Tuesday, January 15, 2008

TIADA GAMBAR

TIADA GAMBAR SEINDAH LUKISAN
07 MUHARAM 1429 HIJRAH - 16 JANUARI 2008

Gua memulakan aktiviti dunia di tahun baru 1429 HIJRAH dan 2008 masehi dengan memenuhi jemputan dari Galeri Perfileman FINAS pada 03 Muharam 1429H – 12 Jan 2008, hari Sabtu yang lalu dalam program yang dinamakan TIADA GAMBAR SEINDAH LUKISAN BERSAMA IMUDA. Gua dijemput oleh pihak galeri dalam acara melukis POTRET lima SENIWATI-SENIWATI TANAHAIR. Melukis potret? ARGHH! Gua bukan mahir atau ahli melukis potret. Lukis kartun atau karikatur tu bleh la sikit-sikit. Tapi ini peluang baik untuk gua cuba suatu yang gua boleh kata tak pernah buat sebelum ni. Ada la dulu cuba lukis potret, tapi… ceritapun segan! Selain dari boleh mencuba, ini gak masa yang baik untuk gua bertemu dengan pelukis-pelukis potret profesional yang lain. Masa untuk bekenalan, bertanya, mendapat apapun panduan, tunjuk ajar dan ilmu dari yang ahli/pakar melukis potret. Walaupun tak berapa sihat ( selesema ) gua pegi gak memenuhi jemputan dan untuk belajar... ENJOY!


KAT MANA EK?
Ni kali pertama gua nak pergi ke Galeri Perfileman FINAS ni. Memang huru hara sket. Kat mana ek? Korang penah dengar atau penah pergi ker ke Galeri Perfileman FINAS ni? Apa? Tak penah dengar? Ni baru kali petama dengar adanya Galeri FINAS? Entah la. Kat mana ek. Best ker. Apa yang ada, boleh dating ker kat situ? Tak apa la kalo korang tak tau. Korang pegi jer la ke KLCC, One Utama, Sunway Pyramid atau mana-mana tempat yang korang rasa lebih happening! Sampai jer trus daftar sebagai peserta dalam acara melukis potret. Pihak FINAS namakan pertandingan melukis potret, tapi gua lebih suka kalo tak dinamakan pertandingan. Namakan saja acara MELUKIS POTRET kerana ia akan jadi lebih santai, rileks dan tidak menekan pada peserta-peserta yang mengambil bahagian. Cam gua yang tak ahli melukis potret ni. Tetekan gak bila dinamakan pertandingan. Entah la. Ni la dia rupa sebahagian dari bangunan GALERI PERFILEMAN yang baru dirasmikan pada tahun lepas.


PENGHORMATAN
Kartunis dan pelakun komedi yang tak asing lagi iaitu saudara IMUDA memulakan celoteh beliau sebagai pembuka/pemulaan acara pada pagi itu dengan bebelan beliau yang entah apa-apa ntah! HEH! IMUDA adalah peneraju utama dalam program pertama anjuran pihak Galeri FINAS pada tahun baru ni. Kerana itu program ini dinamakan TIADA GAMBAR SEINDAH LUKISAN BERSAMA IMUDA. Sebagai seorang kartunis, gua merasa bangga kerana beliau yang juga seorang kartunis diberi kepercayaan dan penghormatan oleh pihak Galeri Perfileman FINAS sebagai tonggak/peneraju utama dalam menjayakan program ni. Gua caya lu brader! Gua rasa bebesar hati datang memberi sokongan pada beliau dan program ni! Oii, Budin! Dah la tu oii! Hang jangan buat lecehhhh!


KLASIK
Sebelum mula melukis, setiap peserta diberi kertas lukisan dan sekeping gambar seniwati-seniwati lagenda untuk dipotretkan. Diorang tak pasal-pasal masukkan gua dalam kategori profesional. Ah, sudah! Karut sangat dah ni. Mandai-mandai jer diorang ni. Bila masa la plak gua jadi pelukis potret profesional. Aduuu laa... Memang ada beberapa orang pelukis potret profesional join sama dalam acara ni. Malu gua dimasukkan dalam kategori ni. Ada dua kategori di buat. Satu profesional ( cam gua... ehem! heee... ) dan satu lagi amatur. Yang amatur ni ramai dari pelajar-pelajar Kraftangan Malaysia dan orang awam yang turut dijemput. Gua memilih untuk melukis wajah seniwati LATIFAH OMAR kerana 'kecantikan klasik ' yang dimiliki. Setiap peserta telah diberi sekotak SOFT PASTEL untuk melukis potret bersama dengan beberapa cenderahati dalam sebuah goodies masa mendaftar tadi. PASTLE? ARGHHH! Gua memang tak biasa menggunakan pastle ni. Profesional apa cane ni? Pastelpun tak penah guna/pakai! Aduuu la! Aduuu la… cane ni? Ahh! Belasah jer la! Pasal tu la gua tak setuju tul diorang ' profesionalkan ' gua dan PERTANDINGAN acara ni! Uuuu… uuuuu…


