Wednesday, July 01, 2009

ANGGUR DAN GUA KELAM 2

SAHABAT ZOOM! MALAYSIA
BAHAGIAN KEDUA DARI EMPAT BAHAGIAN
14 REJAB 1430H - 07 JULAI 2009

Negeri Perlis Indera Kayangan hanya seluas 810 kilometer persegi saja. Tak besar manapun. Kata Abang Ron, jalan raya terpanjang kat Perlis ni ialah sejauh 60 km saja. Hampir 30% muka buminya adalah dari landskap gua batu kapur. Hati merasa sangat teruja bila disepanjang pejalanan mata dihidangkan dengan pemandangan sawah padi. Mengasyikkan. Kena plak setiap masa Abang Ron tidak jemu untuk memberitahu itu ini mengenai sesuatu tempat. Kebanyakan kita beranggapan tiada yang menarik di negeri Perlis. Hanya sebagai laluan transit untuk ke Thailand atau ke Langkawi. Itu saja. Setelah pergi,meneroka dan merasai sendiri , baru gua tahu apa yang hebat di Perlis.

Setelah menghabiskan masa yang agak lama di Taman Rimba Herba, rombongan kitorang trus ke distinasi seterusnya yang lebih mengujakan! Betul. Tak tipu! Semua teruja dan tak sabar-sabar pasal tak pecaya dengan apa yang diceritakan. Nak tengok sendiri baru percaya! Kitorang dibawa ke ladang anggur yang hanya lebih kurang 1.2 kilometer dari Taman Rimba Herba. Sedikit penerangan dari pegawai petugas mengenai ladang anggur. Jangan cakap banyak, mana anggurnye?

Pegawai petugas tupun tak cakap banyak. Beliau tau kitorang tak nak tengok buah anggur. Pas tu kitorangpun trus dibawak ke ladang anggur. Yeahh! Ni la ladang anggur yang kitorang teruja dan gedik sesangat nak tengok tu. Amik kau! Ladang anggur yang tak ada buah anggur! Uuu..uuu... Apa la punyer malang nasib. Datang masa buah anggur blum bebuah lagi. Tak kisah la. Biarpun tak ada buah, gua tetap tesengeh-sengeh menahan sedih begambo dengan pokok anggur. Uuu...

“Kat depan kita ni adalah Banjaran Nakawan. Ia tebentuk dari batu kapur”. Kata Abang Ron tesengeh-sengeh memberi penerangan untuk menghiburkan hati kitorang masa perjalanan dari ladang anggur ( belah kanan ) yang tak ada buah tadi tu. Banjaran ni merupakan sempadan antara Malaysia dengan Thailand. Terdapat banyak gua-gua batu kapur semulajadi dan buatan manusia untuk melombong bijih timah kat situ.

Nah! Tu dia pokok dan buah anggur yang nak sangat ditengok tu! YEAHOOOO! Amacam, percaya? Tak percaya? Lantak korang la. Gua percaya kerana inilah kebenaran dan kejayaan projek tanaman anggur kat Perlis yang tidak diketahui ramai rakyat BolehLand. Kata negara kita ada ladang anggur oii! Jangan tak caye. Gua dah tengok dah rasa sendiri buah anggur tanpa bijik buatan Malaysia. Lagi sekali jangan tak caye! Ladang yang tak ada buah anggur tadi tu baru dituai. Pasal tu la tak ada buah. Yang ni buahnye tunggu masa jer nak dituai. Rezeki kitorang dapat merasa buah anggur!

Semua tesengeh-sengeh seronok tak ingat bila dapat tengok buah anggur tejuntai-juntai. Satu pengalaman hebat! Apa lagi, guapun tesengeh-sengeh la amik gambo. Nyeh! Nyehh! Bukan gua sorang, semua tesengeh-sengeh amik gambo dengan buah anggur. Sket info pasal ladang anggur ni. Ladang ni hanya seluas 0.4 hektar pada awal pembukaannya dan kemudian membesar jadi 10 hektar kat tempat yang dinamakan Bukit Bintang Dua. Ia adalah atas usaha Jabatan Pertanian Negeri Perlis dan ‘ternakan’ anggur ni mula diusahakan pada tahun 2005. Hingga sekarang tedapat lebih dari 11,000 batang pokok anggur kat ladang ni.


