh... best sangat ke?

gayour said...

faizalmukhtar
yeaah! CEHHH!

paes
lu duduk johor belah mana jang? pasal tu la tak penah pegi danga bay. best pada yang rasakan best. tak best pada yang rasa tak best!

Nunn said...

run for fun bukan run for your life...he he he

ijoi said...

life for your run

gayour said...

nun
mat rempit akan nekad melanggar halangan untuk menyelamatkan motor, awek rempit dan diri sendri dari ditangkap/ditahan polis. run for ya life babeh!

ijoi
love on the run.
sila tengok dan dapatkan buku ' MELUKIS KARTUN CARA GAYOUR' gua aa..

Anonymous said...

mmg betul cakap pakcik gayour...danga bay mmg tak besh pun...hahaha....dahler panas...angin pun takdak....byk sgt kot benda2 maksiat kat situ....fikir2kanlah...

heh....

Unknown said...

Danga Bay....???
alaa jang ooiii.... aku ni dok danga bay selalu lalu ajek kat danga bay... tak menarik pun jang..nama aje macam best.

Bab angin takde tu... memang takde angin jang kat selat tebrau... lain kali bawak kipas angin sendirik..kehkehekh

satu aje cadangan aku; apa kata lain kali sebelum kau buat aksi kat memana kau hebahkan dulu kat blog kau ni... nanti buleh lah pada yang berminat tu pip usha kau...

kenapa laa kau tak bagitau akan ke danga bay... kalau tak gerenti aku datang punya meredah air selat yang kotor dan berbau itu...huhuhu

the indie story said...

Minta Laluan...dengan keizinan dan budi bicara Tuan Punya Blog yang dikasihi,

ARTIKEL:
Sanusi Junid sudah bawa keluar Pedang Samurai...Haaiiittt!

Benarlah sepertimana yang tersebar diseluruh negara satu waktu dulu bahawa, dengan Pak Sanusi ini jangan dibuat main-main; kerana beliau mengamalkan semangat Bushido; yang sering dipegang oleh Samurai Berani Mati dari Negara Terbit Matahari...

Dato' Seri Sanusi Junid yang kini merangkap Presiden UIAM sememangnya ahli politik yang berani dan mempunyai prinsip kesetiaan yang tinggi kepada bekas ketuanya... Haaaittt!

Lihat sahaja keberaniannya mempertahankan Enche' Ghaffar Baba (Tun) daripada serangan bertubi-tubi media yang dikuasai oleh kem Anwar Ibrahim dan juak-juaknya, pada masa perebutan kerusi Timbalan Presiden UMNO pada tahun 1993; yang penuh berliku dan bersejarah itu.

Sanusi mengepal penumbuk berdiri teguh diatas Rostrum membela Tun Ghaffar Baba habis-habisan biarpun selepas itu beliau kalah mempertahankan kerusi Naib Presiden Tempat ke-3, yang disandangnya pada masa itu. Perhimpunan Agung, tahun 1993 menyaksikan Dato; Seri Sanusi Junid menongkah arus 'Kem Wawasan' yang dikepalai oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim; yang disokong oleh juak-juaknya seperti Mike Tyson, Muhyiddin Yasin dan Rahim Tamby Chik.

Sila baca ulasan seterusnya di :
http://theindiestory.blogspot.com
Check it out!
TQ

gayour said...

anonymous
mungkin gak. tapi kat tepi laut/pantai manapun memang cam tu...

geneticthylon
saje tak nak bagi tau. buatnye gua tak dapat pegi last minit, kan ke leceh nak menjawap orang tanye " hari tu kata nak pegi ke sana/ke situ... gua tunggu sampai bejanggut, tak datangpun. PENIPU!"

moderator
gua suka pedang katana samurai yang hebat tu!

DeeN said...

Gua plak suko eric cantona men bola dan bergaduh di padang bola wargh wargh wargh!! Er..er.. mintak maap ler komen xdo kaitan ngan entri. Sodap eskrim tuh ha. Terliur den. HoHoHo!!

gayour said...

nur@ddeen
mana lebih brutal... begaduh menggunakan pedang atau buku lima?
habih begaduh pekena plak aiskrim. perghh!