Wednesday, May 09, 2007

PESTA BUKU 2007



PESTA BUKU ANTARABANGSA 2007

27 APRIL 2007 - 06 MEI 2007

Tahun ni Kumpulan Karangkraf bikin gempak habis kat Pesta Buku 2007 dengan menyewa satu dewan khas untuk semua produk Kumpulan Karangkraf dan anak-anak syarikat Alaf 21 dan Buku Prima. Semua ada kat sini. Korang yang pegi dan singgah kat Pavallion Karangkraf hari tu tau la apa yang ada temasuk la kitorang team KARTUNIS majalah G3.

SELAMAT DATANG
Gua datang betugas pada hari kedua pesta buku. Hari Sabtu bemula dari pukul 10.30 pagi hingga pukul 2.00 petang. Tak larat lama-lama weii! Ni gua baru sampai ke PWTC kat pintu masuk ke dewan pameran semua produk Kumpulan Karangkraf. Tu dia! Gempak habih!

MURAL KARIKATUR
Sampai jer, Kobis Bunga dan Niezam dah sampai dulu. Diorang masih lepak-lepak. Guapun merayau-rayau gak. Pengunjung blum berapa ramai dan kebanyakan yang ada masih membelek-belek buku/majalah dan bekeliaran di seluruh kawasan Pavallion pameran kerana rasa teruja dan kagum dengan hiasan mural dan salah satunye dengan karikatur kartunis yang gua ambik gambo ni. Kartunis Padi yang lukis. Kelihatan karikatur kartunis A'AN, encik PADI sendiri dan gua. HEH! Sayang sket karikatur kitorang yang besar bagak ni agak tinggi kedudukannye. Kena menongak kepala nak tengok. Tapi kira okey la!

NAGA BERAPI
Nampak jer gambo kat mural ni, gua berhenti dan trus ambik gambo lukisan kartun siri NAGA BERAPI yang gua buat dalam majalah G3. Ada banyak lagi kartun-kartun loose semuka cam ni dijadikan mural.

MAT ROCK CINTAN
Yang bi plak siri kartun MAT ROCK CINTAN yang juga gua buat untuk G3. Bepinau kepala gua nengok semua mural yang ada. Ada yang tak perasan pasal besar sangat!

KARIKATUR
Lagi satu karikatur kartunis G3 yang dilukis oleh encik Padi yang dijadikan mural. Kelihatan karikatur kartunis JAMB, KOBIS BUNGA dan NIEZAM sedang beraksi!

BELEK JANGAN TAK BELEK!
Ramai yang membelek-belek dulu semua buku dan majalah yang ada seblum beli cam adik ni. Punye la syok beliau membelek sambil membaca majalah G3. Tak tau la pas tu beliau beli atau tak pasal pas amik gambo beliau gua trus blah!

Ni la bahagian bawah mural lukisan kartun yang sempat gua paksa sapa ntah ambikkan gambo gua. Kat bahagian atas adalah karikatur. Masa ni kalo nak baca kartun-kartun ni pun senang.

HEY YOU!
Pas abis tugas, gua pun sempat la merayau-rayau jab. Manusia dah mula ramai tak ingat masa ni. Nak jalanpun susah! Pada yang ada anak kecik tak payah la usung stroler kat tempat cam ni. Buat marah/susah orang jer nak jalan. Dukung jer anak tu! Sempat singgah jab kat booth/gerai KLP syarikat penerbitan komik tempat baru saudara Faizal dan Aura keje skang ni. Ni besama dengan kengkawan pelukis komik dari KLP Tu, Faizal nombor lima dari kiri yang tejenguk-jenguk leher tu! Apa la lu Faizal! Kat sini gak gua jumpe dengan kartunis LALANG dan MANGGIS dari majalah UJANG. Kitorang lunch sesame sambil hina menghina! Betambah comel abdomen encik Manggis cam encik Padi gak! HAR FRAGIN HARR! Seronok sekali-sekali dapat jumpe kengkawan lama. Sayang tak sempat abik gambo dengan beliau. Lain kali la ya encik Manggis.