NGAAAP! Geram tul tengok buah anggur ni. Tak sabo nak menelannye! Kali petama sampai ke negeri Perlis, gua dihidangkan dengan buah-buah anggur tanpa bijik yang masak ranum! Siapa sangka, temasuk gua, kita ada perusahaan tanaman anggur sendiri rupanya walaupun hanya untuk pasaran dalam negeri Perlis sahaja. Kalo korang nak rasa anggur Malaysia, sila datang ke negeri Perlis ya. Tak jual kat tempat lain. Bepeluang mengikut program Sahabat ZOOM! Malaysia anjuran Tourism Malaysia ni la baru gua tahu adanya’ternakan’ anggur kat Perlis. NGAPP!

Sapa boleh tahan tengok buah anggur yang bejuntai masak ranum ni? Ini adalah anggur dari jenis Black Opal yang tak ada biji. Boleh kunyah, meletup dalam mulut dan telan trus. Ada beberapa gambo masa makan anggur tapi gua tak sanggup nak tampal pasal rakus sangat melahap buah anggur. HEH!

Biasa kita tengok kat filem, tv atau majalah ladang anggur dan buahnye yang ranum benjuntai kat dahan. Semua tu menjadi kenyataan kat negeri Perlis. Rasa tak nak blah dari ladang anggur ni. Nak menikmati pengalaman yang mustahil untuk dirasai selama ni puas-puas walau tedapat banyak baja asli yang beselerak kat pangkal pokok iaitu tahi lembu! Gua nak posing gak. Jangan tak caye, gua bukan berada kat ladang anggur di Sepanyol atau Perancis. Kat Perlis aa…

Tak sangka pergi melawat ladang anggur dan makan buah anggur segar pada hari pertama kat Perlis ni. Tak percaya tapi gua dah belasah beratus bijik anggur! Tak pecaya apa lagi? HEH! Perjalanan diteruskan ke lokasi seterusnya. Mana ye? Mana lagi kalo tidak ke ladang ‘ternakan’ mangga Harumanis yang tersohor kat Perlis malah seluruh BolehLand. Penah makan buah mengga Harumanis? Melawat ke ladang mangga Harumanis bemakna boleh makan mangga Harumanis la. HEH!

Seperti anggur tadi, Harumanis gak membuatkan kitorang teliur dan tak sabo-sabo nak menikmatinya. Ladang ni tak jauh dari Taman Rimba Herba dan ladang anggur. Sedikit penerangan diberi oleh pegawai betugas mengenai projek mangga Harumanis dan segala yang bekaitan. Ladang ni mengeluarkan antara 300 hingga 500 tan buah setahun dan telah diusahakan sejak dari tahun 1984 dengan keluasan 38 hektar pada fasa pertama pembukaannya. Pada tahun 1998, fasa kedua dibuka dengan tambahan keluasan 26.6 hektar lagi. Masa taklimat diberi, kami dihidangkan mangga Harumanis dengan pulut dan jus mangga Harumanis. PERGHH! Nikmatnye! Lagi sekali untuk kali petama, gua menikmati mangga Harumanis dengan pulut. Muahhh! Yummy! Yummy!

Negeri Perlis memang tekenal dengan mangga Harum Manisnya yang diusahakan secara besar-besaran dan dipasarkan ke seluruh negara. Ini juga merupakan satu lagi produk pelancongan menarik kat Perlis untuk dikunjungi. Hanya sekitar 10 kilometer dari Bandar Kangar. Boleh amik gambo kat pokok mangga Harumanis, tengok proses pengasingan kualiti buah, pembungkusan, makan dan beli buah Harumanis. Untuk makluman sobat semua, mangga Harumanis hanya boleh dinikmati setahun sekali bemula dari bulan Mac hingga Jun.

