Tuesday, December 14, 2010

YEAHOO! DEN MONANG!

PENYAMPAIAN HADIAH BAKAT KARTUN MERDEKA 2010
09 MUHARRAM 1432H - 15 DIS 2010

Ada la sorang dua peserta dalam pertandingan BAKAT SENI KARTUN MERDEKA 2010
yang tanya gua, “ bila nak umum pemenang dan bagi hadiah bro?“.

Hari tu, bulan lepas dan tahun lepas ( tahun hijrah la! ) pada 25 November Rain 2010 ( Khamis ) telah berlangsung majlis penyampaian hadiah pada pemenang dalam pertandingan BAKAT SENI KARTUN MERDEKA 2010 buat julung kalinya kat Balai Seni Lukis Negara. Sebagai juri, gua dijemput dan dengan izin Allah, gua menghadirkan diri. Backdrop pentas utama majlis yang menarik perhatian gua. HITAM!

Biasak la dalam majlis cam ni mesti ada ucapan. Dimulakan dengan ucapan dari Ketua Pengarah BSLN, Yang Berbahagia Dato’ Mohd Yusof Ahmad dan kendian ucapan dari wakil Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia mengenai pertandingan Seni Bakat Kartun. Eh! Sapa dulu yang mula berucap. Pengarah BSLN atau wakil Arkib Negara. Siapa ya? Ntah la. Lemah minda tul. Lantak la! Mungkin lepas ni Arkib Negara boleh anjurkan pertandingan Bakat Seni Kartun plak. Bagi hadiah yang mega hebat! Sebahagian dari pemenang, wakil pemenang dan jemputan yang boleh masuk frame kamera seblum acara bermula.

Ucapan tak panjang menjela-jela, kejab je. Terus ke acara kemuncak iaitu penyampaian hadiah yang ditunggu sangat oleh pemenang dan semua. Mula-mula untuk kategori 18 tahun ke bawah. Adik ni antara sepuluh pemenang saguhati. Betul ke pemenang saguhati? Macam tiga pemenang utama je pasal yang sampaikan hadiah tu Ketua Pengarah BSLN. Ntah la. Tahniah je la adik oii!

Rasanya yang ni baru pemenang saguhati. Ramai pemenang sebenar tak dapat datang dengan pelbagai alasan karut marut! Tekucil la, rasa nak pitam la, jadi gila bila naik pentas, gagap, kencing dalam seluar, berak merata-rata, hilang ingatan bila orang ramai tengok, merah telinga, lemah kepala lutut, HEH! Ramai diwakili oleh mak cik, kakak, abang dan datuk. Ramai pemenang sedang menghadapi dugaan terbesar dalam hidup iaitu perperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia masa ni. Rasakan! Harharhar!

Hadiah disampaikan oleh ketua hakim pertandingan iaitu Profesor Dr. Muliyadi Mahamood. Maknanya wakil penerima hadiah ni adalah hadiah saguhati. Saguhatipun dapat RM300.00 untuk kategori muda dan RM500.00 untuk kategori tua. Tahniah ye la...

Yang nipun sama. Tak taula pemenang saguhati ni budak lelaki atau pompuan. Tapi menang hadiah saguhati la. Yang terima hadiah tu mungkin makcik, kakak, awek, kakak angkat, kakak tiri atau nenek beliau. Nenek muda. HEH! Ops! Silap. Beliau yang terima hadiah adalah tubuh badan pemenang sendiri, bukan wakil! Syabas dan tahniah!

Pemenang tempat ketiga dalam kategori 18 tahun ke bawah adalah seorang oldkool. Biar betul? Gua bangkang! Mesti hakim dah buat silap atau pemenang memalsukan tarikh lahir dan umur beliau. Ini suatu yang memalukan. Macamana hakim profesional boleh ditipu dengan mudah! Uu..uuu.... Keputusan hakim adalah muktamat. Tak payah la nak komplin. Buang karan je pasal atuk ni adalah wakil pada cucu beliau yang sedang susah hati menhadapi peperiksaan SPM beliau. Atuk sporting. Sanggup turun dari Sungai Petani, Kedah nuu... ke Key Ell sebagai wakil cucu. Hebat! Atuk hero!

Pemenang utama, nombor satu dan hadiah sebanyak RM3,000.00 dimenangi oleh encik tu. Encik yang berbaju coklat tu. Yeah! Beliau tu la encik Mohd Zainudin bin Ismail dari Kepala Bataih, Kedah Nuu bgauih dok ada! Hakim bersetuju tanpa membantah sesama sendiri memilih karya dan idea kepala hotak bejambul beliau sebagai pemenang. Syabas dengan karya yang melayakkan hang menang. Baguih dok ada!

Bersama pemenang pertama kategori bawah 18 tahun iaitu seorang awek pelajar sekolah, cik Khalida Liyana Khalid ( tu, tiga dari kanan ) dan pemenang tempat kedua dan ketiga ketagori tua 18 ke atas, encik Mohd Fouzi dan cik Syarifah Radziah. Best la korang!

