Thursday, August 13, 2009

IPCC

IPCC DIGITAL INTERACTIVE COMIC COMPETITION 2009

28 SYAABAN 1430 HIJRAH – 19 OGOS 2009


Gua deh dengar pasal peraduan ni sejak dimulakan pada tahun 2006. Ramai yang telah masuk mencuba nasib dan ramai yang bejaya walau ada yang menang tu tak sepatutnye menang. Itu yang gua dengar. Entah la. gua buat tak tau jer pasal peraduan ni walau ia satu peluang baik/ besar untuk menjadi lebih berjaya ( sekiranya benar-benar berusaha bersungguh! ). Tahun ni, encik Aguri ( wartawan majalah G3 ) berkata/bertanya pada gua,” Brader Gayour, apa kata kita join masuk peraduan digital komik MeDEC kali ni?”. Gua mengerut seluruh muka dan kembang lobang idung mendengarnya. “ Biar betul ni Aguri?”. “ Betul la!”. Gua memang tak pernah memikirkan perkara ni kerana banyak sangat pekara yang tak baik dilakukan oleh pemenang parduan selama ni. Mereka menjadi perosak yang jahanam! Mereka menjadi sangat tidak jujur dan bertanggungjawap! Entah la…


Bila kembali tenang, gua boleh befikir dengan baik sebelum membuat keputusan. “ Kenapa gua tak ambil peluang ni. Kenapa nak bagi atau biarkan telepas pada orang lain?”. Dah tiba masanya untuk gua meyertai peraduan ni! “Okey, Aguri! Kita jadi satu team sekarang untuk bersaing dengan yang lain demi kemajuan industri komik dan kartun tanahair!" InsyAllah, kita akan berjaya!


Ini satu pengalaman hebat. Seblum ni gua tak pernah bekerjasama dengan mana-mana penulis dalam menghasilkan satu-satu karya. Sekarang Aguri menjadi ketua pasukan dan penulis cerita. Gua plak sebagai pencipta karekter dan pelukis. Inilah budaya kerja profesional yang diamalkan sekian lama di negara barat dan Jepun. Cara kerja berpasukan begini yang akan kitorang lakukan. Pasukan profesional kitorang dikenali sebagai ILHAM STUDIO. Aguri yang pilih dan cadangkan nama ni.

Setelah bebincang mengenai karekter, guapun trus melakar karekter yang kami inginkan. Sungguh seronok mencipta karekter baru ni. Mencabar tapi seronok! Mula-mula gua tak tau apa nak dibuat. Bekerut dahi. Rasa seperti mula melukis dulu. Keliru dan tak tau apa nak dilukis. Sungguh seronok perasaan itu! Keliru!

Setelah bersetuju dan berpuas hati dengan karekter–karekter yang gua cipta, guapun trus melukis dan menyiapkan beberapa lukisan sebagai bahan utama untuk dihantar ke pihak penganjur. Kan ni peraduan, kena la buat dan hantar penyertaan. Tak tahu berapa ramai/banyak pasukan yang menyertai peraduan pada tahun ni. Tak kisah la tu, lagi ramai lagi baik.


Ini satu tugasan seperti yang biasa gua buat. MELUKIS. Yang bebeza hanyalah perasaan semasa membuatnya kerana yang ni adalah untuk peraduan. Akhirnya setelah berakhir tarikh penyertaan, keputusan diumumkan dan alhamdulillah, ILHAM STUDIO berjaya bersama 20 pasukaan lagi ke peringkat akhir untuk pembentangan ( presentation ). Dari 20 pasukan yang berjaya ke akhir, hanya SEPULUH pasukan saja yang akan dipilih untuk mendapat hadiah utama sebanyak RM20.000 setiap pasukan untuk membuat dan menyiapkan projek komik yang dibentangkan pada 30 Julai 2009 yang lalu. Pembentangan ni sangat penting untuk mendapatkan hadiah peruntukan RM20.000.


Dengan sepenuh hati gua mencipta dan melukis komik terbaru untuk masuk IPCC Competition. Gua lebih suka kalo ia tidak dinamakan peraduan. Mungkin nama yang lain. Tapi kalo tak ada nama peraduan, tak semangat plak nak buat.

Ini adalah pasukan pertama yang membuat pembentangan. Apa ya nama kumpulan ni. Sayangnya. Kenapa pembentang tu tidak berkeyakinan masa membentang dan menjawap pertanyaan juri? Seperti tidak bersedia dan tak tau apa yang perlu diterangkan untuk menyakinkan juri dan semua yang hadir.


