Thursday, March 24, 2011

KARNIVAL KARANGKRAF 2011

KARNIVAL 2011

20 RABIULAKHIR 1432H - 24 MAC 2011

Dah basi dah cerita ni tapi gua gagahkan gak diri menaip dan tampal kat sini. Kira mengupdate blog la ni. HEH! Tak ada yang menarik sangat masa carnival hari tu. Biase je. Macam carnival yang penah korang pegi. Sengeh-sengeh tengok itu ini. Tu je. Tengok la apa yang ada masa Festival Karangkraf yang telah berlangsung pada 31 Jan - 02 Feb 2011 yang lalu.


Ni la rupa gerai bersama LIBUR, YEZZ! Dan G3. Setiap gerai/khemah dikongsi bersama tiga buah majalah. Hias dan buat la segala aktiviti kat situ. Ikut korang la la nak buat apapun masa jual dan promo majalah memasing!


Karnival kali ketiga ni buat pertama kalinya dirasmikan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato ‘ Seri Utama Dr. Rais Yatim. Sampai jer beliau terus melawat gerai pameran. Tak duduk bawah kemah untuk acara perasmian. Beliau buat ikut suka beliau. Buat orang ngelupur! Lantak. Sampai kat gerai G3, gua mempromosi majalah G3 pada beliau. Tengok ni Dato’ Seri! Tengok majalah kartun ni!


Tu dia beliau sedang membelek majalh G3 setelah percaya dengan auta baiekkkk gua. HEH! Tak ado la. Mano ado den tipu! Ni semua hasil buatan kartunis BolehLand ni Dato’ Seri. Jangan tak percaya plak. Tu kat belah kanan tu ialah encik Meor, editor majalah pelancongan LIBUR .


Kendian Dato Hishamuddin ( CEO dan Pengarah Penerbitan Kumpulan Media Karangkraf ) join sama nak dengar apa yang kami bualkan dalam loghat Negori Semilan. Daro’ Seri tanyo den,”tak nak buek animasi ko?”. Tu keno tanyo big boss kek sebolah ni Dato’ Seri, ujar gua. “Kementerian ado peruntukan kalo nak buek animasi", tegas beliau lagi. mungkin suatu hari nanti Karangkraf akan menerbitkan animasi ” Monyet dan Kura-Kura” nya sendiri.


Gua betugas pada hari kedua carnival. Pagi ni tak berapa ramai lagi pengunjung. Tapi masih ada yang membeli majalah G3. Siapa yang beli akan dapat dua buah note book dan lukisan kartun gua engan ucapan SENYUM SENTIASA. Terima kasih. Sila jalan-jalan sambil sengeh-sengeh kat gerai lain plak ya.


Apa yang menarik kat karnival kali ni. Tak ada! Semuanya biasa jer hingga gua ternampak pertunjukan sarkis aksi bermain dengan ular sawa. Emmm… yang ni Nampak menarik. Gua memang teruja dengan menatang predator ni. Sejak dulu lagi gua suka! Tambah lagi bila tengok gambo Alice Cooper dengan ular sawa pinjam bernama Kachina ( kendian Slash dan Gary Holt pun ada ular sawa memasing ). Tanpa belengah gua trus tanya kat brader Pertahana Awam yang tunjuk lagak dengan ular sawa yang diusung ke hulu hilir.”Yo, bro! Boleh gua pikul anak ular sawa ni?”

Lama dah gua pendam hati dan oerasaan nak pegang, pikul, peluk dan begusti dengan encik ular sawa ni. Impian jadi kenyataan kat karnival kali ni. YEAHOOOO! Yang ni baru rasa “kehebatan” encik ular sawa. Rasa kekuatan otot-ototnya bila membelit dan menjrut. ARGHH! Yang tadi tu adik ular ni. Tak rasa apa sangat belitannya. Yang ni jangan buat pasal. Beliau adalah menatang predator yang dahsyat mengerunkan! Anak badak air senang-senang jer beliau belit dan telan. Ni kan plak keting kali kita! Hebat. Gua teruja !