HILANG
Ini la sekotak pastle , sehelai kertas dan gambo seniwati Latifah Omar untuk dipotretkan. Gua dah mula bepeluh masa ni. Aduu laa... Keyakinan hilang ke mana ntah bersama tiupan bayu yang berhembus. Tapi keinginan nak mencuba sangat kuat! Jangan ingat gua seorang kartunis terer semua perkara berkaitan lukisan ni. Kalo nak terer kena belajar. Kena buat rajin buat latihan. Gua memang tak pernah belajar seni, teknik, displin dan segala yang berkaitan dengan melukis potret. Ini benar-benar pengalaman pertama . Sungguh ajaib, belum apa-apa dah jadi ' profesional '. HEH! Gelaran itu membuatkan peluh kuar mencurah-curah dengan lajunya....

I'M NOT ALONE!
Bersedia untuk melukis. Persetan dengan perasan itu... Nak nakot apa? Kali pertama gua mengoreskan pastle yang begitu lembut tu, gua dah tau akan masalah yang akan gua hadapi. Oh! Oh! I’m in trouble! But NOOO turning back! Tapi cam yang gua kata tadi, ini peluang baik untuk gua mencuba. Jadi atau tak bukan penting sangat. Yang penting adalah pengalaman. Masa ni saudara/kartunis Tazidi pun baru sampai. Beliau terang-terang kata tak terer gunakan pastle dan lukis potret! YEAHOOOO! Ada la kawan. HEH!


HANCUS!
Gua tenangkan hati dan perasaan dan trus melakar mengikut rasa hati! ZASS! ZASSS! Gua belasah pastle tu. Jemputan yang lebih ramai jadi pemerhati nampak cam terer/pro jer... padahal itu adalah stroke paling hancur penah gua buat! ARGHHH! Gua reject tanpa belas kesian lakaran pertama ni! Tak puas hati tul. Hancus! Gua tak percaya apa yang gua buat. Buat yang lain. Baru gua tau dan rasa akan perbezaan, kesusahan, cabaran dan kepayahan melukis potret menggunakan pastle! Dah cuba try test baru tau. Memang mencabar tapi gua mula rasa seronok. Biar la tak jadi potret yang gua buat ni asalkan gua dapat ‘ sesuatu ‘ ilmu darinya. Gua ingatkan gua yang paling teruk, rupanya saudara Tazidi lagi hancur dari gua. Harharhar! Beliau lagi hilang akal menggunakan pastle. Dua tiga helai lakaran beliau reject. Mula-mula beliau cuba lukis potret seniwati Umi Kalthum, tak jadi! Beliau tukar lukis potret seniwati Sarimah plak. Sama gak, tak jadi! Harfraginhar! Kitorang kartunis, dah biasa melakar laju dan mengubah ikut suka sesuatu gambaran. Tapi kali ni kena plak lukis potret, sesuatu yang memerlukan ketelitian, penumpuan dan perhatian penuh… memang huru hara dibuatnye! Hey! Melukis kartun juga memerlukan ketelitian, penumpuan, kesungguhan dan perhatian! Jangan ingat bleh main belasah jer aa!

BAWAK SENDIRI
Saudara Tazidi give up tak nak melukis lagi. Lagipun beliau ada urusan yang lain. Saja luangkan masa singgah jab sebagai sokongan pada kawan lama. Beliau blah lebih awal. Jumpe lagi. Gua bepeluh-peluh meneruskan usaha gigih gua melukis potret seniwati Latifah Omar dengan sedayanya! Ketahuilah wahai sahabat semua. Bukan mudah melukis potret ni ya. Jadi kalo sahabat semua ingin menempah potret dari pelukis potret yang baik, cantik, sama seperti gambo yang diberi, berkualiti, yang memahami anatomi dan semestinya professional, pastikan sahabat semua sanggup membayar dengan harganya tanpa merungut atau bekerut dahi. Mereka memberikan perkhidmatan melalui bakat yang perlu dibayar upah! Mereka adalah profesional, sahabat memerlukan perkhidmatan dan hasil yang berkualiti dari mereka, jadi jangan banyak songeh!

