Tuesday, May 24, 2011

TANAM POKOK

BANTULAH BUMI BERNAFAS
20 JAMADILAKHIR 1432 H - 24 MEI 2011

Hari tu pada 27 April 2011 yang lalu, kami pekerja Karangkraf bepesta dalam acara menanam pokok beramai-ramai kat pekarangan bangunan baru. Acara julung kali ni adalah anjuran Karangkraf PEDULI ALAM, salah satu biro kebajikan kat Karangkraf. Program ni dinamakan Program Tanam Pokok Karangkraf Indah “ Bantulah Bumi Bernafas “.

Ya, bumipun nak benafas gak. Tambah lagi keadaan sekarang ni, betambah sesak nafas bumi nak bernafas dengan bemacam pencemaran!

VIP jemputan, duta dan perasmi program adalah FEWEEET! Rock star yang tak asing lagi iaitu Amy Search yang datang bersama keluarga beliau. Sempat gak Amy menyampaikan sepuluh buah lagu nonstop pada pagi tu seblum merasmikan program. Gile ganas persembahan beliau! Darah menyembur, kepala tecabut, isi perut teburai! Sungguh menggerunkan. Harharhar!

Program ni dibuat kira nak bantu bumi senang benafas, persekitaran yang indah, bersih dapat udara yang segar bugar. Encik Nasir ( Timbalan Pengerusi Karangkraf ) menyampaikan t-shirt program tanam pokok pada Amy dan keluarga.

Setelah selesainya acara perasmian oleh Amy Search yang tak berapa petah berbicara, kitorang trus bekeliaran ke tempat nak tanam pokok yang telah disediakan. Setiap majalah dan department dapat sebatang pokok untuk ditanam. Ada dua jenis pokok yang dipilih untuk ditanam iaitu pokok Bunga Raya dan Mengkudu Siam.

Setiap pokok dah ditandakan. Tak la melilau cari, mana pokok aku, mana pokok aku? Gua sekarang dalam department Ilustrasi. Bergaya dengan label ilustrasi. Orang sibuk tanam pokok, gua sibuk posing.

Tu dia… barisan editor dan staff memasing dah tak nyempat-nyempat. Blum lagi dapat arahan untuk menanam, trus berebut-rebut tanam pokok!

Sama gak kat belah ni. Berebut-rebut tanam pokok cam pertandingan plak. Tanam jangan tak tanam!

Ni bukan pokok Mengkudu Siam unit ilustrasi tapi pokok majalah humor G3.

Apa lagi nak buat setelah berjaya menanam pokok selain sengeh-sengeh amik gambo kenangan ramai-ramai.

Ni la Pokok Mengkudu Siam kepunyaan department Ilustrasi telah selamat ditanam. Bukan dikebumikan. Moga beliau sihat dan membesar dengan baik. Besarlah wahai pokok Mengkudu dan berbaktilah pada bumi yang mengharapkan udara dan persekitaran yang segar, nyaman dan indah.

Setiap pengarah, pengurus kanan dan pekerja tua cam brader Kartekana yang telah bersama Karangkraf sejak mula ditubuhkan mendapat sebatang pokok untuk ditanam dengan nama memasing kat pokok. Kelihatan beliau sedang berlakon membaca doa selamat pada pokok Mengkudu Kana beliau.

Encik Nasir bersama Amy Search dengan pokok Bunga Raya.

Ni plak pokok Bunga Raya Amy Search yang blum ditanam.

Setelah menunggu lebih dari 25 tahun, akhirnya Amy Search berjaya gak bergambar dengan gua. FEWEEEET!

Tak cukup sekali begambar, Amy mintak gambar beliau dirakam bersama gua sebanyak dua kali. Tu dia Amy Search tesengeh kegirangan tak ingat masa begambar dengan gua. " Dengan gambo ni boleh la gua eksyen dengan geng Search yang lain. Oi! Tengok ni, gambo gua dengan Gayour oi. Jangan tak caye wa cakap lu!" HEH!

Program tanam pokok berlangsung dengan lancar dan berakhir dengan cepat. Semua pokok selamat ditanam. Tak tau siapa punya, Nampak saja gua trus teruja nak begambar dengan beliau. Inilah little monster, Hummer H3 yang sangat gua minati! Teruja sungguh gua dengan kenderaan hebat ni. Gitu la lebih kurang acara tanam pokok yang telah berlangsung dengan jayanya di pekarangan laman Kompleks Media Karangkraf. Moga usaha kecil ni memberi manfaat yang kecil juga pada alam, haiwan dan manusia. Ya la, tak banyak tanam pokok, tak banyak la manfaatnye. HEH! Apapun, moga bumi dan penghuninya akan terus mendapat udara yang segar. Moga kehijauan dan keindahan alam akan terus dapat dinikmati dengan usaha yang kecil ni. Sekiranya korang berpeluang melawat ke Karangkraf, boleh la tengok pokok Bunga Raya Amy Search dan pokok-pokok yang lain.

Bagaimana dengan sobat semua. Penah tanam pokok? Gua tak beminat nak kempen atau ajak sobat semua ikut apa yang kami kat Karangkraf buat. Semua dah besar, ada kepala dan ada otak dalamnya. Lebih hebat ada akal fikiran yang dianugerahkan oleh Allah. Ikut suka korang la nak tanam pokok atau tak kerana ada banyak lagi cara lain nak selamatkan bumi. Tak semestinya kena tanam pokok. Biarkan la pihak bandaraya atau orang lain yang tanam. Apa hal plak nak kena tanam pokokkan? Biar la apa nak jadi kat bumi ni, yang penting enjoy! Nanti bila udara dan beracun, dah sesak nafas dan tak enjoy lagi baru la kelam kabut tanam pokok! Masa tu baru la jadi pencinta alam atau bumi tegar.

SYABAS!


“ Termination....Expiration...Cancellation...Human Race
Expectation...Liberation...Population...Lay to Waste
See Our Mother
Put to Death
See Our Mother Die “

Blackend
Metallica

3 comments:

AUR said...

Orait la tu...Ade gak tanam pokok..Daripada saya yg langsung tak tanam pokok...hehehe...

deaf-angel said...

well done to the organisers and participant buat projek ni..smoga pokok2 tu semua membesar ngan selamat hehe

gayour said...

aur
bagus! biar orang lain je yang tanam pokok. kalo semua orang tanam pokok tak ada la kempen tanam pokok!

heh!

deaf_angel
tak tau la nasib anak2 pokok tu. biar la, pandai2 la beliau nak hidup.