Tuesday, April 10, 2007

KUIZ RASULULLAH S.A.W.

KAMI CINTA RASULULLAH S.A.W. III
KUIZ MAULIDUR RASUL S.A.W. 1428 HIJRAH

Kita masih lagi dalam bulan Maulid. Bulan sambutan keputeraan Rasulullah S.A.W. Hari tu masa sambutan Maulidur Rasul S.A.W. kat surau gua, salah satu aktiviti yang dibuat pada semua anak-anak dan orang dewasa ialah KUIZ KAMI CINTA RASULULLAH S.A.W. Sangat menarik kuiz ni. Semua soalan senang tak ingat. Sejak kecik lagi kita dah dengar dan tahu cerita pasal Rasulullah S.A.W. Biasa kita dengar dan rasa senang sangat nak jawab. So... gua ingin sekali bekongsi kuiz ni dengan semua. Bleh la kita tengok setakat mana kita kenal, tahu, sayang dan cinta pada Rasulullah S.A.W., keluarga dan para sahabat baginda. Guapun banyak yang kantoi masa menjawap kuiz ni dulu...ARGHH! Ayuh! Keluarkan pen/pensil dan kertas untuk menjawap...

1- Bilakah nabi Muhammad S.A.W. dilahirkan? ( hari, tarikh, bulan hijrah, bulan masehi, tahun masehi )

2- Berikan nama penuh Nabi Muhammad S.A.W. serta salasilahnya.

Muhammad bin ________ bin _________ bin _________ bin _________ bin ________ bin ________bin __________ bin __________

3- Siapakah nama penuh ibu kandung Rasulullah S.A.W. dan dari keluarga manakah ia ( ibu )
berasal?

4- Datuk Rasulullah S.A.W. iaitu Abdul Muthalib mempunyai beberapa orang anak, namakan
EMPAT orang darinya.

5- Siapakah orang yang PERTAMA sekali menyusukan Rasulullah S.A.W. Namakan juga ibu
susuana baginda Rasulullah S.A.W.

6- Namakan beberapa ( kalo tahu semua lagi bagus ) orang antara isteri-isteri Rasulullah S.A.W.


7- Siti Khadijah R.A. adalah isteri Nabi yang pertama. Berapakah umur
Rasulullah S.A.W. dan Siti Khadijah ketika berkahwin. Namakan juga beberapa orang anak yang dikurniakan hasil dari perkahwinan ini.

8- Siapakah orang yang telah menggantikan tempat tidur Rasulullah S.A.W. ketika Rasulullah
S.A.W. berhijrah ke Madinah dan siapa pula orang yang menemai Rasulullah S.A.W. semasa berhijrah?

9- Namakan beberapa peperangan yang melibatkan Rasulullah S.A.W. semasa memperjuang
dan menyebarkan Islam?

10- Peperangan Badar juga digelar/dipanggil sebagai Perang Badar _________ dan bilakah
peristiwa ini berlaku?

11- Bilakah berlakunya pembukaan Kota Mekah dan namakan DUA dari berhala-berhala yang
dihancurkan/pecahkan semasa berlakunya peristiwa pembukaan ini?

12- Apakah PERBEZAAN misi dakwah Rasulullah S.A.W. dengan rasul-rasul yang lain?


13- Pada tahun keberapa hijrahkah Rasulullah S.A.W. menunaikan fardu haji dan haji ini di
panggil/dikenali juga sebagai Haji _______

14- Namakan SEBANYAKNYA mukjizat-mukjizat Rasulullah S.A.W. yang korang tahu...


Amacam... bleh jawap.. senang tak ingat? HEH!
Tahniah la pada yang boleh menjawab. Cari la jawapannye pada yang tak tahu/tak bleh menjawap walaupun kita akan marah kalo orang kata kita tak cinta pada Rasulullah S.A.W. walaupun hakikatnye kebanyakan kita akan buat tak kisah kalo ada orang yang menghina, mengejek, mencaci, mempelekeh, merendah-rendahkan Rasulullah S.A.W., keluarga dan para sahabat baginda. Itulah kelemahan dan keburukan sikap kita terhadap Rasulullah S.A.W. Kita patut merasa MALU kerana rupenye kita TAK KENAL pada Baginda yang sangat mengasihi dan menyayangi kita sebagai umatnya. Bila kita berusaha mencari jawapannye, itu menunjukkan kita MENUJU ke arah mengenali dan INSYALLAH akan menyintai Rasulullah S.A.W. dan akan mempertahankan Rasulullah S.A.W. dari segala serangan!

2 comments:

insan said...

bila berzikir time subuh2 ni terasa plak kesayuan hti ni..banyak plak rasa dosa ini...

gayour said...

memang kita banyak berdosa... mintak ampun la banyak-banyak pada Dia.