Makin lama membelasah pastle, gua mula faham sket akan ragam pastle yang tersangat la lembutnya ni. Kesesuaian peralatan masa melukis sangat la penting untuk hasil yang baik seperti kertas yang sesuai. Kertas yang disediakan/digunakan sangat la tak sesuai menggunaan pastle. Alasan yang tersangat la baik kenapa potret gua tak jadi HEH! Betul! Dalam apa-apa lukisan yang hendak dihasilkan, peralatan yang sesuai adalah sangat penting walaupun kita biasa dengar kata-kata ni “ orang yang mahir/terer tak kisah peralatan apapun… mesti jadi punyer! “. Betul, tapi mungkin kurang berkualiti dan tidak mengikut/memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Lebih baik kita menyediakan peralatan yang cukup dan sesuai. Gua datang tanpa apa-apa persiapan dan membawa peralatan melukis sendiri seperti yang dilakukan oleh dua orang sahabat pelukis potret kat Central Market yang turut sama melukis dalam program ni. Diorang bawak peralatan sendiri. Persiapan dan peralatan sendiri lebih membantu dalam menghasilkan potret yang cantik dan berkualiti! Ilmu yang gua pelajari. Ni peringkat terakhir, membuat background. Best la plak buat background dengan pastle lembut ni.


AKHIRNYA...
Akhirnye setelah behempas pulas memprofesionalkan diri dan kehilangan banyak bendair dalam badan dari peluh yang tak berhenti menitik kuar… siap gak potret seniwati Latifah Omar versi gua. Tak sama, tak serupa, entah apa-apa ntah? Lantak la! Korang nak kutuk, keji, hina, bidas, kritik, cemuh atau kata apapun tak apa. Ini bukanlah hasil yang mengecewakan dalam masa satu jam setengah apatah lagi untuk gua merasa malu kerana seperti yang gua kata awal-awal tadi, gua bukan ahli dalam bidang ini dan cane pun hasilnya bukan la menjadi keutamaan. Ini adalah kali pertama gua menggunakan pastle sepenuhnya dalam menghasilkan sesebuah potret. Memang banyak sangat la kelemahan, kesilapan, kekurangan dan kesalahan yang gua buat. Jangan tempah lukis potret dari gua aa… Gua kena belajar teknik yang betul, peralatan yang lebih sesuai, belajar anatomi, buat sedikit latihan… insyAllah, tidak ada yang mustahil untuk gua lakukan!


MEMPERSEMBAHKAN...
Dah siap potret gua, masa untuk melawat dan melihat apa yang ada dalam Galeri Perfileman FINAS ni. Semua sejarah berkaitan dengan pekembangan industri perfileman tanahair sebelum dan selepas merdeka ada tercatat dan dipamerkan kat sini untuk dilihat dan diketahuai seperti tiga syarikat/penerbit gergasi yang menjadi tunjang utama penerbitan dan pekembangan filem-filem tanahair kita dulu. Korang boleh baca dan ketahui sejarahnya di sini. Leceh la nak cerita. Datang sendiri la!


YEA BEDA BEDUUUU!
Jalan punyer jalan punyer jalan…tetiba gua ternampak wajah tampan beliau. Tanpa belingah gua paksa sorang pelawat kat situ amik gambo gua dengan seniman A.R. TOMPEL. Ada satu adegan lakunan beliau yang gua suke tak ingat dalam filem ‘ Keluarga 69 ‘ iaitu masa beliau duduk kat kerusi ( singgah kat rumah awek masa pegi memburu yang atuk awek tu pekak badak tak ingat ) dan berkata YEABEDA BEDU hingga tebalik ke belakang pasal seronok sangat! Lawak siot! Harfraginhar! Ada banyak lagi gambar-gambar klasik pelakun-pelakun di zaman kegemilangan Studio Jalan Ampas kat sini yang boleh dilihat dan dinikmati untuk mengembalikan kenangan lama. Sila la datang ke Galeri Perfileman FINAS yang tak diketahui di mana tempatnye ni ya. HEH!