Ianya adalah buah bermusim. Tidak seperti buah-buahan tempatan yang lain yang tak tentu arah dah musimnye sekarang ni. Seperti buah durian yang sepanjang tahun ada. Harumanis tidak begitu, kena tunggu setahun sekali! Ni tempat nak beli buah Harumanis. Ada macam-macam gred kat sini. Boleh beli ikut suka dan kemampuan.

Setelah makan Harumanis dengan pulut dan membeli sekotak sorang mangga Harumanis dengan harga istimewa, sesi lawatan untuk pagi ni berakhir kat ladang Harumanis. Masa untuk ke penginapan cap ayam kitaorang. Belengas dah badan. ARGHHH! Dapat mandi best ni! Seblum boleh mandi dan golek-golek kat katil, pegi makannnnn tengahari dulu! Yeahh! Memang kebulur dah ni walau dah makan anggur dan mangga harumanis. Nak nasik gak baru makan namanye. HEH! Ni dia menu tengahari selera kampung kitorang.

Sepanjang perjalanan ke tempat makan yang telah ditempah, gua leka menikmati pemandangan sawah padi yang menghijau dan bukit-bukit dari Tyrannosaurus Rex. Pemandangan yang mengasyikkan walau perut dah berapakali sms, laparrrr….Banjaran Nakawan tersergam hebat sebagai pemisah dua negara. Kitorang dibawa ke tempat makan yang sangat popular di kalangan orang tempatan iaitu Restoran Anjung Keli. Penuh orang masa kitorang sampai. Restoran yang dibina kat tengah sawah padi. Sebelah meja makan kitorang anak padi yang baru ditanam. Angin sawah betiup kencang. AHH.. nyamannye! Hidangan ikan keli bakar dan beberapa lauk yang tak penah gua makan dah siap terhidang untuk dibelasah! Lazatnye makan dengan tiupan angin sawah walau rambut mengerbang masuk mulut! Uuu..uuuu… Terima kasih atas rezeki yang Kau berikan kepada kami ini wahai tuhanku. Amin.

Habih makan, trus ke penginapan kat tepi laut. Syoknye dapat tengok laut walau masa tu laut surut sayup mata memandang. Weeee…. Trus masuk ke bilik dan mandi. Pas dah segar, golek-golek jab sementara menunggu pukul 3.30 petang untuk aktiviti seterusnye.. Bestnye dapat golek-golek. Aktiviti pada petang ni lebih mencabar dan menarik! 3.45 petang Tyrannosaurus Rex membawa kitorang ke Pekan Kaki Bukit di Banjaran Nakawan untuk meneroka gua buatan iaitu Gua Kelam 2 yang telah dikenali oleh rakyat BolehLand sebagai salah satu produk pelancongan terkenal negeri Perlis.

Mungkin ramai sahabat yang telah sampai dan masuk ke dalam Gua Kelam 2. kali ni giliran gua plak untuk merasai pengalaman hebat ni. Untuk kali pertama gua akan masuk ke dalam gua buatan manusia melombong bijih timah puluhan tahun yang lalu . Gua Kelam 2 merupakan salah satu dari gua-gua yang terdapat kat Hutan Simpan Kekal Wang Mu yang telah dilombong untuk mendapatkan bijih timah sejak sekian lama. Sekarang ni gua ni telah ditutup dan menjadi produk pelancongan. Suatu yang tidak pernah difikirkan oleh pelombong-pelombong bijih timah yang berusaha bagai nak giler menggali dan mengeluarkan bijih timah pada masa dahulu menjadi tempat pelancongan.
Kitorang dipecahkan pada dua kumpulan untuk masuk ke dalam Gua Kelam 2. Kumpulan pertama seramai 15 orang dari wakil Tourism Malaysia dan medai masuk dulu. Tak sabo nak masuk ni! Sementara nunggu giliran, posing apa yang patut. Ni kat depat pintu masuk utama ke tempat kereta api yang membawa masuk ke dalam gua. Lengang tak ada orang atau pelawatpun masa kitorang kat sini. Mana semua orang pergi? Selain untuk masuk ke dalam Gua Kelam 2, pengunjung yang datang kat sini boleh mandi kat jeram yang berhampiran. Ramai pengunjung yang datang untuk mandi, bekelah atau rilek sengeh-sengeh melihat gelagat monyet, kera dan ungka tangan putih yang menghiburkan!

