Wednesday, April 11, 2007

ROYAL AIR CARNIVAL


ROYAL KELANTAN AIR CARNIVAL 2007
( PART I )

PENGKALAN CHEPA
18 - 19 RABIULAWAL 1428 HIJRAH
06 - 07 APRIL 2007


Untuk tahun ketiga beturut-turut gua pegi ke negeri Cik Siti Wan Kembang juga digelar Serambi Mekah atau Kelantan Darul Naim kerana tugasan luar. Kalo dua tahun yang lepas gua pegi kerana Pesta Buku Kelantan tapi kali ni pegi kerana Royal Kelantan Air Carnival 2007 sempena dengan sambutan keputeraan Sultan Kelantan yang diadakan di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa.


REZEKI
Kitorang pegi pada 04 April 2007 ( Khamis ) seramai empat orang iaitu gua, encik PADI, encik NIEZAM dan encik AMANG. Syabas dan tahniah pada encik Padi yang drive beterusan selama hampir lapan jam sensorang dari Shah Alam sampai ke TOK BALI dalam jajahan Pasir Putih sana. Tak ade akal punye Padi. Beliau betegas tak bagi Niezam atau gua ganti-ganti drive! Best gak... bleh la gua tidooo... hehheheh! Kitorang trus ke Tok Bali tempat tido kitorang selama berada di Kelantan. Mungkin ramai yang tak tau tempat yang cantik ni. Kitorang sampai dalam pukul 8.20 malam. Masa tunggu kunci pagar dan bilik, pakcik depan rumah yang menjadi penjaga mini resort/chalet yang kitorang nak stay tu muncul tetiba dalam kegelapan malam dan trus menjemput kitorang ke rumah beliau kerana ada kenduri sambutan Maulidur Rasul S.A.W. dalam loghat Kelantan yang sangat pekat dan likat. Mulo-mulo ambo meme tak pahe gapo dio hok pokcik tu ghoyak. Tak disangka tak diduga... rupa-rupanya rezeki makan malam kitorang. Nampak ringkas je lauk hidangan... tapi bila makan... uikz! Sedapnyee... sedap semothiiiii! Memang best makan ramai-ramai masa majlis kenduri cam ni. Teringat kat illustrasi dalam cite APA YANG AKU CARI yang penah gua buat.... Syukur alhamdulillah. Timo kasih pokcik sekeluargo. Moga betambah rezeki. Amin!

WANGI-WANGIAN
Kalo pokcik tu tak berenti makan, Padi dan Amang rasanye tak berenti makan lagi. Padi tu patut la pasal penat drive. Guapun sebenarnye nak tambah lagi... heh! Lepas abis makan, baru la acara sebenar bemula. Makin ramai tetamu dan jiran-jiran yang datang untuk sama-sama bertahlil dan bersalawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Kita masih lagi dalam bulan Maulid, sambutan diadakan dan dibuat di mana-mana termasuk di rumah pokcik kat Tok Bali pada malam ni. Masa sambutan Maulid kat surau gua hari tu, masa semua jemaah bersalawat sambil bediri, ada beberapa orang budak-budak tahfiz yang mencalitkan minyak wangi pada jemaah. Kat rumah pokcik ni plak ditukar dengan BUNGA RAMPAI. Sungguh harum mewangi bunga rampai yang dibuat. Kelihatan Amang sedang mengira berapa helai daun pandan ( bunga rampai ) yang beliau bejaya ambik, Padi plak sedang bekata dalam hati '' harap-harap lepas ni ada makan balik? '' dan Niezam mengambil hujung jari jer!

MESRA ALAM
Pada mulanye gua tegaru kepala gak... apa hal diorang ni bagi bunga rampai plak masa bediri salawat. Pas tu baru la gua teringat, mereka menggantikan minyak wangi dengan BUNGA RAMPAI. Lagi wangi, ekonomi dan mesra alam! Lain tempat lain la caranye.

