Sunday, April 15, 2007

KAMI CINTA RASULULLAH S.A.W.

KAMI CINTA RASULULLAH S.A.W. IV

Hari ini adalah hari ISNIN bersamaan dengan 28 RABIULAWWAL 1428 HIJRAH ( 16 April 2007 ). Kita berada di penghujung bulan Maulid, bulan keputeraan Rasulullah S.A.W. yang dikasihi. Tapi hari Isnin sekarang ni telah menjadi hari yang dibenci dan tidak disukai oleh ramai orang. Kenapa agaknye ek? Kita biasa mendengar dan mungkin penah berkata begini " I HATE MONDAY! " dengan bangganye pada hari Isnin dalam bahasa Inggeris. Kenapa bekata begitu dalam bahasa Inggeris tidak dalam bahasa Melayu? Kenapa tak kata
" AKU BENCI HARI ISNIN " dalam bahasa Melayu. Adakah bunyi sebutannye pelik atau tak sesuai? Gua tak tau. Persoalannye sekarang, kenapa benci pada hari Isnin? Apa salah hari Isnin pada kita. Adakah kerana ( antaranye ):

1 - Kita telah becuti selama dua hari. Pegi berseronok dengan keluarga atau kengkawan dan kemudian merasa penat giler tak ingat kerana aktiviti yang dilakukan atau memandu jauh dan sebagainye dan besokknye kena pegi kerja/sekolah dan kerana itu kita bekata " I HATE MONDAY! "
2- Dah cuti dua hari pasal tu liat/malas giler nak memulakan kerja/persekolahan hari pertama pada minggu ini. Kerana itu kita kata
" I HATE MONDAY! "

3 Cuti dua hari, bleh bangun lewat ( tinggal solat Subuh ) Bila tiba hari Isnin kena bangun awal, kena pegi keje, pegi sekolah. Pasal tu la " I HATE MONDAY! "
4- Cuti dua hari, tak perlu kelam kabut nak pegi keje. Tak kena hadap traffic jam. Tapi bila hari Isnin kena hadap semua tu balik, maka kuar la kata-kata " I HATE MONDAY! "
5- Kerana pada hari Isnin biasanye ada meeting atau assembly pada pelajar sekolah. That's why " I HATE MONDAY! "
6- Kerana saje suke-suke bekata " I HATE MONDAY! " kerana bunyinye yang cool dan ramai kengkawan bekata begitu bila hari Isnin. Cool mannn!
7- Kerana itu adalah gaya hidup/style hari ini. Mesti cakap dalam bahasa Inggeris " I HATE MONDAY! "

Tak tau la apa sebab sebenarnye. Tapi tahukan korang bahawa hari ISNIN merupakan hari KEPUTERAAN NABI MUHAMMAD S.A.W. Hari Isnin merupakan hari yang sungguh mulia, bermakna, bersejarah dan hebat pada kita orang Islam yang beriman dan merupakan rahmat pada seluruh dunia dengan keputeraan Rasulullah S.A.W. Jadi adakah patut kita yang tak tahu dari mana ASAL USUL perkataan, perbuatan sebutan " I HATE MONDAY! " menerima bulat-bulat dan trus mengamalkan menjadi budaya dalam kehidupan kita sebagai orang Islam?

Apa kena mengena plak hari Isnin dengan keputeraan Rasulullah S.A.W.?
Musuh-musuh Islam dari dulu hingga sekarang memang sentiasa mencari jalan, alasan, sebab, peluang untuk menyesat dan memesongkan akidah dan keimanan kita secara terang, halus atau sembunyi-sembunyi seperti melalui sebutan '' I HATE MONDAY! " tanpa membuatkan kita merasa besalah, bedosa dan tak ada apa-apa selepas menyebutnya! Inilah yang gua rasa mereka lakukan pada hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dengan mencipta " I HATE MONDAY! " untuk kita ikut dan secara tak langsung kita membenci hari Isnin bukan semata kerana kerja/sekolah tapi KERANA hari keputeraan Rasulullah S.A.W. dan secara sedar atau tidak kita membenci Rasulullah S.A.W. sekali!

Hari Isnin juga penuh dengan keberkatan dan kelebihannya tersendiri selain dari hari keputeraan Rasulullah S.A.W. Pada hari Isnin kita disunatkan untuk memulakan puasa sunat dan bebagai kelebihan dalam beribadah. Pada hari Isnin juga berlaku bebagai peristiwa besar dalam pekembangan Islam. Patutkah hanya kerana memulakan kerja pada hari Isnin kita berkata " I HATE MONDAY! '' lagi? Sedangkan kita bekerja untuk mencari rezeki, menyara diri dan keluarga tapi ada satu hari yang dianggap sial, yang kita benci dalam banyak-banyak hari yang kita kena lalui. Kalo macam tu, rezeki yang kita perolehi pada setiap hari Isnin adalah rezeki yang sial dan penuh celaka! Sedangkan tidak ada sial/malang/celaka pada setiap hari dan bulan yang dijadikan oleh Allah. Semuanya mempunyai kelebihan, kehebatan dan keberkatan seperti hari Jumaat yang merupakan penghulu segala hari!

