Tuesday, June 14, 2011

FOREST: NATURE AT YOUR...

HARI ALAM SEKITAR SEDUNIA
13 REJAB 1432 H - 15 JUN 2011

Dapat jemputan di saat akhir dan memenuhi jemputan adalah suatu yang biasa terjadi pada gua. Pada hari Ahad - -05 Jun 2011 yang lalu gua memenuhi jemputan dari Majlis Bandaraya Shah Alam sebagai juri pertandingan mewarna sempena sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia 2011 peringkat Shah Alam yang disambut pada 05 Jun setiap tahun. Tak tau plak gua dijemput untuk sambutan ni. Memang tak tau langsung. Pegi redah jer kat Taman Hutan Bukit SUK Seksyen 5, Shah Alam.

Kat mana taman tasik tempat sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia ni? Kat Seksyen 5, Shah Alam. Ya la, tau la! Tapi kat mana? Tak perasanpun ada taman tasik kat situ. Tak tau tak apa la. Guapun tak tau kat sini ada taman tasik. HEH! Gua ingat sempena acara apa la pertandingan mewarna diadakan. Rupanya sempena Sambutan Hari Alam Sekitar dengan tema FOREST: NATURE AT YOUR SERVICE. Patut la buat kat taman, kat tasik. Ada pokok-pokok, bunga…

Masa gua sampai, hujan sket. Acara mewarna baru bermula. Ada tiga ketagori. “ Haa… warna! Warna. Warna sampai habis. Gua nak jalan-jalan tengok apa yang ada kat taman ni “, ujar gua sendirian. Lalu guapun jalan sorang-sorang tesengeh-sengeh tepi tasik. Ada beberapa khemah pameran dan jualan kat tepi tasik. Tetiba gua telihat sebuah sangkar yang penuh dengan encik itik dalamnya. Ada acara melepaskan itik rupanya. Patut la ada itik. Masa ni acara kayuh basikal sedang berlangsung dan akan berakhir kat Taman Tasik ni. Datuk Bandar Shah Alam turut mengayuh. Acara melepaskan itik dibuat setelah pasukan kayuh basikal sampai dan sarapan pagi. Tu dia beberapa encik itik telah berjaya dilepaskan. Kuek! Kuek! Kuekk!

Tengok la betapa riang gumbiranya encik itik tu berenang sambil membuat bising. Tadi sebelum dilepaskan, sekorpun tak bersuara pasal diorang ingat nak kena sembelih sekor-sekor. Tu yang senyap sunyi. Tapi bila lepas jer, habih riuh rendah kat taman tasik ni dengan suara Kuek! Kuek! Kuekkk! beliau. Syok bila tengok itik-itik tu berenang. Teringat akan kehebatan Allah yang mencipta makhluk itik ni. Boleh terapung atas air, terer berenang, terer menyudu dan tak tenggelam . Hebat! Syabas encik itik. Trus berenang!

Kebanyakan itik-itik dilepaskan oleh kanak-kanak yang dijemput khas dalam acara Sambutan Hari Alam Sekitar ni. Sebelum melepaskan itik, setiap anak-anak kena baca ikrar yang berbunyi, “ SAYA BERIKRAR… korang baca la sendiri kat sijil tu. Selepas melepaskan itik setiap orang akan dapat satu sijil penyertaan melepaskan itik.

Lepas merasmikan cara melepaskan itik, Datuk Bandar Shah Alam, Dato’ Haji Mohd. Jaafar ( tengah baju hijau ) merasmikan plak Taman Herba dengan menanam pokok. Banyak pokok-pokok herba ditaja oleh orang persendirian dan syarikat-syarikat yang menghantar wakil untuk turut sama menanam pokok herba. Gua tak sempat nak melawat dan melihat jenis-jenis pokok herba yang ada dan yang baru ditanam kat sini. Nampak macam beranika herba. Tempat yang sesuai untuk mengenali rupa dan nama pokok herba. Mungkin dengan khasiat setiap pokok-pokok herba sekali. Korang datang sendiri la tengok. Tapi kat mana taman ni?