BUNGA RAMPAI
Ni la rupe Bunga Rampai yang menjadi wangi-wangian pada malam sambutan Maulidur Rasul S.A.W. kat rumah pokcik tu. Memang sesuiey sesangat pada kitorang yang hanya mandi pada pagi tadi saje! HEH!

TOK BALI
Subuh-subuh lagi dah bangun. Pagi ni gua Amang dan Padi mula round-round nak tengok sekitar Tok Bali dan menikmati suasana pagi kat tepi pantai di Tok Bali ni. Niezam tak nak ikut. Memang nyaman dan best! Masa ni lebih kurang pukul 7.10 pagi, kitorang kat tepi tembok/tambak yang merupakan antara tempat favourite kaki pancing. Tempat ni gak ( dinamakan terusan ) merupakan tempat laluan kapal-kapal nelayan keluar dan masuk ke jeti dan ke Laut China Selatan!

KEBESARAN TUHAN
Telalu syok punye pasal, gua tekinja-kinja dan melompat-lompat! HEH! Kena plak dengan tiupan angin pagi Laut China Selatan... oh, syahdunye! Tengok la keindahan matahari terbit tu. Siapa bleh tahan? Ini adalah sedikit kebesaran tuhan yang tiada tandingnya!

HABIH JAHANAM I
Ni la akibatnye kalo dah over sangat! Masa syok melompat-lompat hingga menyebabkan ramai pemancing bepindah tempat kerana bengang dengan kebisingan gua ( nak lawan tak berani kerana nakot bila diorang tengok perut Padi dan Amang! ) ... tetiba... kelepiak! Handphone murah gua membuat terjunan junam beliau trus kat celah batu-batu tambak penahan ombak! Aduuuu laa! Habih jahanam la hp gua weii! Untuk menyelamatkan beliau tepaksa la gua meloloskan diri kat celah batu-batu tu. Kalo nak minta Padi mesti perut beliau sangkut! Yang boleh diorang buat ialah gelakkan gua dan amik gambar gua yang seksa tak ingat mencapai hp. Nasib baik pemancing-pemancing yang lain dah jauh blah! Apapun, hp gua masih ok. Alhamdulillah!

CASTING
Bila semua orang dah blah, ni la masanye untuk kitorang plak mencuba nasib. Kena plak masa ni kelihatan banyak ikan bemain-main kat atas air. Memang tak bleh tahan! Encik Padi dan encik Amang datang ke Tok Bali siap dengan bekalan pancing lebih dari tiga rod setiap orang! Gua cuma numpang je! HEH! Ni gua cube try pancing Amang dengan teknik casting menggunakan umpan tiruan
( gewang ) sambil duduk. Teknik yang tak dipraktikkan oleh pemancing kat sini. Kebanyakan pemancing menggunakan teknik pancing dasar ( bottom ) dan menggunakan umpan hidup/segar ( hirisan ikan atau udang ). Kelihatan cahaya matahari pagi dah mula besinar!


HABIH JAHANAM II
Ni la akibatnye bila bagi gua casting! Habih jahanam begulung-gulung tali pancing Amang gua kerjekan. Tepaksa potong! Sori bebanyak la encik Amang! HEH! Lepas ni gua tengok jer diorang casting.... la la laa...

ROSAK
Encik Padi kelihatan begitu besungguh-sungguh sekali mengcasting pada pagi tu. Lepas satu tempat beliau pindah ke tempat lain. Hey! Tengok tu... kelihatan dua buah kapal nelayan laut dalam baru balik dari menagkap ikan. Dari jauh tak perasan sangat, bila dah dekat baru perasan yang kapal besar kat belakang tu rosak dan sedang ditarik oleh kapal kecik di depan! Itu la risiko nelayan dengan bot/kapal beliau di tengah laut.