Pasukan kedua ni gak gagal dalam pengisian pembentangannya. Aguri kata diorang ni tak datang masa briefing yang diberi oleh pihak MDeC pada semua pemenang ke peringkat akhir seminggu seblum pembentangan pada hari ni. Patut la entah apa-apa ntah! Lagi sekali sayang sungguh.


Ini dia ILHAM STUDIO dengan penuh keyakinan bejalan keluar dengan semangat dan yakin berjaya sebagai kumpulan ketiga yang membuat pembentangan!

Aguri memulakan pembentangan dengan mempekenalkan ahli ILHAM STUDIO dan trus ke plot cerita dan yang berkaitan seringkas dan sepadat yang mungkin. Masa sepuluh minit beb! Masa ni gak la pihak juri akan bertanyakan itu ini dan perlu dijawap.

Aguri masih becerita mengenai apa yang kami buat dalam komik ciptaan kitorang. Lupa plak nak bagi tau pasal peraduan ni. Untuk makluman semua, tujuan paling utama peraduan ini dibuat oleh Multimedia Development Corporation ( MDeC ) ialah untuk mempopular/mempekenal/membawa karya-karya yang dihasilkan oleh karyawan Malaysia ke peringkat antarabangsa dengan bajet yang disediakan pada setiap kategori. Dengan bajet tu la setiap kumpulan/karya mesti menyiapkan komik, animasi dan games dalam masa yang diberi oleh pihak MDeC.

Tiba giliran gua menambah pada bahagian karekter, pakaian, tempat dan masa kejadian. Termasuk nilai-nilai keMelayuan dan nusantara yang dimasukkan dalam komik ciptaan kitorang ni. Nilai-nilai Melayu, Malaysia, dan nusantara adalah keutamaan dalam peraduan ni. Juri asyik bertanyakan perkara ni.


Sambung lagi pasal peraduan ni. Antara lain, peraduan ni memberi peluang pada semua dan siapa saja untuk menyertainya pada setiap tahun. Peluang pada semua untuk mencipta, menghasil dan menerbitkan karya sendiri dengan bajet, sokongan dan bantuan yang disediakan oleh pihak MDeC. Tahun ni adalah kali yang keempat peraduan/pertandingan ni diadakan. Ada empat ketagori. Masuk la mana-mana yang korang nak. Pada yang kata "alaa.. guapun boleh buat!", dan selalu komen, kutuk, hina, keji, pelekeh dan kata yang bukan-bukan pada kartun, komik, animasi dan ape kebende lagi yang dihasilkan oleh karyawan BolehLand dan rasa beliau la yang best, terer dan tahu semua benda, ni la tempat untuk menguji ketereran korang. Tempat untuk menghasilkan karya buatan BolehLand yang boleh besaing dengan mangga dan barat! Jangan hanya tahu mengata kat belakang, buktikan melalui karya-karya hebat korang dalam pertandingan ni. Baru tahu korang kat mana, apa yang korang tahu, apa yang korang boleh buat. Banyak mana ILMU yang korang ada/tahu. Ini adalah peluang untuk berjaya ( dengan usaha tegar! ) dan memiliki peruntukan sebanyak RM20,000!

Lagi satu karekter utama yang gua cipta untuk komik kitorang ni. Ini adalah hero utama. Sangat seronok menciptanya. Sedikit cabaran untuk memasukkan nilai nusantara pada tiga karekter utama. Tak nak la terlalu kuat keMelayuannya kerana ini adalah untuk pasaran antarabangsa. Mencari dan memasukkan identiti Melayu itu yang mencabar. Tapi tak apa, semua dapat diatasi. Nilai-nilai atau identiti Melayu atau Malaysia merupakan keutamaan paling penting dalam penghasilan komik ini. Kalo nak senang, buat jer cerita zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan tanjak, baju Melayu, silat dan bersenjatakan keris. Tak ada keraguan pada pihak juri untuk mempertikaikannya. Itu terlalu mudah. Kami nak buat komik untuk pasaran antarabangsa! Fikirkan suatu yang kreatif tanpa meninggalkan nilai atau identiti Malaysia.


Setelah berakhirnya pembentangan ILHAM STUDIO, tiba plak giliran rakan sepejabat dan sedepartment ilustrasi kitorang iaitu encik Niezam yang turut bersaing dengan ILHAM STUDIO dalam peraduan ni dengan nama kumpulannya NAGASATRIA. Beliau dibantu oleh encik Faiz ( pewarna digital dept ilustrasi ). Pembentangan yang sungguh bergaya. Cuma juri yang mengarut entah apa-apa ntah!