AMIK GAMBO
Hari tu gua singgah kat blog sorang kawan dan tengok beliau begitu belagak sekali begambo dengan standee JEFRI ZAIN yang beliau amik kat Galeri Perfileman FINAS ni. Ooo.. kat sini rupenye lu begambo ya Roy. Nah sebagai balas dendam kesumat tujuh petala langit, gua begambo dengan standee JEFRI ZAIN plak. Korangpun bleh datang ke sini kalo nak amik gambo kat standee ni. Memang standee ni dibuat untuk korang amik gambo dengan beliau. Sama gak cam korang amik gambo kat tugu, tunggul kayu/pokok, batu, meriam dan segala macam lagi tu. Memang bende-bende tu dibuat untuk korang amik gambo!


MAMPUS TAK PERGI!
Tak cukup dengan tu, siap lentok lagi kat heroin filem ni ya. Jangan mare aa Roy. HEH! Ada banyak tempat kat sini yang mengkhususkan bahagian-bahagian tertentu dalam bidang perfileman ni seperti Pusat Sumber. Pada student yang buat tesis/assignment pasal filem tanahair bleh dapatkan maklumat kat sini walaupun semata-mata nak dapat markah yang lebih baik dan bleh lulus exam. Bukan kerana minat atau tujuan lain. Kalo bukan kerana assignment, mampus tak ada sebab nak datang! Semua maklumat yang dikehendaki tu ada kat sini. Cari la sendri jalan cane nak pegi ke Galeri Perfileman FINAS ni ya. Ada dua tingkat galeri ni. Gua hanya sempat melawat tingkat bawah jer. Tak sempat nak melawat ke atas. Sebenarnya gua tak perasanpun ada lagi kat atas. Heheee..


U CAN DO IT OR CAN U DO IT?
Ni la dia lima lukisan potret seniwati-seniwati vetran yang dilukis oleh saudara Imuda menggunakan arkilik yang akan dibuat simbolik penyerahannya oleh kelima-lima seniwati kepada pihak Galeri Perfileman FINAS. Kiri sekali adalah potret seniwati Umi Kalthum, seniwati Rosnani Jamil, seniwati Sarimah, seniwati Maria Menado dan seniwati Latifah Omar yang terkenal dengan tahi lalatnya itu. Melihat hasil kerja saudara Imuda, gua berkata pada diri gua sendri ‘’ Hey, Gayour! Kalo lukis potret cam ni ( menggunakan arkilik ) insyAllah, guapun bleh buat ‘’. Mudah jer bunyinye. Tapi sebenarnya tak semudah yang dilihat dan disangka kerana ( lagi sekali ) gua bukan ahli/mahir dalam bidang ini. Tapi gua rasa gua bleh buat kerana itu adalah gerak hati gua . Heee… konon!


KEJAM
Yang ni gua bersama potret seniwati Sarimah di zaman kegemilangannya. Teringat dialog kejam seniwati Sarimah dalam filem ‘’ Madu Tiga ’’ masa kat jembatan tu…( lebih kurang ) ‘’ malam ni abang Jamil kat rumah kak Pah, besok rumah kak Hasnah, lepas tu rumah Ani… begitu la seterusnya sampailah abang Jamil mampus! “


JEFRI ZAIN
Semua seniwati-seniwati yang diraikan pada hari ini datang lebih kurang dalam pukul 11.30 pagi termasuk Pengerusi FINAS iaitu YB Senator Tan Sri Datuk ( Dr. ) Jins Shamsudin yang berucap merasmikan majlis. Hari tu ( tahun lepas ) gua dah jumpa dan begambo dengan Jefri Zain ni. Tepak kelihatan segak dan sihat.


Majlis penyerahan potret hitam putih kepada seniwati Datuk Sarimah dari Imuda. Kendian potret tu diserahkan oleh seniwati Datuk Sarimah kepada pengerusi FINAS YB Senator bagi pihak Galeri Perfileman FINAS untuk dipamerkan kat galeri.


Yang ni plak penyerahan potret seniwati Maria Menado oleh Datuk Maria Menado sendiri kepada YB Senator. Potret ni gak dilukis hitam putih oleh Imuda. Tak tau kenapa. Mungkin kerana nak jimat warna, nak cepat siap, tak ada gambo rujukan dalam warna atau memang nak buat hitam putih. Entah la.