HAPPENING
Matahari makin besinar cerah. Dari jauh kelihatan Jembatan Tok Bali yang menghubungkan Tok Bali, Kuala Besut ke Kota Baharu. Kat atas jembatan tu boleh kata pada setiap masa merupakan tempat puluhan pemancing menancing ikan terutama pada waktu malam hingga ke subuh! Penuh dengan kaki pancing di kiri kanan jembatan. Tu tak masuk lagi kat tambak penahan ombak tempat saudara Padi dan Amang sedang casting hingga la ke seberang terusan, penuh dengan kaki pancing. Ada yang bekamping besama kengkawan dan keluarga. Kira tempat ni memang happening dengan aktiviti menancing siang dan malam!


NASI DAGANG
Nasi dagang! Ni la sarapan pertama gua pada pagi hari kedua kat Tok Baki
( Kelantan Darul Naim ). Aduuuuuu.... sedap semothii weii! Cakap banyak tork guno! Kitorang makan Nasi Dagang ni dalam pukul 8.40 pagi, kenyang sampai ke pukul 6.00 petang! Betul tak tipu! Hari ni hari Jumaat, tak baik menipu. Heh!

AH, TORK KIRO!
Lepas kenyang makan Nasi Dagang, kitorang trus meround sekitar tok Bali. Nak tau apa yang ada. Yang ni kitorang redah masuk ke satu jeti kapal nelayan. Rupenye ni jeti Jabatan Maritim. Ah, tork kiro! Ambo nak amik gambo gak!


SMOKIN' IN THE BOYS ROOM
Sebenarnye kitorang on the way ke satu port mancing baiekk punye dari Jeti Maritim. Tak sengaja tejumpe plak ladang tembakau ni betul-betul kat tepi port mancing tu. Apa lagi, melompat la gua dari kete trus ke ladang tembakau ni dan paksa Niezam amik gambo gua. HEH! Entah la, tak tau apasal nampak je ladang tembakau ni gua teruja sangat nak pegi dekat-dekat, bau daunnye dan amik gambo! Dari Tok Bali ke Pasir Putih hingga ke Bachok gua tengok banyak tembakau ditanam. Banyak rumah-rumah salai didirikan ditepi rumah dan ladang/kebun tembakau. Hey! Semua orang tau merokok bukan saja tak baik dan merbahaya pada kesihatan tapi HARAM pada orang Islam! Gua percaya pada fatwa ini.


UP UP AND AWAY!
Ni la rupe salah satu bunting promosi Kanvival Udara D'Raja Kelantan 2007 yang sempat gua paksa beliau amik gambo dengan gua. Sori la tak dapat/sempat amik gambo kapatebang buat aksi-aksi akrobatik, aksi pasukan payung terjun dan segala macam lagi aksi kat udara. Panas tul cuaca kat lapangan tebang ni. ARGHH!

ARE U READYYYYY?
Kitorang datang merampas pentas dari team badut! HEH! Bukan boleh bagi muka kat diorang. Bukan diorang tak tau team kitorang gak nak gunakan stage buat show. Tak ada akal punye badut! Ramai kanak-kanak yang kebanyakannya datang dari sekitar Pengkalan Chepa pada petang ni. Semua semangat, bersedia dan teruja nak melakukan apa saja aktiviti yang nak dibuat pasal tak sabo nak dapat hadiah! Punye la teruja tak ingat diorang ni sampai semua naik ke pentas. Nasib baik tak runtuh pentas!

LEMBU YANG GANAS
Setelah mempekenalkan encik Padi dan beliau membuat sket demo dan melukis contoh kartun seekor Lembu Yang Ganas dan kejam, tiba la giliran kanak-kanak pada petang tu untuk join dalam acara meniru kartun Lembu Yang Ganas. Semua berebut-rebut nak meniru tapi hanya lima orang saje yang terpilih. Sori ek! Kelihatan peserta yang keberapa ntah sedang meniru dengan tekunnye...

RASAKAN!
Encik Padi dengan rakus dan ganas juga memilih ikut suka hati beliau mana-mana pemenang yang beliau rasa nak bagi menang tanpa memikirkan perasaan peserta-peserta yang memang melukis buruk! '' Bio beliau rasa! '' tegas Padi sambil lari menyorok bawah pentas pasal nakot kena belasah oleh peserta yang tak puas hati dengan keputusan beliau.