Pemandangan dari tepi bukit Taman Herba. Taman ni tak la besar mana. Tasiknye pun kecik. Tapi sangat indah, cantik dan menyamankan persekitarannya. Aktiviti berkhemah juga boleh dibuat kat sini. Kanak-kanak sekolah Persatuan Pencinta Alam Shah Alam sedang berkhemah kat sini sempena aktiviti cuti sekolah. Nampak itik-itik tu. Semua bekumpul kat tebing seberang tasik kerana cemuih dengan manusia yang ramai kat belah sini. Itik-itik ni dibiarkan bebas bermaharajalela selama seminggu. Lepas tu akan ditangkap semula pasal ada ular sawa dan biawak besar kat taman tasik ni. Habih jahanam itik-itik ni kalo dibiar lepak lama kat sini. Cakap pasal itik, gua teringat tajuk lagu “ Mari Menyepak Itik “ dalam kaset Pujaan Sirap Din Beramboi. Kelakar siut tajuk lagu tu. “ Mari Menyepak Itik”. Tetiba rasa ghairah nak sepak itik plak! Oi, encik itik! Sapa nak kena sepak, mari sini! Har fragin har!

Lagi satu gambaran dari bukit Taman Herba. Ada teratai dan bunganya yang lemah tak berapa cantik lagi. Tasik yang tak la besar mana. Tapi okey la untuk bersiar-siar, jogging atau lepak sengeh-sengeh. Nampak jembatan yang dibuat sebagai laluan untuk pengunjung tesengeh-sengeh tengok anak ikan bemain kat bawah jembatan tu? Selain manusia, biawak besar yang ada kat tasik nipun menggunakan jembatan tu untuk bersiar-siar dan laluan pintas untuk menyekodeng mangsa!

Tempat kesukaan ikan puyu, sepat, keli, pirana, arapaima, toman dan haruan menghendap mangsa ni juga menjadi tempat dan pemandangan yang sangat disukai oleh orang-orang seni seperti penulis novel, penulis cerpen, penulis skrip, penulis lirik lagu, puisi, sajak, pelukis alam semulajadi temasuk photograper. Tempat yang bisa memberi ketenangan dan ilham yang superb tak ingat seperti kisah percintaan teruna dara yang mendapat tentangan dari keluarga dan akhirnya membunuh diri kat tasik ni. Harharr! Atau kisah antara dua darjat atau kisah seseorang yang menyembunyikan penyakit kanser yang dihadapi. Konon tak nak menyusahkan orang dan memberi kejutan dan penyesalan pada orang lain bila dia dah mati. Jahat sungguh niat pesakit kanser ni.

Takpun kisah rumah tangga yang tunggang tebalik atau kisah remaja yang kononnya mencari kebebasan dan terjebak dalam ‘dunia gelap’ dan nyesal . Tak ketinggalan dengan lepak kat tepi tasik ni dapat idea luar biasa hebat di luar kotak pemikiran manusia dengan lahirnya novel seperti “Kau Doktor Tulang Belikatku” atau “ Jururawatku Berbau Tungkik”. Har fragin har! . Tahap muntah dah dengan kisah-kisah cam ni. Tapi tempat cam ni la jadi pilihan pencinta alam dan orang seni sangat la kononnya untuk mencari ilham untuk berkarya dan tempat lepak berbincang sesama sendiri ( tak campur dengan orang lain ) sambil menghisap rokok beramai-ramai. Ya, orang seni yang kononnya pencinta tegar alam sekitar, penentang pencemaran, hisap rokok masa beborak dan mencari idea kat taman rekreasi atau jauh dalam hutan. Orang seni la katakan. Mesti la kena isap rokok. Baru seni! Dulu masa mula-mula melukis kartun, gua sangat percaya, terikut-ikut dan saja mengada-ngada mengiakan tempat-tempat cam ni boleh mendatangkan idea untuk melukis kartun! Hipokrit sungguh! Seni sangat la kononnya!