Ni plak pemenang… err! Bukan pemenang tapi sorang hakim yang digeruni peserta kerana tiada belas pada karya-karya yang hampeh! Gua dapat sehelai kertas dan sebuah bag go green! Yeahooooo!

Semua pemenang dan wakil temasuk yang tak menang begambar tesengeh-sengeh dan serius bersama ketua Pengarah BSLN, wakil Arkib Negara dan Profesor Dr. Muliyadi. Nak ucap tahniah ke? Rasanya tak payah pasal dah banyak kali ucap.

Ni dia karya pemenang utama kategori tua. Menepati tajuk yang susah, payah dan mengelirukan ramai peserta – 1 Malaysia Menjana Transformasi.

Ni plak tiga belas karya pemenang dalam kategori muda. Tiga pemenang utama dan sepuluh pemenang saguhati. Karya mereka dipilih sebagai pemenang kerana tiada yang lebih baik dari mereka dalam kategori ni walau sebenarnya masih banyak kelemahan itu ini. Tak apa la tu. Mana boleh dapat sempurna semua. Kalo semua terer, gila babi hebat, dahsyat, dan menepati tajuk, pening dan menyusahkan hakim dan pihak balai plak nak pilih pemenang. Elok la ramai yang salah, tak betul , lukis buruk. Senang la nak beza ( yang buruk ) dan pilih pemenang. HEH!

Antara karya pemenang dalam kategori orang tua. Sama cam kategori orang muda. Nama je tua tapi ramai yang hilang akal dalam memahami tajuk dan menghasilkan karya. Lukis hapa-hapa tah! Rasa cam best je lukis kartun! Pada hal hampeh! Baru korang ada akal aa... lukis kartun senang atau susah!

Beberapa hari seblum belangsungnya majlis penyampaian hadiah, pihak balai mintak gua menjawap beberapa soalan, pandangan pasal pertandingan, sket biodata dan sekeping gambo untuk dimasukkan dalam buku khas pertandingan bakat seni kartun. Masa hari penyampaian hadiah, gua tanya kat Slaium ( hakim ) pasal buku yang balai buat. Beliau gak tanya kat gua pasal buku tu. Ah, sudah! Balai tak jadi atau tak sempat nak cetak ker? Tejenguk-jenguk tengok jemputan kalo ada yang sedang baca/tengok buku khas tu. Tak ada sorangpun yang sedang baca atau pegang buku. Rupanya buku khas tu ada kat dalam bag kitar semula yang setiap pemenang dan gua dapat tadi. Mana tetamu yang dapat bag kitar semua, dapat la majalah ni. Ni la di rupa cover buku/majalah khas pertandingan Bakat Seni Kartun Merdeka 2010. Macam majalah komik! Gua bangkang! Patutnya tak cam ni. Ni pertandingan bakat seni KARTUN, bukan bakat seni KOMIK. Ada beza tu. Patutnya karakter kartun bukan komik kat cover!

sengeh-sengeh kat tepi Sungai Sarawak.

Apa kata Gayour? Gua kata macam-macam yang tak baik. HEH! Ni jawapan pada soalan yang disediakan oleh pihak balai. Tak payah bacapun tak apa. Tak la best manapun jawapan gua. Jawap ikut sedap mulut. Apa lagi yang ada dalam majalah ni? Ada pendapat, pandangan dari semua hakim temasuk temuramah dengan tiga pemenang utama dalam kedua kategori. Gitu gak dimasukkan karya semua pemenang utama dan karya sepuluh pemenang saguhati.

Ni plak pendapat peribadi gua pasal pertandingan. Tak best manapun. Banyak kutuk, hina, keji dan merendah-rendahkan maruah orang. HEH! Lagi satu yang menarik ialah pandangan dari ketua hakim, Prof. Dr. Muliyadi pasal pertandingan dan artikel pasal Sejarah Seni Kartun Merdeka tulisan Prof. Dr. Muliyadi yang diambil dari Katalog Pemeran Lat 1964 – 2003. Artikel/info yang hebat! Terima kasih prof!

