Wednesday, December 21, 2011

QUALITY TRAVEL FAIR 2011


QUALITY TRAVEL FAIR 2011 – COPENHAGEN

BAHAGIAN KEDUA DARI LIMA BAHAGIAN
25 MUHARRAM 1433H – 21 DISEMBER 2011

Jumpa lagi dalam BAHAGIAN KEDUA. Selamat mengikuti kisah gua di bumi Viking dan terima kasih. Enjoy!

Kat Denmark, semua harta kerajaan seperti istana adalah hak rakyat juga. Rakyat bebas dan boleh menggunakannya kerana rakyat membayar cukai yang tinggi seperti taman diraja ni. Rakyat dan pelancong dibenarkan masuk dan menggunakan kemudahan yang ada. Taman ni berada di belakang istana. Ingatkan hebat sangat la. Taman raja la katakan, mesti la ada makhluk fairy tale tinggal atau main-main kat dalamnya. Hey! Ni kat negara eropah yang terkenal dengan kisah dan makhluk fairy talenye. Itu yang bermain kat kepala hotak bejambul gua. Tapi rupanya hanya ada air pancut cam kat Dataran Merdeka je! Tak ada sekorpun makhluk fairy tale. HEH!

“ Kalo datang musim bunga, taman ni sangat cantik dengan macam-macam jenis bunga seperti tulip yang bersepah kat mana-mana hampir di seluruh Denmark”, terang encik Isma lagi. Musim bunga taman ni antara tempat utama yang jadi tumpuan pelawat dan pelancong.

Taman ni gak tempat ratu, putera dan kerabat besiar-siar. Nasib baik, rakyat atau pelancong boleh jumpa ratu jalan-jalan bawak anjing kat taman. Boleh la berbual dan amik gambo dengan ratu. Gitu la keterbukaan dan hubungan antara raja/ratu dengan rakyat Denmark. Boleh jumpa begitu saja kat tepi jalan, taman atau di mana tanpa bodyguard yang bengis!
Burung magpie Denmark kat Taman Diraja. Cam burung murai tapi lebih besar seperti garuda dan handal dari murai kat BolehLand.

Istana dan taman bersebelahan dengan terusan. Tu Nampak tu. Tu la bangunan Opera House. Alamak! Burung magpie yang tadi sekali lagi interframe.

Tu adalah istana, air pancut dan Taman DiRaja. Pelancong mula ramai masa ni. Matahari besinar cerah dan angin/cuaca sejuk tegedik-gedik! Terusan plak kat belakang gua amik gambo ni.

Tu, nampak kapal perang tu? Itu la pengkalan tentera laut Denmark kat belakang istana seberang terusan. “ Kita boleh masuk dan melawat ke dalam kem tentera tu”, ujar encik Isma. Bukan saja istana dan taman, tapi kem tentera malah kapal perang tu pun rakyat Denmark dan pelancong boleh masuk. Hak kerajaan adalah hak rakyat! Ingat tu.

Ni bukan kapal perang atau kapal nelayan laut dalam tapi adalah kapal untuk latihan pelajar sekolah. Keturunan Viking la katakan. Mesti la tahu bawak kapal. Guapun apa lagi, sengeh-sengeh la begambo.

Deretan pokok di tepi terusan kat Taman DiRaja. Dah nak masuk musim dingin, daun dah mula menguning dan mula gugur dari pokok sekitar Taman Diraja.

Sebahagain dari pemandangan kat Taman Diraja. Nampak bersih je. Mana daun-daun yang gugur? Hey! Nikan Taman DiRaja, mesti la ada tukang kebun atau orang bandaraya yang sapu dan bersihkan.

Sengeh-sengeh kat dalam Taman DiRaja. Bayangkan masa musim bunga. Penuh dengan bunga terutama bunga Tulip. Mesti syahdu. Pada penulis novel, sajak, puisi atau penulis lirik lagu temasuk pelukis, kira jadi sumber ilham la taman ni. Seni sangat la kononnya!

