Monday, October 18, 2010

BAKAT SENI KARTUN

JURI PERTANDINGAN BAKAT SENI

KARTUN MERDEKA 2010

BALAI SENI LUKIS NEGARA


Ada sesiapa yang masuk dalam PERTANDINGAN BAKAT SENI KARTUN MERDEKA 2010? Tak kisah la diri sendiri ke, abang ke, kakak ke, adik ke, anak saudara ke, atuk ke, ketua kampung ke, kapten pasukan bolasepak kampung ke… ni gua nak bagi tau, KEPUTUSAN dan PEMENANGnya dah ada.


Poster PERTANDINGAN BAKAT SENI KARTUN MERDEKA 2010 -
1 MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI


Hari tu, 27 Ramadhan 1431H – 06 Sept 2010 ( Isnin ), beberapa hari seblum Eid Ul-Fitri, berlangsungnya acara pemilihan pemenang dalam PERTANDINGAN BAKAT SENI KARTUN MERDEKA kat Balai Seni Lukis Negara. Gua adalah salah sorang juri yang dilantik oleh BSLN bersama dengan saudara Selium ( GEMPAK star ) dan Prof. Muliyadi ( satu-satunya anak Melayu yang ada PhD kartun kat BolehLand ) temasuk dua orang juri wakil dari BSLN. Breffing dari Puan Rohana ( Ketua Pengelola Pertandingan ) sebelum mula melihat dan memilih pemenang.


Emm... apo la yang budak ni lukih? Buruk, huduh, hina, jijik. Astaqfirullah. Sesungguhnya gua sedang berpuasa. Tak baik menghina karya orang. Semua orang ada kelemahan temasuk diri gua sendiri.

Jangan ingat encik jaga tak beminat nak jadi juri kalo diberi peluang. Tengok tu, belum habih petugas BSLN menyusun lukisan-lukisan yang diterima dalam pertandingan, brader jaga dah mula mengkritik. Hebat! Ni sebahagian dari karya-karya dalam Kategori 1

( 18 tahun ke bawah ) yang dipertandingkan.


Buat pertama kali pertandingan seumpama ini dibuat/diadakan khas untuk semua peminat kartun tanahair. Selama ni dalam acara sambutan hari/bulan kemerdekaan, biasa dibuat pertandingan mewarna atau melukis poster. Boring! Kerana itu pertandingan ni dibuat. Lukis kartun! Semua boleh masuk dalam kategori yang ditetapkan. Gua terlibat secara langsung dalam perbincangan awal dengan pihak BSLN pasal pertandingan ni dan sangat teruja bila dijemput sebagai AJK Komuniti. Gua menyokong penuh pertandingan ni kerana gua sorang kartunis. Ini bidang gua. Mesti la sokong! Biasa kita dengan orang kata , “bukan kerana gua sorang tukang tampal tayar gua sokong persatuan Tampal Tayar ni ditubuhkan”. Penipu! Terus terang je.


Sebanyak 255 penyertaan telah diterima dalam pertandingan ni. 178 penyertaan dalam Kategori 2 ( 18 tahun ke atas ) dan sebanyak 77 penyertaan dalam Kategori 1. Tak ramai masuk dalam Kategori 1. Apasal adik-adik tak masuk? Kan budak-budak sekolah suka melukis dan menunjuk-nunjuk terer melukis . Mungkin ramai yang tak tahu. Tak apa, kalo diadakan lagi pada tahun depan, boleh la masuk ya. Ni la tempat untuk menunjuk-nunjuk dan menang hadiah wang tunai! Masa ni petugas BSLN blum habih menyusun lukisan, tapi gua dan Selium dah mula melihat dan memilih. Agresif sungguh juri ni!


Kategori 2 paling banyak penyertaan. Bagus! Tapi kalo nak kira tak la banyak mana. Ada bejuta remaja kat luar sana yang kononnya terer lukis kartun. Yang masuk hanya 178 orang je. Tapi kalo sejuta orang masuk, boleh pengsan juri memilih pemenang. Kena plak sedang puasa masa ni. Elok la tak ramai sangat masuk pada kali pertama pertandingan ni. HEH! Prof mula bekerut dahi dan temenung panjang masa menilai dan memilih.