Dulu dalam keadaan jahil, tak tahu, sombong, belagak, cool, saja ngikut-ngikut gua penah mengeluarkan kata-kata ini. Demi Allah! Gua betaubat dan tidak akan menyebut lagi perkataan ini kerana gua mengambil kemuliaan hari ini dengan hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. dan segala kemulian, keberkatan yang ada pada hari ISNIN. Marilah kita muhasabah diri. Jangan la kita membenci hari Isnin. Suka dan cintalah hari Isnin kerana pada hari inilah Rasulullah S.A.W. diputerakan.

SALAWAT DAN SALAM KE ATAS RASULULLAH S.A.W. DAN SELURUH KELUARGA BAGINDA.

18 comments:

Zid said...

Wah... terasa macam dapat pedoman...
Makasih bangat bang Gayour :D

gayour said...

tq pasal sudi singgah tengok blog gua. mana yang baik kite kongsi la sesame. apa kaba encik zid. camno adress blog encik zid?

Zid said...

Saya sihat je. Skrg tinggal kat seberang. Rindu je rasa dah lama tak balik. Rindu lagi masa lepak kat opis Krgkraf dulu hehe.

Mintak ampun ler sgt tak penah kesempatan nak tolong buat website!

Ni address blog saya.
http://dizaydammahom.blogspot.com

Semoga abg Gayour terus berkarya. Takkan mati seniman dalam hati kita semua!

gayour said...

hey come on! tak kan pegi jauh sket dah lembik! buat malu kat RETOJAK je!tak pe... dah ade blog nipun dah ok dah.
moga encik zid pun akan trus rakus berkarya dan trus bejaya. mana tau tahun depan bleh jadi guess of honour kat comic con. hehe... gud luck my pren!

ORAET said...

aduh.. entri mmg buat wa rasa ensap diri la..

wa dah beberapa bulan kebelakangan ni mmg rasa bosan bila tiba isnin..

mungkin sbb wa rasa bosan dgn tmpt kerja wa.. atau mungkin wa sdng tercari-cari sesuatu di kala umur nak cecah 40an ni..

hmm.. timasey cik gayour dgn entri ko ni.. sekurang2nya wa tersedar dr lamunan membenci hari isnin..

gayour said...

alhamdulillah
guapun bukan la baik sangat. tapi perkara2 yang entah dari mana dan dianggap kecik cam ni la yang kita kena tahu asal usulnya.

kalo tak baik kita berusaha untuk meninggalkan dan mengamalkan sekiranya baik seperti menggantikan ucapan ' HAI! ' dengan ucapan salam ( assalamualaikaum ) yang sempurna sebutan/ucapan bila betemu kawan, sampai ke rumah...blablablaaa...

leceh punye keje!
tapi benda kecik dan remeh cam ni la yang perlu kita berusaha untuk melalukannya. insyallah. sekali ceramah la plak. HEH!

shazrol said...

Salam ...rasa bertuah kita dilahirkan menjadi umatnya.Sejuk hati menyebut nama nya...

Yatt said...

Wa salute la lu Gayourock (Eh! Ni byline legenda ni!)

Rock, rock jugak. Tp akhirat jgn lupa!

gayour said...

afterwork8
i miss u


yatt
jangan la salute sangat. hamba insan yang lemah... serba kekurangan. hensem tak ade tapi manis ade. heh!

aMeir said...

Assalamualaikum,
Terimakasih Gayour kerana sudi melawati blog aku yang tak seberapa nya itu.
Moga terus diberi kesempatan untuk mengingati dan menulis lembaran kenangan, nostalgia dan fenomena kita suatu masa nan lalu.

gayour said...

ya la encik amir... blog lu entah apa-apa ntah. memang tak seberapa, dah tu tak best langsung! harharhar!

aMeir said...

Mmm tak menulis lagi ke en Gayour yang hensemmmm?

Anonymous said...

wahh..dahsyat jugak encik amir di hina.kesian dia

Lepat_Pisang said...

I HATE MONDAY tu sekadar gurauan..tak reti bergurau pi duduk surau hahahahaha`

gayour said...

lepat pisang
gua tak anggap itu gurauan.

Anonymous said...

dahhh..dahhh...
jangan emosional sangat beb..kita kawan2 jangan buat lawan orait..
niat lepat tu sekadar jenaka jer...
kalau kita tak bleh terima jangan ambik port sangat....
yang penting ROCKERZZZZ!!!!

gayour said...

tq my friend

Anonymous said...

friends physicstable tomkins painalthough sidebar prioritising barriers marilou kumar suggestions conditionals
masimundus semikonecolori