Tuesday, August 23, 2011

SUKAN KAMPUNG CSI PART 3

SUKAN KAMPUNG CSI PART 3
24 RAMADAN 1432 HIJRAH – 24 OGOS 2011

Acara tempur tegar dalam SUKAN KAMPUNG CSI 2011 didedahkan dalam bahagain ketiga. Bila sebut SUKAN KAMPUNG, apa perminan sukan kampung yang pernah korang main dulu? Galah panjang, kondak kondi, polis sentri, pondok-pondok, kawen-kawen, batu seremban, getah gundu, senapang buluh, kombat-kombat, lastik burung, mancing atau mandi sungai. Apapun, ia pasti menyeronokkan seperti main pondok-pondok yang ada kawen-kawen HEH! Ayuh! Saksikan pertempuran maut dalam SUKAN KAMPUNG CSI bahagian ketiga!

Habih jer permainan BROMM! BROMMM! BAWAK KERETA yang kontroversi kerana RED AURA dibatalkan ( tak pueh hati tol den! ), terus ke acara kedua iaitu MENGEPIT dan MENJINJING BUAH KELAPA berganti-ganti. Nampak cam senang masa gua cuba try. Tapi bila acara sebenar, habih tekucil. Begolek-golek buah kelapa dari celah kelangkang! Nampak kacang, rupanya mencabar nak mampuih!

Rumah mana yang menang dalam permainan ni? Pengadil tak mengumumkan. Hanya dikira dan dikumpul mata untuk setiap rumah. Leceh tul! Orang nak tau siapa menang pasal semua huru hara kelam kelibut bagi sokongan pada ahli dalam acara ni tadi. Tau-tau dah habih dan semua besorak!

Tak kisah la siapa menang dalam acara MENGEPIT BUAH KELAPA tadi tu, yang penting RED AURA Berjaya menghabiskan permainan dan mengumpul markah! Acara terakhir pada petang ni sebelum berhenti rehat untuk solat Maghrib adalah acara yang biasa kita tengok kat Sukaneka sekolah kebangsaan atau tadika iaitu permainan MENIUP TEPUNG! Arghhh… Tiup Tepung? Yeahh! Memang tak sangka sungguh penganjur menyediakan permainan ni.

Masa kat kampung dulu, tak penah gua main TIPU TEPUNG cari gula-gula ni. Tengok budak-budak sekolah dan tadika je la main. Apahal plak kena beli tepung, beli gula-gula… kan menyusahkan kena kuar modal. Dari main tiup tepung lebih baik main kerate, ada gak paedahnya! Dapat kerate kawan-kawan dan kena kerate. Baru best! HEH!

Permainan kepit buah kelapa tadi gua tak main, jadi tukang sorak. Tapi dalam acara TIUP TEPUNGberganti-ganti ni gua main. Lari sekuat hati ke arah pinggan tepung, tiup tepung sekuat hati dalam pinggan tu nak cari gula-gula. Bila dah jumpa gula-gula, gigit sebijik dan masukkan dalam cawan yang disediakan dan terus lari ke kawan. Begitu la berulang-ulang sampai habis putih melepah seluruh muka dan rambut! Dah jadi corpse paint black metal plak dah.

Happening gak permainan ni rupanye. Semua besorak bagai nak gile. Yang amik bahagaian lagi la giler punye tiup. Tengok la tu, tiup gaya Superman.

Tu dia, nak menang punya pasal sampai terselak kain pelikat! Tiup jangan tak tiup!

The Black Pirets dah jadi band black metal lepas tiup tepung!

Sama gak dengan rumah Hijau ni. Tengok la masing-masing konpius ilang ingatan tak percaya dah betukar jadi pengikut kental Black Metal lepas tiup tepung! Berpuaka sungguh rupanya permainan tiup tepung. HEH!

Habis jer permainan tiup tepung, acara diberhentikan seketika . Dah nak Maghrib masa ni. Sebelum solat Maghrib, penkena air, karipap dan buah epal. Buah epal? Ya, makan buah epal dalam SUKAN KAMPUNG kitorang ni. Jangan tak caye. HEH!

Bahagian kedua selepas Mahgrib dimulakan dengan acara MASUK DALAM GELUNG. Dalam permainan ni, RED AURA terpaksa bergabung dengan musuh iaitu rumah Ungu dalam satu pasukan untuk melawan gabungan rumah Kuning dan Oren. Semua dah sedia dalam barisan untuk mula betumbuk! Ni perlawanan antara rumah Hijau dengan rumah Pink begomo dengan rumah Hitam dan Biru.

Dulu masa sekolah rendah hanya main hula hop saja masa pendidikan jasmani dengan gelung rotan. Tak pun tolak cam roda sambil mulut bunyi BROMMM! BROMMMMM! keliling padang sekolah.