Sama gak la dengan yang ni. Potret ketiga dalam versi hitam putih. YB Senator menerima potret seniwati Umi Kalthum yang dilukis oleh Imuda yang diserahkan secara by hand oleh Datin Umi Kalthum sendiri.


Seniwati Datin Rosnani Jamil menyerahkan potret di zaman remaja beliau yang tesengeh seronok tak ingat ni kepada YB Senator sebagai koleksi Galeri Perfileman FINAS untuk tatapan pengunjung yang jumpe jalan dan selamat sampai ke Galeri Perfileman FINAS.


Gua ingatkan seniwati Latifah Omar yang gua bersusah payah hingga menitik-nitik peluh melukis potret beliau turut hadir sama dalam majlis ini. Rupanya beliau tidak dapat hadir dan beliau diwakilkan oleh anak gadis beliau yang juga bertahi lalat. Seniwati Latifah Omar bertahi lalat di bawah bibir belah kiri, manakala anak gadis beliau pula bertahi lalat kat pipi belah kiri. Tengok tu. Beliau mewakili ibu beliau mengambil dan menyerahkan potret ibu beliau kepada YB Senator untuk dinikmati oleh pengunjung yang tak sesat dan tahu ke Galeri Perfileman FINAS.


LIAR
Lagi sekali kesempatan yang ada masa semua seniwati sibuk begambar dan menandatangani buku JEJAK TERBILANG, gua begambar sambil berkasi liar dengan saudara Imuda. Beliau yang mempengaruhi gua buat aksi cam ni. Gua plak memang mudah tepengaruh dengan aksi-aksi liar cam ni! Ni hang punye pasai la ni Budin!


ANTAGONIS
Seniwati-seniwati vetran bersama hero Jefri Zain yang pernah memeriahkan dan menjadikan industri filem tanahiar mencapai zaman kemuncak dan kegemilangannya suatu masa dulu bersama Tan Sri P. Ramlee, Dato’ Aziz Satar, S. Shamsudin, Ahmad Nisfu, A.R. Tompel, M. Zain dan ramai lagi seniwati dan seniman handalan termasuk supercrook hebat sepanjang zaman iaitu Salleh Kamil!


HEBAT
Sempat begambo dengan seniwati Datin Umi Kalthum. Dah tahap nenek dah ni. Kebanyakkan watak/karakter yang beliau pegang/bawa dalam filem-filem klasik dulu menjadi kebencian penonton dan peminat. Itulah kelebihan dan kehebatan beliau menghayati dan membawa watak. Tapi tetap tidak dapat menandingi ‘ kejahatan ‘ seniman Saleh Kamil! Masing-masing ada kelebihan tersendiri.


DIMENANGI OLEH...
Dah habis acara bersama seniwati-seniwati tu, tiba la plak masa pengumuman siapa yang best melukis potret tadi dan dapat hadiah yang disediakan oleh pihak galeri. Hee… gua betul-betul tak sangka dipilih sebagai pemenang KETIGA ( sekali lagi gua ingatkan… pada gua ini bukan pertandingan! ) kerana gua rasa kalau ramai pelukis potret yang lebih baik dan benar-benar profesional turut serta, gua TIDAK berpeluang untuk dapat tempat ke sepuluh atau dua puluh dengan potret yang gua hasilkan! Hey! Gua bukan pro dalam bidang ni aa... Gua memang tak mahir melukis potret dan menggunakan pastel. Ini hanya mencuba dan mencari pengalaman, tak memangpun tak apa. Tapi tak ku sangka, tak ku duga… inilah kuasa Allah. Syukur Alhamdulillah. Bestnye dapat hadiah! Weeee...


JADI PROFESIONAL
Inilah dia the real champ! Saudara Baim, seorang pelukis potret profesional yang merupakan pelukis potret sepenuh masa kat Central Market. Lihatlah potret seniwati Latifah Omar hasil kerja beliau tu. Tu belum siap sepenuhnya lagi tu. Beliau membawa peralatan sendiri ( kertas jenis sugar paper, pastlel dan beberapa peralatan yang lain ) dan hanya menggunakan sedikit saja pastle yang disediakan pihak galeri. Inilah yang gua kata tadi, kesesuaian peralatan adalah sangat penting untuk menghasilkan karya yang baik dan bermutu! Beliau membuat persiapan dan menggunkan peralatan sendiri sebagai pelukis potret profesional. Beliau profesional dan jadi profesional dengan apa yang dibuat. Tu la pasal potret beliau dipilih sebagai yang terbaik. Tak cam gua yang main redah jer! TAHNIAH bro!