MEMBER LAMA
Hari kedua gua datang betugas - 29 April 2007, Ahad. Hari ni pengunjung makin ramai. Lenguh tak ingat tangan gua. ARGHH! Sempat amik gambo lagi kat mural kartun ni. HEH! Nak jalan tengok buku yang bekenan di hatipun susah! Gua trus call encik MANGGIS nak jumpe beliau dengan encik BAWANG. Lama tak jumpe encik BAWANG . Gua lepak tunggu diorang kat bahagian stage tempat perasmian dan segala macam aktiviti dari syarikat-syarikat penerbitan buat promo dan launching product diorang.

ARGHHHH!
Masa gua lepak tunggu Manggis dan Bawang kat kerusi yang banyak-banyak tu pas abis promosi dari KLP, kat stage ada persiapan untuk aktiviti strusnye. Tetiba salah sorang dari diorang yang buat persiapan tu datang ke arah gua dan trus tarik gua duduk kat kerusi VIP depan! Ah, sudah! Apa hal plak ni? Lu silap orang ni brader. '' Jangan banyak cakap brader Gayour, duduk saje kat depan tu... '' tegas beliau sambil menolak gua dari belakang. Alaaa... apa la punye malang nasib gua ni. Kalo nampak kat encik Manggis dan Bawang ( dan kengkawan lain yang memang tunggu peluang nak kutuk ) mesti diorang sorakkaan gua. Alaaaaa....! Tepaksa la gua duduk dan menyaksikan persembahan dari Persatuan Kanak-Kanak dan Remaja Malaysia ( kalo
tak silap gua... ) tarian dan nyanyian '' Bunga Rampai ". Best gak. Heh!


NAKOT
Ni la rupe gua yang sedang tertekan tak ingat! Rasa nak nangis dan nakot sungguh. Kalo la Jamb nampak, habis la kerjaya gua sebagai kartunis! Nasib
baik beliau tak datang pasal balik kampung. Selamatttt gua... hehehe!


BUNGA RAMPAI
Hari tu masa kat Tok Bali dapat bunga rampai masa bangun bersalawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. kat rumah pok cik tu. Kat sinipun dapat gak satu uncang bunga rampai masa tarian dan nyanyian Bunga Rampai. Alahaiii... Tapi keharuman bunga rampai ni tak dapat lawan keharuman, kewangian, keaslian bau wangi bunga rampai Tok Bali! Apapun tq.

SENDAT
Cam ni la keadaan lebih kurang kat dalam Pavillion Karangkraf masa tu. Padat, sendat, tak muat dengan pengunjung! Cam no orang tak hangin kalo ada yang menolak stroler masa ni? Entah laa...

PABILA BELIAU...
Hari ketiga gua datang betugas pada cuti Hari Perkerja dengan kartunis JAMB. Sebenarnye nak begambo dengan kartunis JAMB saja, tapi kedua orang awek tu plak menyibuk! Tepaksa la amik gambo diorang skali. HAR FRAGIN HARR!

MAGIK
Ni la encik Jamb pelukis siri Pabila Binatang Bersuara yang kononye terer
buat magik tu dari pandangan sisi. Tak best langsung! Penipu je kerje beliau
ni dengan magik beliau! Jaga kao Jamb! Nanti gua belajar magik kat lu, pas
tu gua buat magik balik kat lu. Biar lu rasa plak kena tipu! Hahaha! Baru
puas hati gua masa tu!


TERIMA KASIH
Hari keempat dan dua hari terakhir sebelum abis Pesta Buku gua datang betugas dengan Niezam. Banyak rombongan pelajar sekolah dari jauh yang datang hari ni. Tima kasih adik-adik semua yang sudi membeli dan besembang-sembang. Moga berjaya!


SORE THROAT
Penat sungguh! Hari ni gua dah mula batuk-batuk, sakit tekak, suara dah berubah cam suara penyanyi DEATH METAL! Seluruh sendi dah mula lenguh-lenguh. Arghhh! Nak sakit gua ni..

JUMPE MUNG!
Sebelum balik gua sempat jalan-jalan kat tingkat atas tengok-tengok buku mana yang bekenan di hati. Tak bleh lama. Kepala dah bedengung! ARGHHH! Pusing kuar tesempak plak dengan kartunis LEPAT! ( dua dari kanan ) Heloooo... jumpe mung di nung! Hahaha! Beliau bukan sorang, rupenye dengan kartunis CIKU
( kanan sekali ) sedang tunggu kat tangga. Apo kaba jang? Sedang syok borak-borak, tesempak plak dengan Faizal dan Roy. Trus paksa Faizal ambik gambo gua dengan saing-saing lamo gua ni.