Dulu gua penah berangan nak bela ular sawa atau anakonda. Betul! Ada satu kisah…. Dulu, suatu pagi yang tenang masa gua On The Road ( motorhead ) ke opis ( kat masajalh UJANG masa tu ), tetiba ada sebuah kereta berhenti tak memasal kat depan gua. “apo hal plak keto ni?”. Gua cilok dan nampak sorang amoi yang bawak keta tu sedang pucat lesi. “Apohal?”, ujar gua lagi. rupanya beliau mengeletar kenakotan pasal Nampak sekor anak ular sawa sedang berusaha dengan gigihya melintas Jalan Tun Razak. Tiada keraguan memang anak ular sawa pasal gua kenal sangat dengan corak batik kat badan beliau! “Amik bela best ni”, tegas gua pada diri sendiri. Tapi gua teruskan perjalanan pasal daj jem teruk masa tu. Sampai kat opis gua jadi resah gelisah dan kesal tak susah. “Apasal gua tak berhenti, turun dan amik anak ular tu tadi? Kalo bela kan cool. Boleh teman gua masa lukis kartun. Kalo pegi promosi boleh bawak sekali. Mesti cool!” ARGHHHHHHH!

Mungkin ular tu dah besar sekarang atau dah mati kene lenyek! Ntah la. Apapun syukur gua tak mengambil dan bela ular tu dulu keran Islam melarang penganutnya membela menatang ular, buaya, tenggiling, bewok, kura-kura… Bela saja ayam, itik kambing, lembu, kerbau…

Walau tak boleh bela, gua mengagumi kehebatan makhluk ciptaan Allah ni. Gua suka dan respek pada beliau sebagai salah satu menatang predator yang hebat kat muka bumi!


Ingatkan ular sawa raksaksa putih yang tegolek kat tengah laluan. Rupanya kereta limo terpanjang kat BolehLand yang menjadi tarikankat carnival ni. Berapa meter panjangnya limo ni. Ntah la, gua tak ukur. Limo ni dibawa khas oleh Sinar Harian yang mengadakan satu peraduan yang memberi peluang pada pemenang untuk belagak menaiki limo dan round satu Kelumpo seperti rock star!. Siapa yang menang agaknya.


Hari ketiga dan terakhir, hujan sepanjang hari dari pagi sampai ke petang. Walau hujan, masih ramai pengujung yang datang bersama keluarga, member dan awek. Kebal tul diorang ni. Dah tau hujan, tegedik datang gak. Apa yang best tak tau la. Tapi kami memang menjemput dan mengharapkan kedatangan bejuta pengunjung ke karnival kami. Terima kasih banyak-banyak la kerana sudi datang walau hujan, basah kuyup dan habih duit beli produk Karangkraf. Terima kasih atas sokongan!


Pemandangan hebat lepas berakhirnya Monster of Rock Karnival Karangkraf 2011. Pemandangan yang sangat gua suka lepas habih sesuatu karnival, pesta, keraian, kenduri blablablaa… Untuk makluman, pada tahun ni karnival Karangkraf akan dibuat di luar Lembah Klang plak. Gua dengar mula-mula kat Sungai Petani, Kedah Darul Aman. Kendian kat Plaza Angsana, Johor Bahru plak. Tunggu je la kat tempat korang. Tarikh sebenar terpaksa dirahsiakan pasal tak tau lagi HEH!

Terima kasih. Jumpa kat Kedah nuu… baguih dok ada!

3 comments:

Ki To said...

Yeeeaaa leh jumpa Sifu....Huhuhu

gayour said...

ki to
terpaksa la cheq tak pii ke kedah sana nanti.
haha!

Ki To said...

Huhuhu,sifu mai la kedah,leh kacau sifu dok sign otograft.Huhuhu