Masa untuk masuk ke Gua Kelam 2. YEAHOOOO! Masa untuk masuk dan merasai pengalaman yang selama ni hanya gua dengar dari yang pernah masuk ke dalam gua. Macam-macam rasa dan perasaan beserabut dalam kepala hotak gua seblum di bawa masuk oleh pemandu kitorang. “ Buatnye runtuh gua tu". Salah satu kerisauan yang biasa kat kebanyakan kepala hotak orang. Ah, lantak la! kalo nak fakir yang bukan-bukan, nak buat apa tak boleh. “ Buatnye ada gas beracun, habih mati kitorang. Buatnye ada makhluk ganas dan buruk yang menangkap dan menjadikan kitorang tebusan. Buatnye tanah dalam gua tu runtuh dan membawa kitorang jatuh jauh ke dasar bumi seperti filem ” Journey To The Center of The Earth”. Jumpa dinosaur, burung api, monyet terbang, itu ini… eeee… Buatnye… kalo la… buatnye…. Blablabla…

Buat-buat hepi masa kereta api mula nak gerak masuk ke dalam gua. Dalam hati, hanya tuhan yang tahu. Nak sangat rasa pengalaman masuk gua, kena la hadapi semua ni. "Jangan nakot, kalo lu nakot guapun nakot". Kata kawan kat belakang gua.

Pengalaman hebat bermula dengan menaiki keretapi old skool seperti dalam filem Indiana Jones melebihi 300 meter ke dalam gua dengan memakai helmet keselamatan seperti pekerja lombong. Memang mendebarkan. Biasa lalu kat hiway yang ada terowong, tapi yang ni masuk ke dalam gua! Untuk makluman semua, Gua Kelam 2 merupakan pemegang rekod sistem gua terpanjang di Semenanjung Malaysia iaitu sepanjang 3.8km yang hanya boleh dimasuki dengan kereta api vintaj.

Sampai ke tengah gua, kereta api akan berhenti dan bermula la pengalaman hebat yang sebenar di dalam Gua Kelam 2 iaitu merasai pengalaman berada di dalam gua dan menikmati pemandangan di dalam gua. WHOAA! Ia suatu pengalamanan yang menakjubkan walaupun sebenarnya tak la menarikpun manapun sekiranya tidak ‘diindahkan’ oleh lampu. Ianya gelap gelita tiada apa yang menarik. Dengan adanya lampu-lampu yang berwarna warni, ia menghilangkan perasaan takut, gelabah, risau dan cemas.

Kali pertama gua bepeluang melihat dan menikmati pemandangan formasi batu kapur yang pelbagai rupa, bentuk, warna dan tekstur dalam gua. Lebih mengkagumkan dengan cahaya lampu yang berwarna warni. Ini la sebahagian dari pemandangan dalam Gua Kelam 2 dari tempat kereta api berhenti. Masuk naik kereta pai. Bila sampai ke dalam, kena jalan kaki. Dalamnya dingin, suram, samar dan penuh tanda tanya. Banyak jin dalam gua ni. HEH! Hati-hati mendongak melihat dalam lubang-lubang, nakot tepacul bapak jin!