Walaupun lukisan buruk, adik-adik ni tetap dapat hadiah tajaan akhbar Sinar Harian. Tahniah pada semua yang gagal dan yang menang!

Ni plak booth Sinar Harian yang menjual semua majalah terbitan Kumpulan Karangkraf dan akhbar Sinar Harian.

Cam biase bila dah abis aktiviti kat stage, kitorang lepak bagi signature temasuk lukis kartun kat booth dan amik gambo. Beli apa bendepun akan dapat satu note pad kecik. Kat situ la kitorang belasah lukis.

Satu lagi aktivi yang diadakan kat booth Sinar Harian, tiup belon sampai pecah untuk kanak-kanak. Mana bleh biarkan diorang jer seronok dan pecahkan belon. Guapun nak gak. Walaupun tak dapat hadiah, gua tetap gak join kanak-kanak lelaki menuip belon. Perghhhh! Mengah gak tiup belon ni rupenye!

Yang ni plak untuk kanak-kanak pompuan. Guapun join sekali. Tak ramai kanak-kanak pompuan nak join. Malu la, segan la, nakot la, nafas tak panjang nak tuip belon...... memacam alasan lagi la. Banyak ni je la yang masuk dan semua dapat hadiah.

MERAYAU
Lepas abis tugasan kat pengkalan Chepa, kitorang trus merayau sampai lajak ke Kuala Besut
, Terengganu Darul Iman. Dari Tok Bali ke Kuala Besut dalam 10 km jer. Tak la jauh mana. Kira Tok Bali dengan Kuala Besut ni sempadan dua negeri. Dari Kuala Besut ni gak bleh amik feri kalo nak ke Pulau Perhentian. Tapi makan kat sini tak berapa best... Ni semua Padi punye idea! Mana Padi? Mana beliauuuu? Mana? EEEEEE.......!

13 comments:

faizalmukhtar said...

semenjak aku tidak mengambil tampuk dan mandat mengambil gambo-gambo tour ni, kualitinya makin best. Terutamanya 2-3 gambo 'manja-nakal' yang thorsobut.

Aaahh! Gambar aku lagi BEST!!!

HARHARHARRR!

gayour said...

boy scout
mesti la best. gua kan best! harharhar!gambo manje nakal mana yang lu bekenan sangat tu? gua ade banyak lagi gambo2 yang lebih manje dan nakal sebenarnye...

faizalmukhtar said...

CRAP!

gayour said...

HAR FRAGIN HAR!

Anonymous said...

waaa..posing lu haa..
tu kena telan dek batu ke tu..hahahaaa..help mee!!!

gayour said...

tu la akibatnye kalo telebih agresif, energetik dan rakus sangat!

Anonymous said...

itu jiwa rock punyer hal lah ye...
rock...rockkk...jerit makcik rockiah sambil menumbuk dinding jamban umah tok usin...

Anonymous said...

itu jiwa rock punyer hal lah ye...
rock...rockkk...jerit makcik rockiah sambil menumbuk dinding jamban umah tok usin...

gayour said...

kalo iapun rock... tak usah la jahanamkan harta awam!

Anonymous said...

hahahahaaa...
sejak bila tok usin jadikan jamban dia jamban awam..wakakakakaaa..
pandai la bro. ni berjenaka...kihkihkih..rakus tu...

gayour said...

ya tak ya gak. sejak bila beliau mengizinkan atau mewakafkan jamban beliau sebagai harta awam? tu lu kena tanye encik jonjenin. mandai2 je beliau tu... tumbuk perut beliau!

Anonymous said...

hahahahaaa..tu la kompius korang...
pasal apa aku cakap macam tu...sebab makcik rockiah tu bininyer tok usin...salah ke makcik rockiah menumbuk pintu jamban tu tanda bergurau..hahahahaaa...lawak plak ye.. jangan nak tumbuk perut aku ye...hihihihiii

gayour said...

ooo... patutla beliau tumbuk dinding jamban tu, nak jamban baru la tu.