Kita balik ke dataran istana. Tak ada apa yang menarik lagi kat taman. Hanya ada burung je. Gergasi, troll, orge atau Shrek sekopun tak ada! Buang karan je. Masa ni pelancong dah mula ramai. Apa hal tetiba ramai plak? Tadi lengang je.


“ Ah, nasib kamu agak baik kerana sekarang belangsung acara petukaran pengawal istana dari tugasan”, ujar encik Isma pada kami. Oh! Patut la ramai pelawat, nak tengok acara petukaran tugas pengawal istana rupanya.

Penah tengok acara ni kat Istana Buckingham, London di tv. Lawatan gua ke istana ratu Denmark ni rupanya membolehkan gua menyaksikan sendiri acara ni. Lebih kurang sama je acaranya cam kat London. Kirik kanan! Kirik kanan!

Semua dah bersedia untuk melakukan acara pertukaran.

Sebahagian pelancong yang datang semata nak tengok acara ni. Ada yang datang dari Belanda, Norway dan sekitar eropah. Kira salah satu acara yang menarik perhatian pelancong bila sampai ke Copenhagen. Tengok acara ni teringat lagu “Changing Of The Guard” dari Exodus.

Dua orang pengawal istana Diraja Denmark. Berseragam hitam, topi hitam dan berseluar biru. Bebeza dengan pengawal kat London yang Mr.Bean pedajal tu, seragam merah dan seluar hitam.

Kartunis Melayu yang kesejukan bediri megah kat depan Istana Amalienborg. Nampak pengawal kat belakang tu? Tu la keje diorang sepanjang hari. Bekawat ke hulu ke hilir dan ke hilir ke hulu sampai la berlakunya acara pertukaran pengawal. Penat siot. Dah la penat, sejuk plak lagi. Nasib korang la. Apa nak buat, dah kerjaya pilihan. Kirik kanan! Kirik kanan!

Sengeh tak abih kat depan istana. Hehhehheh…! Sebenarnya ada lagi istana zaman purba kat Denmark ni. Rekabentuk istana klasik yang biasa kita tengok kat buku atau filem. Kalo dapat pegi, masuk dan begambo sambil tesengeh kat depan istana klasik tu lagi cool dan METAL! HEH!

Patung berkuda kat tengah dataran istana ni adalah pengasas Istana Amalienborg iaitu encik Federik V. Siapakah beliau selain dari mendirikan istana ni? Google sendiri la ya. Tak la best mana Istana Amalienborg ni. Biasa je. Tapi best la gak! HEH!

Selamat tinggal Istana Amalienborg. Tak jumpa lagipun tak apa pasal ada banyak lagi istana yang lebih hebat seperti istana Drakula kat Romania atau Istana Negara yang baru siap. HEH!

Selesai melawat istana, encik Isma trus bawak kereta laju-laju ke satu lagi tempat tumpuan pelancong. Kira dah tahap ikon tempat ni kat Copenhagen/Denmark dan terkenal di seluruh eropah dan dunia. Kisah berkaitan tempat ni hampir kita semua pernah dengar kisahnya. Seperti Istana Amalienborg, lagi sekali gua tak sangak boleh pergi tengok sendiri benda ni. Apa bendanya. Apa yang menarik. Hebat sangat ke. Nampak apa-apa?

Apa bende tu? Korang tak nak taupun tak apa. Gua tetap akan dedahkan gak dalam BAHAGIAN KETIGA nanti dengan kisah BERUANG KUTUP dan bermulanya QUALITY TRAVEL FAIR 2011. TAMAT BAHAGIAN KEDUA.

2 comments:

matakucing said...

fuhh jenjalan sakan ha5, malam hari cam ner plak sana? happening tak?

gayour said...

matakucing
malam kat copenhagen? nanti gua dedahkan. HEH!