Sangat mencabar nak mencari pemenang dalam Kategori 1 ni. Hampir semua lukis mengarut ontah apo-apo ntah! Ikut sedap memasing. Aduuu la! Ini cabaran yang perlu diselesaikan kerana tajuk pertandingan yang diberi terlalu berat untuk kategori remaja kanak-kanak sekolah memahami. Kebanyakan melukis cerita kartun yang panjang menjela dalam satu muka! Masih tak faham pasal strip cartoons yang dikehendaki. Pasal tu la karya-karya diorang tak ikut tajuk. Patutnya tajuk pertandingan mesti mudah difahami untuk menarik minat kanak-kanak menyertai selain hadiah yang ditawarkan. Ini kelemahan.


Nampaknya masyarakat mesti dididik dan didedahkan dengan genre yang ada dalam kartun. Gua sangat menyokong usaha BSLN mengadakan pertandingan yang memberi peluang pada peserta memilih genre kartun yang nak dibuat. Apakan genre tu? Ada dua pilihan yang diberi iaitu STRIP CARTOONS dan EDITORIAL CARTOONS. Ada banyak lagi genre dalam kartun ni. Kedua genre ni adalah sangat biasa dan rapat dalam masyarkat kita. Strip kartun yang biasa dilihat dalam majalah humor, atau ruangan khas dalam majalah atau suratkhabar ( seperti “Salesman” oleh Jurangan ) dan editorial kartun atau political cartoons oleh Dato’ Lat atau Zoy yang melukis karikatur ahli politik, menteri, penyanyi, ahli sukan, tokoh koprat, tokoh agama atau siapa saja dan menyentuh isu semasa, politik dan sebagainya.


Bila masyarakat telah didedahkan dan faham dengan genre dalam kartun, barulah kartun bekembang dan diterima dalam masyarakat. Senang la nak anjurkan apa-apa pertandingan dalam apapun genre. Pertandingan ni adalah permulaan. Memang banyak kelemahan terutama pada pemilihan tajuk. Bukan saja menyukarkan Kategori 1, dalam Kategori 2 pun ramai yang huru hara! Nampak sangat peserta kurang faham, ambik mudah dan belasah lukis ikut nafsu. Masuk je, mana tau boleh menang! Patutnya buat la sket kajian pasal genre dan tengok contoh kartun dalam media cetak tempatan. Kalo tak menangpun, sekuranynya dah tau apa itu strip dan editorial cartoons. Tahun depan dengan tajuk yang lebih menarik dan mudah dibuat untuk penyertaan lebih ramai. InsyAllah.


Ramai yang tak faham dengan genre dan tak ikut tajuk. Nampak sangat masyarakat belum bersedia untuk pertandingan seperti ini. Kebanyakan hanya nak lukis kartun dan kartun hanya lawak, lucu, kelakar dan tak ada apa sumbangan pada agama, bangsa dan negara. Hanya lawak bodoh semata! Pertandingan ni adalah usaha BSLN untuk mendidik masyarakat pasal kartun. Kalo tak buat, lagi la tak tau pasal kartun dan genre kartun. Hanya kartun, tapi sangat mencabar untuk juri memilih dan membuat keputusan.


Menjadi tanggungjawab Balai Seni Lukis Negara membuat/menganjurkan pertandingan Bakat Seni Kartun kerana fungsinya sebagai sebuah badan kerajaan yang bertanggungjawab dalam hal bekaitan seni tanahair. Penumpuan, perhatian, usaha dan promosi sejak dahulu lebih kepada seni lukis yang lain. Sebut saja seni lukis genre apa, hampir semua disokong penuh oleh BSLN. Setiap hari, minggu dan bulan ada saja pameran kat BSLN. Tapi kartun tak mendapat layanan begitu. Ia dipinggir dan terpinggir…


Bila gua dihubungi dan dijemput dalam perbincangan awal pertandingan ni, gua rasa sangat teruja dan terharu kerana terlibat dalam acara bersejarah dalam industri kartun tanahair ni. Akhirnya kartun “dilihat” juga oleh BSLN walau sebelum ni ada beberapa acara yang melibatkan Dato’ Lat dibuat kat BSLN. Gua menyokong penuh usaha BSLN. Harap ia menjadi acara tahunan yang lebih menarik penganjurannya. Peluang untuk semua melukis kartun dan menghiburkan 1 Malaysia!