Satu lagi kumpulan yang sama satu department dengan ILHAM STUDIO dan NAGASATRIA iaitu kumpulan LION HEART yang turut terpilih ke peringkat akhir membuat pembentangan seterusnya. Encik Faiz selaku ketua kumpulan kuar sorang-sorang membuat pembentangan dengan dibantu oleh encik Niezam. Tak tau yang mana antara kami akan berjaya. Mungkin semua atau dua atau satu saja yang berjaya.


Setelah LION HEART selesai membuat pembentangan, majlis berehat sebentar untuk pekena kopi O dan kuih muih yang disediakan. Makan dulu! Pas tu acara diteruskan dengan pembentangan dari kumpulan yang ke lima. Apa ntah nama kumpulan ni.


Pembentangan 20 pasukan ni bemula dari pagi hingga ke petang. Kira seharian la kat Dewan Cindai 111, Cyber View Resort kat Cyber Jaya ni. Selain dari pembentangan ketagori komik, ketagori animasi gak turut membuat pembentangan dalam peraduan ni di tempat yang sama tapi di dewan yang lain. Gua tak dapat menunggu hingga habis. Ada urusan lain. Aguri yang tunggu hingga habis dan pengumuman pemenang.


Tidak ada apa yang perlu dirisaukan Aguri. Gua seronok menyertai peraduan ni. Suara hati gua kuat sekali menyatakan, ILHAM STUDIO akan menang! Kawan-kawan kita juga akan menang. Malam tu, Aguri menghubungi gua dan berkata, “ brader Gayour, ILHAM STUDIO berjaya! NAGASATRIA juga berjaya. Tapi LION HEART gagal ke akhir!". Syukur Alhamdulillah. Bermula la cabaran untuk berjaya, mencipta temadun baru dan menguasai dunia! BERUSAHA!


Korang bleh ke pautan ni untuk mengetahui sembilan lagi pasukan yang berjaya dalam IPPC DIGITAL INTERACTIVE COMIC COMPETITION 2009.

Kalo nak tengok lakaran karekter dan papan cerita komik yang ILHAM STUDIO buat, sila ke GALERI GAYOUR.

17 comments:

Takilala said...

Tahniah bro!! Gua doakan semoga berjaya nanti.

gayour said...

terima kasih atas doa ikhlas encik. moga encik juga berjaya di dunia akhirat didoakan.

eddie dewanaga said...

bro... selamat berpuasa beb, semoga terus di berkati...

Portdy said...

gambatte kudasai gayour-san!

gayour said...

eddie dewanaga
terima kasih. selamat menyambut dan meraikan kedatangan ramadan.

portdy
domo arigato portdy-san!

Gengmetal said...

caiyuk bro, tahniah, gua doakan mudah2n lu menang dalam pertandingan ni bro, agar lu n teamn dapat cipta nama di arena antarabangsa plak. Amin!

gayour said...

gengmetal
gua percaya lu terus, ikhlas dan jiwa murni mendoakan kejayaan untuk team gua. terima kasih bro!

deaf_angel said...

good luck gayour and ilham studio.

all the best for the finals.

and slamat menyambut ramadhan.

Bijan said...

Moga bebest dan salam ramadan

Bijan said...
This comment has been removed by the author.
faizalmukhtar said...

tahniah, syabas dan bravo. jadi macamana nak kira ni?

Sukatikaulah said...

gAYOUR....Tahniah den ucapkan.Banggo den sobagai oghang n.smilan ateh kojayaan kau nih.Bilo kau nak belanjo den makan ghuti canai?

ajie said...

tahniah bro....semoga menang

selamat berpuasa......

gayour said...

deaf angel
tq and scream for meeeee! heh!

selamat berpuasa

bijan
terima kasih wahai encik bijan. jangan lupa makan pecal bila buka puasa aa...

gayour said...

faizalmukhtar
gua menjangkakan cabaran dari mantera works. gua kecewa! kecewaaa...

sukatikaula
terima kasih yo la. ekau nak den belanjo kau makan roti canai? buleh no problemo!

gayour said...

ajie
dah menang untuk peringkat pertama. terima kasih.

Kill3Die3 said...

tahniah abang gayour!

Errr... boleh gua ngorat yana?