Semua lubang gua nak tengok dan intai. Mana tau jumpe emas walau ini bukan gua lombong emas! Takpun jumpe seketul bijih timah atau keris sakti. HEH! Masuk ke gua ni seperti masuk ke dunia asing. Tak tahu apa yang ada kat depan dan akan kita temui. Penuh misteri. Ini la yang menarik pasal gua. Gelap dan misteri.

Ada beberapa ruang yang luas kat dalam gua ni. Ada yang ketinggian lebih dari 20 meter dan 15 meter lebar. Dalam gua ni tak terasa tiupan angin. Tenang, sunyi, senyap…. Boleh la main badminton. HEH! Cam no la pelombong-pelombong dulu buat kerje ya. Mesti azab tak ingat mengali, mengorek dan mengangkat tanah-tanah dibawa ke luar. Pelombong-pelombong ni adalah orang-orang yang kuat dan berani!

Gua mencari mana Abang Ron yang bersama kumpulan pertama tadi. Ada beberapa pertanyaan gua nak tanye beliau ni. Sementara blum jumpa Abang Ron, mendongak melihat apa yang ada. Mana tau ada makhluk asing sedang sengayut kat bumbung gua cam kelawar. Tak adapun. Buat sakit tengkuk jer!

Bersama dua awekz wartawan malajah LIBUR, sambil posing amik gambo kat salah satu ruang/dewan besar kat Gua Kelam 2 ni.

“ Untuk makluman semua, kerja mengali gua ni bemula dari bahagian atas tu ya”, tegas Abang Ron pada semua setelah kumpulan kitorang bersatu dengan kumpulan pertama tadi. “ Dari atas tu la mereka mengorek, mengali hingga ke bawah dan tebentuk la ruang yang luas ni. Kat sini la mereka tinggal, tidur, berehat dan makan. Mereka tidak keluar bebulan-bulan lamanya untuk melombong. Ada gak yang mati dan ditanam di dalam gua ni”, sambung Abang Ron lagi mengenai kisah Gua Kelam 2. "Alamak! Ada orang mati di tanam dalam gua ni Abang Ron?" Yeah!

Kesan-kesan kerja mengali masih jelas kelihatan temasuk beberapa peralatan yang digunakan seperti batang kayu jati ni. Ia telah berada di dalam gua ni sejak gua ni ditutup. “ Kayu-kayu ni digunakan sebagai jembatan penghubung antara tebing belah sana dengan tebing belah sini”, tegas pemandu kitorang dari pihak pengurusan Gua Kelam 2.” Tu yang putih-putih melepak seperti kapas kat kayu jati ni adalah sejenis cendawan. Ia dikenali sebagai Cendawan Bulu Arnab. Kalo sahabat semua nak tengok, rasa,pegang atau makan cendawan ni, datang sendiri ke Gua Kelam 2 ya. Gua tinjau-tinjau gak kalo ada kelawar dalam gua ni. Tak adapun.

Bersama sahabat-sahabat media begambo kat satu bentukan yang menarik kat dalam gua ni. Buatnye masa kitorang tesengeh-sengeh amik gambo ni, tetiba tanah kat kepala kitorang tu runtuh. HEH!

Satu imej yang gua suka. Gelap, hitam, jahat dan misteri. Masa ni jalan-jalan sambil ninjau-ninjau dalam lubang-lubang kalo tejumpe dengan Gorgoroth, Mayhem, Cradle Of Filth, Dimmu Borgir, Marduk, Emperor, Borknagar, Enslaved, Venom, Absu, Hecate Enthroned, Dark Throne, Burzum, Bathory, Behemoth, Hellhammer, Mercyful Fate, Immortal, Dissestion, Satyricon, Sigh, Ulver, Leviathan, Xasthur, Deathspell Omega dan band pioner black/death tersohor dari Perlis, BLACK FIRE! HEH!