Patutnye hari terakhir gua datang betugas lagi tapi kuasa tuhan menentukan segalanye. Gua tak bleh nak pegi. Gua benar-benar tak larat. Seluruh badan sakit. Batuk makin tak bleh control. Kepala bedengung. Muka tegang merah menyala... Yang paling teruk sekali bahu tangan kanan gua sakit ya amat! ARGHH! Gua tak sihat. Maaf pada semua... Kali ni sebuah buku cerita Hikayat Sang Kancil pun gua tak sempat nak beli. Memang ada beberapa buku/majalah yang gua dah rancang nak beli pada hari terakhir kerana gua rasakan itu saja kesempatan yang ada walaupun empat hari gua datang ke Pesta Buku. Apakan daya tuhan maha berkuasa....

16 comments:

Zid said...

Damnn!! Melepas aku tak dapat pegi... Warghh!!

thesandman said...

aku dah agak daahhhh... tak dapat tak, aku msti jadik tukang tangkap gambar jugakkk!!! AHHHH!!!!

gambar last tu patut gua ada tuuu!

gayour said...

zid
jangan keciwa wahai encik zid. kat mana2 ada jual buku. beli jer. tak payah tunggu pesta buku baru nak beli buku macam si faizal tu. ape2 ntah! hehehe!


boy scout
tu la jasa lu kat gua selain dari buatkan blog gua ni. tupun dah kira ok. kalo gua suruh orang lain jadi tukang amik gambo... gambo lu plak banyak dalam blog gua ni. mesti orang boring, nyampah dan meluat! HAR FRAGIN HARR!

KAMBING said...

blog ini lebih kepada mempromosi diri sendiri dpd karya dia ..die die die huarghhhhhh.arghhhh kill kill!!!!

Anonymous said...

encik gayour...
tak pergi jumpa brader Ujang ke?

Lepat_Pisang said...

ek eleh..kecoh jer kambing ni.kalo lu tak suka tengok..toksah bukak.Masuk je blog lain.betul tak brader gayour kakakaka,rockinnnn!!!die die dieeee!!!

gayour said...

kambing
terima kasih kerana sudi masuk/singgah menjenguk BLOG RASMI/PERIBADI gua ni walaupun membuatkan encik rasa menyampah tak ingat, meluat , benci, jadi bengis, menyesal, nakot dan menyesal tak sudah!

anonymous
lama tak jumpe beliau... harap beliau sihat, diberkati dan dirahmati Allah sentiasa. amin!

lepat pisang
nanti gua belanje encik makan lepat pisang! haha!

Anonymous said...

brader ujang kan ada kat gerai CESB kat atas nu..
sajer jer la bertanya pasal ramai kartunis lama (kawan lama)yg encik gayour jumpa..tade pun cite jumpa brader Ujang tu.. saya ada jumpa dia..tapi tak jumpa encik gayour..hehe

gayour said...

memang gua tak jumpe saudara Ujang masa pesta buku ari tu. kengkawan lamapun tak ramai dapat jumpe. tapi ok la dapat jumpe sorang dua...

jonjenin said...

gayour aku jumpa time kat klang parade masa shoew ujang. pastu kat pesta buku tahun lepas...
biasalah bro..kita ni tak dapat nak puas kan semua pihak..ada suka dan ada yang menyampah...bak kata bro. ujang- sukatikaulaahhhhh..hihihi

gayour said...

entah la encik jon...
apa yang penting, kita mesti trus hidup... kita mesti trus hidup..

jonjenin said...

yeaghhh..go on your life!!!

Nadia said...

tahun ni miss pesta buku sbb dah takde kat kl! huwaaaaa..takpe..takpe..next year, insya-allah.;-)

gayour said...

buatnye tahun depan diorang tak buat lagi pesta buku cane nadia? harharhar!

jonjenin said...

jangan macam tu...kempunan plak nadi tu karang.hihihihiii

gayour said...

jonjenin
biarkan beliau rasa.
harharhar!