EEE... MALUNYE!
Tiga orang pelukis potret ( dua darinya adalah pro, sorang tu adalah kartunis yang entah apa-apa ntah! ) yang berjaya melukis potret seniwati-seniwati menurut pandangan dan keputusan dari panel juri yang diketuai oleh saudara Jaafar Taib dengan hadiah yang diterima. Belah kiri tu ialah saudara Jack Tenggiling yang mendapat tempat kedua. Beliau gak seorang karikaturis selain pelukis potret bersama saudara Baim kat Central Market. Gua merasa malu bila dipilih di tempat ketiga kerana merasa tak layak langsung. Tapi rasa seronok kerana kali pertama menggunakan pastle melukis potret dah bejaya menarik perhatian juri. Not bad huh! HEH!


ILMU
Maqan tengahari time! Masa maqan ni la gua besembang dengan saudara Baim mengenai yang berkaitan dengan potret. Beliau begitu senang hati memberi mana yang perlu mengenai ilmu melukis potret. Terima kasih. Walau sedikit, ia tetap ILMU. Hah... tambah laie Jack! Ekau buek buek malu plak! Tambah! Tambah!


Kat depan pintu masuk ke dalam bangunan Galeri Perfileman FINAS sekiranya korang jumpa tempat ni dan nak melangkah masuk ke dalam.


SELAMAT DATANG - WELCOME
Korang melangkah masuk jer, korang akan trus jumpe dengan kaunter menyambut tetamu dan pertanyaan ni. Ada beberapa cenderamata dijual kat sini sebagai kenang-kenangan pada pengunjung yang datang. Ia dibuat/dihias seperti memasuki pawagam/panggung wayang zaman kegemilangan industri filem klasik dulu.


TUA
Masa merayau- rayau dalam galeri sebelum balik, gua tersempak dengan seniwati Datuk Maria Menado. “ Boleh begambo Datuk?” Tanya gua pada beliau. “ Boleh apa salahnya “ jawab beliau lembut. “ Ni nak ke begambar dengan orang tua ni? “ sambung seniwati Datuk Maria Menado ( memang beliau dah melebihi tahap nenek kalo nak ikutkan ). “ Nanti kalau saya panjang umur, sayapun akan merasa tua gak Datuk “ balas gua. Beliau senyum dan klik! Gambo dirakam oleh seorang petugas galeri yang seperti biasa gua paksa! Terima kasih Datuk.


TEGAR
Memang dari mula tau yang saudara Jaafar Taib akan datang sebagai panel hakim, gua dah pasang niat nak begambar dengan beliau. Untuk makluman semua sahabat, inilah saudara Jaafar Taib pelukis serba boleh tanahair. Beliau merupakan seorang kartunis ( pengasas majalah humor Gila-Gila ), pelukis potret, illustrator, pelukis pemandangan yang hebat dan paling tekenal dengan karya siri burungnya. Tak kisah la kalau sahabat semua tak pernah dengar nama beliau atau mengenali beliau kerana itu tidak menjejaskan kesihatan apatah lagi menambahkan selera makan saudara semua. Beliau pernah jadi boss gua masa gua bekerja kat Creative Enterprise iaitu majalah Gila-Gila sebagai kartunis pada tahun 1993 dulu. Hingga ke hari ini beliau masih tegar melukis seperti Allahyarham Rejabhad yang melukis hingga ke akhir hayat. Begitu juga dengan beberapa lagi kartunis old skool seperti Tuan Haji Zainal Buang Hussein yang masih tegar melukis hingga ke hari ini walau ramai gak yang telah bersara. Selagi daya, gua gak akan trus melukis seperti semangat mereka yang tidak pernah padam biar tiada siapa yang kenal dan minat lagi! Moga tuan-tuan semua trus diberi kesihatan yang baik oleh Allah, ilham, semangat dan keimanan untuk trus berkarya. Sebelum balik gua menemui saudara Imuda dan mengucapkan tahniah atas program yang diterajuinya sebagai seorang kartunis/pelakun anjuran Galeri Perfileman FINAS yang terletak kat

NO:3, JALAN PAHANG KECHIL
OFF JALAN PAHANG
53000 KUALA LUMPUR

Leceh la korang ni. Semua nak kena bagi tau! Sekiranya berkesempatan, minat, hilang arah tujuan tak tau nak kemana lagi kat Key Ell ni, rajin mencari, ada kemudahan/kenderaan, ada duit nak isi minyak kereta/motor, minat pada pelakun dan filem-filem klasik Melayu atau tak tau nak dating kat mana, boleh la dating kat Galeri Perfileman FINAS untuk melihat apa yang dipamerkan termasuk potret-potret seniwati yang dilukis oleh saudara Imuda.