Akhirnya setelah lengguh membongkok, mencagkung, mencekak pinggang, menggaru kepala, bepeluh ketiak dan lengguh kepala lutut, pemenang-pemenang yang dicari dalam Kategori 1 bejaya dicari. Sebenarnya susah gak nak tentukan mana nombor satu, dua dan tiga kerana tiada pilihan yang lain. Tak sia-sia ada Tuan Profesor yang menyelesaikan masalah dengan pandangan, kepakaran dan ilmu beliau yang hebat! Ramai yang menghantar karya tapi ramai tu jugak la yang gagal! Apapun terima kasih kerana sudi menyertai pertandingan Bakat Seni Kartun Merdeka 2010. Yang ni plak adalah karya-karya dalam Kategori 2. Ramai yang bebakat dan ramai gak yang mengarut!


Ini antara karya yang mencuit dan kreatif dalam banyak-banyak penyertaan. Bagus. Pelukis ni berusaha lebih dalam menghasilkan karyanya. Tapi kelebihan beliau tidak mempengaruhi juri kerana juri adalah profesional. Antara syarat yang diperhati dalam pemilihan pemenang adalah;

1- menepati tajuk walau lukisan buruk.

2- menepati genre yang dipilih

3- ringkas

4- ada unsur humor


Ni adalah antara karya-karya dalam Kategori 2 yang berjaya ke final. Semua juri mencangkung sambil bebincang memilih pemenang utama yang akan memenangi hadiah utama sebanyak RM3000.00. Kartunis profesionalpun tak dibayar sebanyak ni untuk satu muka A4 hitam putih atau warna. Tapi pelukis amatur bepeluang mendapat hadiah sebanyak ni untuk karya bersaiz A4! Jeles tul gua! Ramai kat luar sana yang boleh melukis. Jadi ambil, rebut dan rampas peluang ni pada tahun depan. Ni la tempat untuk korang show off selain kat majalah humor.


Alhamdulillah, akhirnya tugasan kami berjaya dilaksanakan. Huh, lengguh gak! Tiga pemenang utama dan 10 pemenang saguhati untuk kedua kategori berjaya dicari. Tahniah pada semua pemenang dan terima kasih pada semua peserta. Gua terharu dengan sambutan walau masih kecil/sikit penyertaan. Tak apa la. Yang penting penganjuran pertama pertandingan ni berjaya. Sekurangnya dah ada 255 orang rakyat BolehLand tahu pasal pertandingan Bakat Seni Kartun dan 255 orang tahu pasal genre STRIP CARTOONS dan EDITORIAL CARTOONS walau salah melukisnya. Itu dah cukup baik dalam pekembangan kartun tanahair. Sembang-sembang lepas selesai tanpa air kopi dan karipap pasal masih berpuasa. Semua sengeh-sengeh walau penat.


Dalam muzik ada bebagai genre. Ada blues, jazz, rock n roll, reggea, heavy metal, punk, pop, new wave, thrash metal, death metal, black metal, power metal, speed metal, hardcore, grindcore, metalcore, symphonic metal dan bemacam lagi yang korang lebih arif, pakar, terer dan hebat dari gua. Sama gak dalam kartun. Ada macam-macam genre. Ada satu genre kartun/humor yang sangat popular pada orang tua dan kanak-kanak seluruh dunia. Tapi ramai yang tak tahu apa nama genre humor tu. Genre ni digunakan dengan extreme sekali dalam animasi. Genre apa? Korang cari la sendiri. Har fragin har!

Begini untuk memahami genre yang gua maksudkan.

“ Labu dan Labi sedang jalan-jalan sambil mengutuk sesama sendiri dengan gembiranya. Tetiba Labi tepijak kulit pisang yang dibuang oleh Citah dan GEDEBUAK! Labi jatuh tegolek tesembam dalam longkang. Melihat Labi jatuh, Labu ketawa bedekah kah kah! sampai teguling-guling.”

Biasa tengok adegan/lawak beginikan?

Lawak tu digelar BLACK COMEDY/BLACK HUMOR. Kesakitan orang lain menjadi bahan ketawa. Kerana itu dinamakan BLACK COMEDY/BLACK HUMOR! Mesti korangpun penah gelakkan member yang jatuh, terhantuk blahblahblah.... bagus! bagus! HEH!

Siri animasi The Road Runner, Tom and Jerry, Bugs Bunny, Popeye dan banyak lagi adalah dalam genre black comedy/humor yang sangat diminati di seluruh dunia. Ni antara genre popular dalam kartun dan komik.