JOM TANAM POKOK. Inilah antara tujuan Sambutan Hari Alam Sekitar dibuat. Mengajak semua orang menanam pokok. Tak kira la pokok apapun. Jangan pokok ketum atau ganja dah. Tapi tupun kira menghijaukan alam sekitar gakkan? Tapi malangnya pokok ganja dilarang dan salah pada undang-undang. Jangan banyak songeh! Tanam pokok pisang atau serai lagi baik. Paling senang tanam ubi kayu. Campak je batang ubi kat mana-mana tanah, insyAllah, hidup subur! Tapi ikut korang la. Gua tak ada kuasa, kehebatan atau keajaiban untuk mengajak atau bekempen pada sobat semua untuk tanam pokok. Ikut suka korang la! Masing-masing semua dah besar. Tapi kalo semua orang kat bumi ni tanam pokok, habih jadi hutan plak. Tak moden la. Sana hutan, sini hutan. Sana beruk, sini beruk. Tepaksa buat kempen kurangkan tanam pokok atau mari menjahanamkan pokok la plak!

MARI MENGENAL POKOK
Sementara menunggu pertandingan mewarna habis, sempat gak gua merakamkan beberapa gambo dengan kamera cap itik berenang beberapa tumbuhan-tumbuhan yang ada kat taman tasik ni. Gua belasah main ambik jer ikut nafsu. Kita mulakan siri mari mengenal pokok kita dengan pokok Pinang. Ni la salah satu spesis pokok Pinang yang banyak terdapat di seluruh Semenanjung Tanah Melayu hingga ke Kepulauaan Borneo. Buah pinang merupakan bahan wajib kalo nak makan sireh yang disukai di seluruh Nusantara atau boleh digunakan untuk membaling ayam yang masuk ke dapur!


Pokok tuba juga ada kat sini. Ni la pokok Tuba. Dulu masa kat kampong. Masa musim kemarau, masa ikan sedang banyak kat sungai atau tali air adalah masa yang paling sesuai dan kena tepat pada masanya untuk menangkap ikan sama ada cara *mengoca, menimba atau paling sadis menuba ikan! Ada dua jenis tuba atau racun ikan yang biasa digunakan. Satu dengan racun kimia cap tengkorak yang menghapuskan semua spesis dari atuk hingga ke cucu cicit ikan. Habis satu sungai putih dengan ikan yang mampus! Pembubuhan secara besar-besaran. Sadis sungguh! Lagi satu dengan akar pokok tuba. Getah atau bahan kimia dalam akar tuba yang ditumbuk hanya memabukkan ikan. Cara ni tidak memudaratkan, selamat dan tidak membunuh semua hidupan sungai, tasik atau kolam. Air akan menjadi natural semula. Ini la pokok tuba ya murid-murid.

*tangkap ikan beramai-ramai menggunakan tangguk, tudung saji, kain pelikat, tapis plastik, parang, buluh runcing, kelambu atau paling terer dengan tangan!

Gua tak suka kat pokok ni pasal beliau tak bersama dalam menghijaukan alam sekitar. Tengok la warna beliau. Kalo pokok patutnya daun bewarna hijau tapi beliau berwarna , warna apa ya.. merah, unggu gelap? Dah la bukan nama Melayu. Recist sungguh pokok ni! Tapi tak boleh komplin kerana beliau adalah makhluk ciptaan Allah. Pasti ada sebab, tujuan dan kelebihan Allah mencipta tumbuhan ni kerana setiap sesuatu ciptaanNya tidak sia-sia.

Yang kembang rendang kat depan tu adalah pokok herba yang paling glamer, berkuasa dan mahal iaitu Tongkat Ali. Pokok yang mempunyai akar yang berkhasiat tinggi dalam perubatan herba. Menjadi tektik paling mudah, berkesan dan berjaya dalam stategi perniagaan minuman kopi 7 dalam 1 iaitu dengan memasukkan astrak Tongkat Ali sebagai bahan utama. Adanya bahan tarikan sex, pasti laku! Pasti menjadi pilihan ramai lelaki.
Yang tinggi mengalah kat belakang tu plak adalah pohon beringin. Bukan pokok atau tumbuhan herba. Sejenis pokok yang mendapat tuduhan, fitnah, hinaan dan sekian lama menderita dengan anggapan salah manusia terhadap beliau yang dianggap menakotkan kerana jadi sarang atau tempat lepak sang Pontianak dan segala mambang kuning, mambang tanah. Yang encik Pontianak ni pun satu, banyak lagi pokok lain boleh lepak. Pokok getah ke, pokok pinang ke, pokok pisang ke, sagu ke. Hingga ke hari ini beliau terus dilihat sebagai pokok misteri, seram dan menakotkan. Kesian…

