Monday, May 16, 2011

KANSER


KARNIVAL KESEDARAN KANSER

13 JAMADILAKHIR 1432H - 17 MEI 2011

Pernah dengar pasal penyakit KANSER? Mesti pernah punya la kan. Bulan Februari 2011 yang lalu, gua dapat jemputan dari Perpustakaan Sultan Abdul Samad Universiti Putra Malaysia dalam Karnival Kesedaran Kanser pada 24 Februari 2011 yang berlangsung kat Dewan Besar UPM. Akhirnya gua dapat masuk universiti lagi. Heh!

Dah lama kisah ni. Guapun dah ilang ingatan apa nak tulis. Tapi kali ni kisah pasal penyakit la plak. Pasal kanser. Karnival ni dianjurkan oleh Perpustakaan Sultan Abdul Samad UPM yang bertujuan untuk memberi kesedaran pada semua orang pasal penyakit kanser. Nak meningkatkan kesedaran dan pengetahuan pasal bahaya kanser dan langkah pencegahan. Selama ni kita dengar TIADA UBAT UNTUK PENYAKIT KANSER. Siapa yang memberi amaran ni dan kita terus menerima dan mempercayainya sepenuh hati, jiwa dan raga. Adakah saintis dari timur, barat, utara, selatan atau saintis dari dunia Islam? Betul ke tiada ubat penawar untuk penyakit kanser?

Gua dijemput bersama rakan ilustrator, saudara Niezam untuk melukis karikatur berbayar pengunjung yang datang atau sengeh-sengeh ambik gambo kat senarai nama jenis kanser seperti kat atas. HEH!

Ada macam-macam jenis kanser sebenarnya tapi hanya SEMBILAN jenis kanser yang dikenal pasti merbahaya dan membawa maut. Korang tengok la sendiri kalo nak tahu sembilan jenis kanser tu.

Dulu hanya tahu Kanser Payu Dara untuk orang pompuan tapi sekarang dah ada kanser untuk orang lelaki plak iaitu Testicular Cancer. Ramai lelaki yang kena kanser ni sekarang. Jadi elok la sobat lelaki berhati-hati, jaga apa yang patut untuk “kebahagian” hidup! Yang terbaru adalah pasal suntikan pencegahan Kanser Servik yang perlu diambil oleh remaja perempuan berumur 13 tahun. Kanser Servik adalah kanser yang terjadi di bahagian pangkal rahim. Kanser ketiga yang kerap dikesan dikalangan wanita selepas kanser Payu Dara dan Kanser Kolorektal. Sebagai lelaki, suami dan ayah, kita mesti ambil tahu pasal benda-benda cam ni dan tindakan.

Selain Testicular Cancer, satu lagi kanser yang biasa dihidapi oleh ramai orang lelaki adalah Prostate Cancer. Apa kebende kanser prostat ni? Tu korang kena cari sendiri. Ada la kerja sket. Takkan nak senang je. HEH! Dah tau nanti boleh la share.

Kanser Lidah. " Apa yang kamu lakukan dengan lidahmu sampai dapat Kanser Lidah ni?". HEH! Dulu gua selalu tengok orang tua-tua ( perempuan ) makan sireh yang dikatakan penyebab Kanser Lidah kerana campuran kapur dalam sireh. Tapi gua tengok uwan gua ( Negori Semilan panggil nenek, uwan ) dan geng-geng pemakan sireh beliau tak adapun kena Kanser Lidah. Selambe je makan sireh sambil bergosip hari-hari. Tapi sekarang ni ramai plak orang lelaki yang kena Kanser Lidah. Macam mana boleh jadi cam ni ya?

Yang terakhir sempat gua rakam adalah Colorectal Cancer. Kanser Usus. Ramai yang menderita kerana kanser ni pasal makan ikut nafsu. Tak ada pantang, belasah semua! Nah, ambik kao Kanser Usus! Sama gak dengan Kanser Paru-Paru yang terjadi kerana rokok. Ah! Bosannya bila cerita pasal rokok. Mesti suruh berhenti isap rokok. Cuba la tukar, isap la rokok, jangan berhenti kerana penghisap dan pembeli rokok merupakan penyumbang cukai paling besar pada kerajaan! Lantak la nak kena kanser ke, tak ada ubat ke, semput ke, apa ke… yang penting gua menyumbang pada pembangunan negara dengan membeli rokok! Hebat dan syabas!

TIDAK ADA UBAT UNTUK PENYAKIT KANSER… ini tujuan sebenar yang gua nak nyatakan dalam entry ni. Lama dah gua dengar dan percaya dengan amaran ni. Hingga suatu hari gua tersedar bila mendengar satu tazkirah bahawa gua dah buat kesalahan besar kerana percaya dengan amaran ni. Amaran yang jelas telah MENOLAK hadis Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:

”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.”
(Abu Daud)


Percaya dengan amaran itu bermakna menolak kebenaran hadis! Sedangkan hadis jelas memberitahu bahawa setiap penyakit ada penawarnya temasuk penyakit AIDS. Maknanya ada penawar, cuma kita manusia belum jumpa dengan penawar seperti yang dinyatakan Rasulullah S.A.W. kerana kesilapan, kejahilan, kesesatan, kedegilan, kesombongan, maksiat dan kederhakaan kita pada Allah.

Gua bertaubat tidak percaya pada kata-kata amaran tu lagi!

Untuk maklumat lanjut, nak tau atau sesaje nak tanya pasal penyakit kanser ni, encik-encik, cik-cik dan puan-puan semua boleh la pegi ke website Majlis Kanser Nasional. Semua maklumat pasal kanser ada kat sini.
http://www.makna.org.my/



4 comments:

deaf-angel said...

memang dugaan dan hidup penuh ujian bagi pesakit kanser dan famili

gayour said...

deaf-angel
yeah, memang mencabar pada siapa/famili member yang kena kenser.

armouris said...

lagi info tentang kanser prostat di SIHAT SELALU - Kanser Prostat : Lelaki Jangan Malu

Ultra Fulus said...

bro gayour,
minta izin kongsi info ni..

kwn sy pernah hidap kanser tahap 4..tahap maut..puncanya dari Resdung..kini alhamdulillah selepas amik supplement TF..dia sihat..supplement ni trbukti hapuskn 97% sel kanser..

brbanding kimoterapi yg hanya membunuh 88% sel kanser..tapi jg mmbunuh sel2 lain yg mmbuat bdn kita lemah dan rambut gugur..

Terima Kasih