19 comments:

Nadia said...

woahhh! bestnye dpt lepak dgn otai2!..sangat jeless!!...

pyan said...

Isyy, Gayour... Gua mcm x percaya itu Jaafar Taib... Sakit ke dia @ disbbkan sakit dulu?

Galeri perfileman ni dekat jer ngan opis gua...

gayour said...

nadia
selagi mereka masih hidup dan berkesempatan untuk ditemui.

pyan
yeah! itu la encik jaafar taib. beliau sangat kurus.
ah, sudah la pyan! pameran the beatles kat lot 10 tahun 1991 dulu lu bleh pegi, tapi galeri sikit punyer dekat lu tak penah pegi! blah la!

j or ji said...

Gua sangat caya sama Jaafar Taib!

Faizal Mukhtar said...

eh... ada makan-makan? Tapi mana aku, aku mana? mana mana makan aku? aku makan mana?

nUr@dDeEn said...

Eh, kurusnye pak jaafar. Dulu rasa berisi sket dari yg dlm gambo tuh.
Er.. tima kasih sobat. Kalo bro tak pi pertandingan tuh, maka gue pun blur pasal tempat2 sebegitu. Idup kartun!

;)

gayour said...

j or ji
terima kasih atas kepercayaan yang diberi. heeee...

faizalmukhtar
shut up!
maqan jer yang lu ingat. tak ubah cam gua gak!

nur@ddeen
walau begitu, beliau datang memberi sokongan dan tetap tegar melukis. gua dengar beliau akan melancarkan siri painting terbaru beliau tak lama lagi. apa yang bleh gua share dengan sobat semua, gua share la.

ixora said...

tahniah dpt tmpt ke-3.. dlm main redah2 pn still bleh menang.hebat la en gayour ni!

gayour said...

ixora
terima kasih. mana ada hebat cik ixora oi. orang lain lagi hebat!

blackpurple @ jowopinter said...

Suatu hari nanti bro' akan jadi lagenda juga macam diaorang...

Ini cerita yang masuk Melodi semalam kan? Nampak juga muka bro' malu-malu kucing semalam. Hehehe!

gayour said...

jowopinter
huwalaaaa kok!
gua tak tengokpun rambut gua masuk melodi semalam! tak pe la asalkan wak yang tengok. heh!

myownmind said...

Ahahaa aku pun ada tgk Melodi yg cover Imuda tue.. ada Gayor wahaha

gayour said...

myownword
diorangpun satu, ambik/rakam gambo
orang tapi tak bagi tau untuk rancangan ape, bile kuar... entah la. harap encik terhibur la hendaknye...

memyselfandiandmyownenemy!

Serunai Faqir aka SF said...

Ada lukisan baeknyer utk lu nilai kat blog wa ...hehehe - lukisan budak2 yg jujur ...

gayour said...

serunai faqir
lu ni asyik bagi gua chance kutuk lu jer. ya la! nanti gua tengok dan kutuk!

Wiween @ Awin said...

bro gayour,
sy jugak suke melukis potret. Tp masih newbie.lukis pun guna pensel jek.huhu ;P

gayour said...

wiwee
ada macam2 medium/alat buleh diguno an melukis potret. tak salah guno an pensil untuk melukis potret. rajin2 la buek latihan melukis dalam buku sketching. lamo-kamo nanti terer la tu!

Anonymous said...

kat melodi ari tu, imuda tunjuk lukisan2 die yg band2 during the 60's (the beatles, hendrix, etc.) gayour tau tak bape lame imuda akan pamerkan lukisan2 tu? die pamer kat galeri perfileman finas gak ke?

LiYaNa said...

salam seni... wahh.. sgt beshh..! jom lepak kt blog sy plk.. hrp dpt beri tnjuk ajr.. - beginner artist.. (",)