Daun-daun pokok ni sangat bermanfaat masa main pondok-pondok. Bahan mentah untuk atap, dinding dan alas/lantai. Melambak pokok ni kat kampong. Ambik saja tanpa kebenaran. Kalo mintak, banyak plak soal dan songeh! Ini la pokok Rumbia ya murid-murid sekelian. Antara kelebihan lain pokok Rumbia ni, lidinya boleh dibuat sebagai pelibas belakang anak-anak yang degil tak dengar kata. Ambil segengam dan libas kat belakang anak yang degil sangat tu! Pastikan anak encik dan puan tak bebaju masa menjatuhkan hukuman melibas. Baru jelas kesannya. Syabas! Belah kiri tu pokok Rumbia dan belah kanan plak pokok Sagu. Jangan tak kenal plak. Spesis ni hidup subur kat Taman Herba.

Selain syok menuba ikan, dulu… suatu masa dulu main pondok-pondok, masak-masak dan kawen-kawen antara permainan kegemaran gua pasal boleh main dengan budak pompuan. HEH! Masa main pondok-pondok mesti ada gerai jualan. Ala.. jual ikan ( dari daun rambai, rambutan, limau bla-bla blaa… ). Kalo nak beli mesti ada duit. Ni la tumbuhan yang jadi duit. Pokok Duit-Duit. Satu yang menarik pasal bahan mainan masa kecik dulu adalah ia tidak bertoksid dan merbahaya. Ia mesra alam dan kembali pada alam akhirnya bila dah jemu dengan mainan tu. Tidak seperti bahan alatan mainan sekarang ni yang kebanyakannya dibuat dari plastik dan pastinya mengandungi bahan-bahan merbahaya. Ni la harga yang mesti dibayar untuk kemodenan. Syabas! Lepas main pondok-pondok, main kerate plak! Bahagianya hidup masa tu.

Beliau kelihatan sama saling tak tumpah, kembar siam, bagai pinang dibelah dua atau pelanduk dua serupa dengan pokok Tongkat Ali, jangan tertipu. Sebenarnya bukan. Ni adalah spesis yang boleh menyamar jadi tumbuhan lain sekiranya beliau berada dalam keadaan tertekan. Pokok licik dan jahat ni sangat dibenci dan ditakuti oleh semua pokok kerana kebolehan beliau tu. Banyak pokok telah beliau inaya dan fitnah. Beliau buat onar dengan pokok lain tapi bila kantoi dengan Pencegah Maksiat yang sentiasa meronda kat taman tasik ni, beliau lari dan masa ni la beliau akan menyamar jadi pokok lain. Selamat beliau dari ditangkap, pokok lain yang kena! Syabas! Ni bukan rupa beliau yang sebenar. Saja menyamar jadi pokok Tongkat Ali pasal nak amik gambar. HEH!

Pokok Pinang Sebatang ni tak kurang hebatnya bebanding dengan pokok Rumbia atau Sagu. Bak kata pepatah, “ tak ada tali, akarpun beguna”. Kalo pokok Rumbia atau Sagu tak ada atau jauh di tebing sungai, maka boleh la diganti dengan pokok Pinang Sebatang ni kalo nak buat bumbung pondok masa main pondok-pondok. Batang beliaupun sesuai dijadikan senjata untuk melibas belakang anak-anak yang degil dan malas nak mampuih nak solat atau mengaji! Tumbuhan herba yang hebat!

Pokok paku pakis ni dipercayai hidup dari zaman Tyranosaurus Rex merajai dunia dinosaur lagi. Pokok yang menjadi sayur kegemaran T-Rex masa musim panas. Tua dah pokok ni. Bejuta tahun umur beliau. Tapi masih segah, kacak dan hidup hingga ke hari ni. Dinosaurpun dah lama pupus tapi beliau masih kekal membiak beranak pinak. Hebat! Siapa nak belajar ilmu kuat, tahan, petua atau amalan pemakanan sihat untuk panjang umur bejuta tahun, boleh la menuntut kat beliau kat taman herba ni.