Ada banyak lampu dan bebagai warna dalam gua ni sebagai penerang dan menghilangkan perasaan takut dan sebagainya. “Best gak begambo kat sinaran lampu hijau ni. Mesti cool”, tegas gua. Banyak band Black Metal masuk gua dan amik gambo. Sekarang gua dalam gua, apa lagi, amik gambo la! Ini untuk cover album Old Skool Black Metal gua nanti. HEH!

Yang ni plak untuk projek one man band, cover album Death Metal gua yang tak mungkin diterbitkan. Perasan jer la! Kalo ada obor lagi ganas ni! GRAHHH! WHOARGHHHHH!

Yang ni tak tau nak gunakan untuk album metal yang mana. Gua suka dengan bayang yang tebentuk cantik tu. Jelas kelihatan ‘raksaksa’ dalam diri gua melekat kat dinding tembok tu. Gua sukeeeee! Gua sukeeee! Encik Meor ( wartawan majalah LIBUR ) yang amikkan gambo ni. Terima kasih Meor.

Ini benar-benar satu pengalaman hebat! Gua teruja bila berpeluang merasai pengalaman ni dan bersyukur kerana selamat keluar. Dapat melihat awan biru, sinaran mentari, menghirup udara segar di Banjaran Nakawan, melihat monyet-monyet…. Alhamdulillah. Tanah tak runtuh, pintu gua tak tertutup, tak ada makhluk buruk menculik kitorang, tak jumpepun pengikut Black Metal mengadakan ritual kuno dalam gua dan tak ada gas beracun! Semua selamat. HEH! Seblum balik, amik gambo dengan semua ahli rombongan dulu. YEAHOOOO!

“ Gua ni adalah sebahagian dari bentuk muka bumi batu kapur di sepanjang Banjaran Nakawan di Taman Negara Perlis yang dianggarkan telah berusia lebih 500 juta tahun. ( 500 juta bukan 500 tahun! )Ia juga dikenali sebagai Formasi Batu Kapur”, terang Abang Ron yang turut mempromosikan Gua Wan
g Burma dan Gunung Perlis sebagai produk pelancongan bercirikan alam dan cabaran di Perlis.

Kejutan dan kejutan gua rasai pada hari pertama berada di bumi Perlis. Mula-mula ke Taman Rimba Herba, kemudian makan anggur, pas tu makan mangga Harumanis, makan ikan keli bakar ( HEH! ) dan petang ni masuk ke dalam gua plak! HUH! Benar-benar pengalaman hebat yang tidak disangka-sangka. Ini la antara kelebihan yang ada kat negeri Perlis yang tidak ada di negeri lain.

Lepas habih melawat Gua Kelam 2, kitorang trus dibawak ke tempat makan malam. Ni kat restoran tepi laut pada masa WASTED SUNSETS tempat kitorang makan malam tu. Ah, syahdunya!

Lepas ni apa plak? Sila ikuti bahagian ke tiga kalo nak tahu. Tupun tengok la masa gua bila nak update. Kalo rajin dan ada kesempatan, cepat la. Kalo tak, bejanggut la korang nunggu. HEH! Tamat bahagian ke dua lawatan gua ke negeri Perlis Indera Kayangan.

17 comments:

eddie dewanaga said...

anggur tu diorang kasik petik tak..??

fuh... gambo2 lu dalam bat cave tu dgn kaler ijau bagai... gua ingat cover album baru slayer tadi 'world painted blood'


"..alone in the dark
Where the demons are torturing me
The dark passages of revenge is all that I see...

Armies of witches
Are called in from the north
Murders of elders occur
The high priest of evil
Has lowered his iron fist
Thousands of people will die

The slaughter of the innocent
The house is burning
That lights the sky
My nightmare has begun to unfold
The hissing of the cobras tongue
Sound and feel of ripping flesh
Fall two thousand feet from the sky

My terror has controlled my life and
Let my only weakness known
I got to rid this hell from my head
I fight off evil sorcerers
Rid my mind of his torture and
Meet the falling angel in his realm..."