Jumpa lagi dalam Pertandingan Bakat Seni Kartun tahun depan. Harap lebih ramai rakyat BolehLand yang rasa terer lukis kartun akan menyertai. Terima kasih pada Balai Seni Lukis Negara kerana menganjurkan pertandingan ini.


15 comments:

Mat Jiwaraga said...

salam 1 Malaysia Bro Gayour,agak2nya bila keputusan prtandingan ni akn dimulakan,dan para pmenang akn diumumkan melalui apa ? sy sokong artikel bro 100%,hidop selamanya kartun!!

deaf-angel said...

kesian juru hakim sampai nak meniarap atas lantai aku tengok...balik sakit pinggang tak gayour? haha.

nasib baik pak guard, kalo kena mulut laser cam aku....aku rasa kompen kena halau dari situ haha.

thanks for info, aku tak tahu ada phd katun rupanya..dan cuma satu malay aje. hopefully more next time, maybe ko pun. sapa tau.

Portdy said...

oh jadi hakim ala ala Judge Dredd lah eh?

gayour said...

mat jiwaraga
gua tak tau bila balai seni lukis akan umum dan adakan party penyampaian hadiah.

deaf-angel
kalo mulut lazer cam lu, seblum dihalau kena pukul dulu. harharhar!
yeah! beliau satu2nya anak melayu yang ada phd kartun! respek kat prof madya dr.muliyadi

portdy
i am the law!

Dr. Bentara said...

tampal la kat board ke... kesian judge nak nengok.

berteromber said...

ntahnya...kesian gua tengok judge terbongkok2...tercangkung2...

btw...gua tumpang bangga Prof tu org kampung gua...heheh...

gayour said...

abang ben
tak ada board besar. letak la atas lantai. biasak la jadi judge dredd pertandingan lukisan cam ni bro. lenguh kepala lutut!

berteromber
kami tak perlukan belas anda sebagai judge dredd yang digeruni semasa menjalankan tugas. heh!

rasa banggapun dah cukup membanggakan.

we serve
we protect
we KILLKILLKILL DIEDIEDIEEEE!

matakucing said...

poning jadi judge dredd eh.. byk tu lukisan..

gayour said...

matakucing
nasib baik tak sejuta orang masuk pertandingan ni. kalo tak, bukak poso dan sahur kat balai seni lukis negara la hari tu!

heh!

Takilala said...

lawa topi

gayour said...

takilala
topi murah beli masa amazing race kat kuala kelawang hari tu - RM3.90

Ki To said...

Waaa sifu,saya berjaya dapat nombor 3 dalam pertandingan ni.Huhuhu Bawah 18 tahun.Terima kasih kepada BLSN dan para juri2 yang hebat.Tapi masalah untuk hadirkan diri la pulak...pada 25 november tu ambo ada exam SPM sejarah....Waaaaaaa..

Teringin nak gi sana and jumpa sifu.Kalau boleh suma2 kartunis tanah air sekali gus.Tapi tak kesampaian..Waaaaa sedihnya ambo....

Tapi amba antar wakil pegi ke sano.Sedihnya tak dapat nak gi ke sana......

Anonymous said...

nak mintak nasehat abg,kat mane ye nak hantar hasil lukisan kartun supaya orang2 yg berkenaan dapat tengok hasil lukisan kita untuk kite pegi jauh lagi dalam bidang ni...

gayour said...

kito
eh! macam mana hang bleh menang? mesti silap tu! HEH!
tahniah dan baguih dok ada nooo... pasai dapat numbo tiga.
amik je SPM taun depan kalo nak datang amik hadiah. harharhar!

tahniah noooo!

anon
emelkan je kartun encik kat mana2 editor majalah humor di BolehLand. nantikan komen dan balasan dan bersedialah untuk jadi terkenal di seluruh dunia!

berusaha!

Ki To said...

Mekasih Sifu,huhuhu...aduh rugi rasa tak dapat nak bertemu dan bergambar dengan sifu.Tapi apakan daya,kena gak amik SPM.Ingat takdak SPM masa tu.Last2 ada gak.Adeiiii...

Takpe,lepas Kito dapat barang melukis Kito tahun hadapan.Kito akan mula berkarya.Dan harap dapat kerja kat mana-mana Syarikat penerbitan.


Kita akan jumpa gak kelak tol tak Sifu.Huhuhu...