Kebanyakan cikgu Pendidikan Jasmani zaman purba dulu pemalas dan tak kreatif langsung. Tak penahnye nak ajar atau tunjuk permainan lain menggunakan gelung rotan. Kena plak kebanyakkan murid temasuk gua asyik bedengung dan lemah minda, main hula hop je la sepanjang tahun!

Ada satu masalah permainan ni iaitu jangan boroi. Kalo boroi, habih la sangkut perut. HEH!

Tak sangka gabungan sementara dengan pihak musuh iaitu rumah Ungu telah memberi kemenangan pada kami. Kami mengalahkan gabungan Oren dan Kuning dengan teruk. Harharhar! Rasai lu! Lepas habis permainan ni, gabungan kami terus pecah dan permusuhan disambung balik!

Penah main boling? Mesti penahkan! Dalam SUAN KAMPUNG CSI ni, permaianan boling turut dimainkan sebagai satu acara yang dipertandingkan. BOLING BUAH KELAPA daa... Buah kelapa ( yang dikepit kat kelangkang tadi ) sebagai bola boling dan sepuluh botol air 1.5 liter sebagai pin yang perlu dijatuhkan! Empat biji buah kelapa untuk dibaling oleh empat orang peserta dari setiap rumah.

Nampak senang pasal penah main boling tapi bila main… punya la susah! Balingan banyak ke laut pasal buah kelapa tak bulat cam bola boling ! Melantun gile babi ke mana ntah. ARGHHHH!

Masa kecik dulu gua penah main baling tin susu ( yang disusun seperti piramid ) dengan selipar Jepun atau bola tenis tapi tak pernah main permainan seperti boling menggunakan buah kelapa. Jadi permainan ni tak termasuk dalam permainan masa gua kecik dulu. Pasal tu baling banyak ke laut! Main kerate lagi menyihatkan tubuh dari permainan yang menyebabkan RED AURA kalah! ARGHHHH!

Kain pelikat dan kain batik yang diwajibkan kitorang pakai sepanjang masa berlangsungnya SUKAN KAMPUNG akhirnya digunakan dalam permainan seterusnya iaitu BOLA AIR. Kain pelikat sebagai alat penadah bola air. RED AURA sedia untuk permainan bola air! KILLKILLKILL! DIEDIEDIEEE! YEARGHHH!

Air yang diisi dalam belon akan dibaling oleh sorang wakil dengan membelakangi ahli rumah yang memegang kain. Dengan kain pelikat atau batik, bola air mesti disambut tanpa pecah. Nampak bola air dalam bulatan kuning? Tu la bola air yang perlu disambut dengan kain pelikat.

Ya, tu dia bola air yang berjaya disambut oleh kain pelikat RED AURA dengan bergaya sekali.

Bila dah dapat, bola air terus dimasukkan dalam pinggan tanpa memegang dengan cara menggolekkan beliau tanpa pecah. Kalo pecah tidak dikira dan kalo menggunakan tangan, makcik yang menjaga setiap rumah akan repot sambil menanges-nanges pada ketua hakim untuk penolakan markah. Eeee…

Permainan ni benar-benar memerlukan kerjasama sepenuhnya dari semua. Tak boleh buat silap. Kalo tak bom air akan meletup dalam kain! Tak tau la berapa minggu kain pelikat rumah Oren ni tak basuh. HEH!

Rumah Hijau nipun sama, mesti bau tungkek kain pelikat tu. Harharhar!

Dari Maghrib hingga ke permainan BOOM AIR, hujan renyai-renyai tanpa henti. Ada ketikanya agak kasar. Tapi SUKAN KAMPUNG tetap diteruskan. Patut habis lebih awal tapi berlanjutan hingga ke sebelas malam masih blum habih! Okey, hanya sampai kat sini kisah bahagian ketiga SUKAN KAMPUNG CSI. Ikuti bahagian terakhir untuk permainan terakhir dan keputusan.

Tamat bahagian ketiga

Kita dah berada di penghujung Ramadan yang dijanjikan Pelepasan Dari Api Neraka dan Lailatul Qadar yang lebih baik dari seribu bulan untuk kita berusaha mencari/mendapatkannya! Berusaha la wahai sahabat semua.



6 comments:

Dr. Bentara said...

peh sampai malam ke sampai subuh ni?

berteromber said...

pergh...memang happening ni...sehari semalam ek..

gayour said...

dr.ben
hampir 2 minutes to midnight doc!

berteromber
happening punye pasal la lajak sampai ke tengah malam!

deaf-angel said...

tak bleh tahan aku baca pasal tiup tepung tu

matakucing said...

kepit kelapa tu gempak..he5 terbayang kelapa tu tertanggal dari kepitan maut he5

gayour said...

deaf_angel
cara mudah nak buat corpse paint. tiup la tepung dalam pinggan.

matakucing
bila dah jatuh kena kutip dan kepit lagi maut tak nak bagi jatuh bro. ha10x