- Alone In The Dark... Testament
The Legacy 1987

matakucing said...

ERMMM BEST GAK PERLIS NI EH..THANKS BRADER GAYOUR..DARI LADANG KE LADANG KE RESTORAN KE GUA FUHHHH BEST GLER AR..TP GAMBAR BLACK METAL LU TU MENGANCAM WOOO HAHAHA

gayour said...

eddie dewanaga
lu kena cuba try masuk gua beb. baru rasa alone in the dark!

still reign in blood

matakucing
makan mangga best, makan anggur best, makan ikan keli bakar best. tapi pengalaman masuk gua paling best walau tak makan apa2 dalam gua tu! heh!

Takilala said...

arghh!! gambar2 lu dlm gua tu membunuh bro!! metal for maniac pure!!! Aku suka..huhuhu.. rasa mcm nak gi situ la nnti, kalau ada rezki.
lain cerita, err..lu ingat lagi ngan Gart Sadus?

NaqeebLukhman said...

eh aku pun teruja masuk gua... tapi belum pernah masuk gua... hajat dihati nak masuk gua Senyum ngeeee...

Portdy said...

entry ni banyak gambo makan , terkecur pulak...anggur fresh tu.

best ah dapat peluang jalan2 macam ni...

gayour said...

takilala
gart sadus? macam penah dengar. encik ni ker gart sadus? kalo benar, sila cari mana2 gua yang berhampiran dan masuk. jangan tetimbus dah! HEH!

naqeeblukhman
masuk jer mana2 gua, asalkan gua. gua senyum ker, gua ketawa ker, gua marah ke. ikut suka encik la.

portdy
entry member2 lain kebanyakan menghidangkan pasal muzik/metal, gua hidangkan la plak dengan buah anggur. HEH!

Takilala said...

Gua bukan Gart Sadus bro. Remember lu ada lukis cover untuk KROUT zine (94 ke 93, gua tak ingat la pula tahun bila)? Dia punya zine la tu. Huhuhu.

mamai said...

masa cuti sekolah hari tu pun aku bawa famali ker utara jelajah kedah dan perlis

tapi kenapa aku tak jumpa ladang angur tu...aku jumpa ladang harum manis tapi musim dah habis..

kuala perlis sunset mmg cantik...
nampaknya kena repeat balik ker perlis nie

gayour said...

takilala
oh! gart sadus yang tu. yeah! gua memang ada lukis cover untuk KROUT zine beliau tu. apa khabar beliau skang? mesti zine tu dah pupuskan?

mamai
ladang anggur tu kat tengah2 antara rimba herba dan harumanis. sayang tak dapat merasa harumanis ye.

aloy_paradoks said...

lu kene try masuk Gua tempurung lak bro....

Takilala said...

Dia khabar baik, sihat walafiat. Zine tu dah pupus dah. Tapi gua suka cover yg lu lukis tu bro. Ganas seh!!

gayour said...

aloy paradoks
kalo ada peluang nak masuk gua niah. amik baja kelawar.

takilala
pasal ganas sangat cover yang gua lukis tu la agaknye sampai pupus zine tu. heh!

DeeN said...

Hehehe..terima kasih, bro sebab bagi kredit yg hebat2 kat negeri comel lote neh. Kembang kempis lobang hidung gua bila baca entri bro! ;)

gayour said...

deen
kita tinggal kat negeri kita sendiri, pasal tu ramai tak heran, tak kisah, tak pedulik, tak ambik tau, tak tahu, kutuk, hina, malu, segan, tak mengaku, keji, jijik, pelekeh, kondem...

negeri orang lagi hebat,cantik dan menarik.

itu la kita.

faizalmukhtar said...

bahagian k-3 gua bajet lepas raya baru updet.

gayour said...

faizalmukhtar
harfraginhar! mana encik tahu? magik sungguh.