Tepat sebelas pagi, acara mewarnapun tamat dan bermula la tugas gua memilih, mereject tanpa belas dan mencari pemenang untuk tiga kategori. Tugas ni gua buat sorang-sorang. Walau berulang kali gua halau, tapi ibu bapa dan pengunjung tetap degil datang tesengeh-sengeh tengok gua membuat pemilihan dan berbisik sesama sendiri, “ Uikz! Cantiknye!” Apa la diorang ni. Mentang-mentang la tengok lukisan anak sendiri, trus puji dan kata cantik! Cantikk! Siapa yang jadi juri? Kalo terer sangat, jadi la juri dan pilih lukisan anak sendiri sebagai pemenang utama. Sibuk je! Apa sangat la cantiknya warna lukisan anak-anak tadika, tahun satu hingga tahun enam. Semua tahu hasil kerja anak-anak ni
.

Walau hanya hasil tadika dan sekolah rendah, kekejaman dan layanan gua tetap sama – tanpa belas! Tanpa belas pada yang buruk, huduh, main-main, warna ikut suka! Tak ada masa nak sengeh-sengeh, bepura-pura kata, uikz, cantiknya! Buruk tetap buruk!
Habis memilih trus mengikuti perasmian majlis dan penyampaian hadiah pada pemenang peraduan mewarna sempena Sambutan Hari Alam Sekitar 2011. Syabas pada pemenang dan rasakan pada yang kalah. Har fragin har!
Gua rasa taman tasik ni tak perlu didedahkan sangat. Biarlah beliau tenang tak diserebu ramai orang. Kalo ramai yang tahu, ramai yang datang, cepat la rosak tempat ni. Habih rumput-rumput mati lunyai kena henyak! Tapi kalo tak dipromotkan jadi sarang ular sawa plak. Ntah la. Cari la sendiri taman kecil ni ya. Boleh la tengok tumbuhan yang ada kat sini. Kalo dah jumpa, jangan dedahkan pada musuh. Habih jahanam tempat ni kalo musuh tau!

Sempena Hari Alam Sekitar Sedunia, gua tetap tak mendesak atau memaksa sobat semua untuk susah-susah dan mengotorkan tangan menggali lobang, menanam, tabur baja dan menyiram. Lantak la! Biar la orang lain atau bandaraya yang buat. Hari Alam Sekitar bukan hanya pasal tanam pokok untuk kesegaran udara dan menghijaukan alam sekitar tapi juga untuk kebersihan. Lagi sekali, biar la kontraktor bandaraya yang kutip sampah. Korang buang je la sampah atau puntung rokok ikut suka. Cam tu la lebih kurang kisah gua kat sambutan Hari Alam Sekitar 2011. Tak bestkan?

FOREST: NATURE AT YOUR SERVICE
So… I burn everything I got!

har fragin har!

7 comments:

berteromber said...

Err..dah dapat sijil tak menganiaya binatang..tak leh la nak buat aktiviti melastik cicak ek?…

Ha ha ha…

"Welcome to the jungle”

matakucing said...

into the wild..

gayour said...

berteromber
kalo orang tak nampak, boleh saja meneyepak itik. heh!

matakucing
jungle people

deaf-angel said...

Bagus ko support aktiviti selamatkan bumi cam gini Gayour.

Aku suka cuma segmen " mari mengenal pokok " tu, aku rasa aku akan dapat 0/100. Pokok kelapa je aku cam. haha

gayour said...

siri slash yang gua buat kat majalah GELI HATI (25 tahun yang lalu) dan kat UJANG memang bertemakan alam dan mengasihi alam/bumi.

memang sengaja gua buat begitu kat 'mari mengenal pokok' untuk mengelirukan musuh (HEH!) dan mendidik. semua dah tau dan kenal pokok kelapa, pisang, ubi, tongkat ali. tak perlu kenalkan lagi.

when the sky burn read

Rockarena said...

har fragin har tul....lu memang tanpa belas & kejam!! Sampai hati nak menyepak itik!....klu nk sepak,ajak gua sama.Nak gak gua merasa kenikmatan menyepak itik.

gayour said...

rockarena
tak ada yang paling best selain dapat menyepak itik!

har fragin har!