Terima kasih pada semua rakyat BolehLand yang menyertai pertandingan Seni Bakat Kartun Merdeka 2010. Tahniah pada pemenang dan BOOOO.... pada yang tak menang. Harharhar! Rasain lu! Boleh cuba try lagi pada pertandingan akan datang atau tak payah masuk lagi. Biar orang yang benar-benar suka/minat dan berbakat masuk. Harap korang dah tahu kenapa korang gagal. Tengok balik apa yang korang dah buat dan kata kat diri, “ Memang patut gua kalah! Gua lukis cam hampeh. Padan muka gua ”. Kata lagi pada diri, “ ingatkan senang lukis kartun! “ sambil sengeh-sengeh. Belajarlah, jadilah berILMU. Bila dah tahu dan agak mahir melukis, korang dialu-alukan sangat untuk mencabar peserta lain dalam pertandingan akan datang! Baru hebat! Kena ucap terima kasih gak pada Balai Seni Lukis Negara kerana menganjurkan pertandingan ni buat julung kalinya dalam senjarah seni kartun tanahair. Kalo tak ucap terima kasih, kecik hati plak. Tak nak anjurkan lagi pertandingan ni. HEH

Kalo korang tak tau nak ke mana hujung tahun ni. Duit plak penuh dalam bank, dalam walet, dalam kocek seluar, boleh la shopping kat Balai Seni Lukis Negara. Shopping kat Balai Seni Lukis Negara? Yeah! Bukan beli gula kasar pada harga lama ( RM1.90 sekilo ) tapi beli karya seni. Beli lukisan, cenderamata dan segala macam lagi hasil seni sempena Jualan Akhir Tahun. Mungkin korang peminat hasil kerja seni walau hanya terer lukis kartun lidi! Tak apa. Berikan sokongan pada industri seni tanahair dengan membeli hasil karya seni. Bukan hanya kata atau jerit, “ gua penyokong tegar seni lukis tanahair!". Kalo nak menjerit sebagai tanda sokongan, pegi stadium tengok pelawanan bola sepak!

Tapi kalo tak nak pegi ke Balai Seni Lukis dengan alasan susah la, leceh la, jauh la, benci la.... blablablaa…. korang boleh masuk pertandingan Lukisan Cat Air Bunga Raya. Kata terer melukis. Mungkin boleh menang RM3,000.00! Ni la masa nak menunjuk-nunjuk! Untuk maklumat lanjut sila ke website Balai Seni. Tapi kalo korang degil dan ada besar punya batu duduk dalam kepala, shooping kat Balai Seni tak nak, tengok pameran tak nak, masuk pertandinganpun tak nak… lantak korang la.

www.artgallery.gov.my

Takpun boleh sengeh-sengeh tengok pameran. Pameran Bakat Muda Sezaman 2010 sedang berlangsung sekarang ni. Boleh la tengok dan paling best gile boleh kutuk, hina, keji, jijik dan kritik ikut sedap mulut karya-karya yang dipamerkan! Kan orang kita paling suka dan terer mengkritik!


tahniah

kartun untuk semua


13 comments:

deaf-angel said...

gayour kat internet takde scan karya2 pemenang2 ke?
aku nak tengok

j or ji said...

tuan,lamo bona tak datang sini. tapi tuan masih macam marin yo..menulis kemain panjang! mencabar semngat membaco orang melayu macam ese ni.

:)

gayour said...

deaf-angel
patutnya balai seni tampal karya2 pemenang tu kat website diorang. ntah la.

j or ji
tak apo la. orang sibuk. banyak kojo nak singgah selalu. update sebulan sekali. bilo nulih jadi panjang leba plak. heh!

Ki To said...
This comment has been removed by the author.
Ki To said...

Sifu ada pertandingan lain tu cam ner nak masuk?

gayour said...

kito
hang pi masuk ke website balai seni kalo nak tau apa pertandingan yang ada dan cam no nak masuk pertandingan tu nuuu...

Ki To said...

huhu,Thanks Sifu.Haha,"Atuk hero"...Tok wan saya cerita mcm2 kat saya masa duk sana.Hahaha.Pengalaman yang tak dapat nak di lupakan masa duk kat sana.

Tp sayangnya,saya tak dapat pegi.Sifuuuuuuu,leh tak kritik pasal cara penulisan saya kat dalam buku pemenang tu.Saya rasa tak pueh ati arr,pemenang len tulis pendek2 ja.Saya tulis punya panjang berjela.

Punya cari alternatif tanya cikgu2 bahasa Melayu saya, cara nak jawab soklan temuramah sebelum hantar balasan emel kat kakak yang temuramah tu.Last2 tengok orang len tulis pendek ja.Huhu

Sifu,saya perlukan nasihat sifu.Please Kritik saya.

(n_-)'

gayour said...

kito
hang terlalu berhati2 dan mahu memberi jawapan yang hebat! pasai tu jawapan hang hancus! tak menyakinkan dan huru hara. tak perlu panjang2. biar pendek, ringkas dan menepati soalan.
kalo tok wan hang baca mesti beliau cemuih! harharhar!

Ki To said...

gHahaha,Terimas sifu..Hambo akan terus perbaiki dan lebih tak berhati-hati.Hahahaha.Memang cemuih pon..Banyak kali saya baca sebab sakit hati dengan penulisan saya ni.

Geram nih,huhuhu.Tak pe ni,kali pertama.Sifu bagi Tips camner nak jawab soalan dari orang temu ramah.Saya ni kena ada orang yang bagi pandangan dulu,baru saya berani.Takut dan gerun giler nak tulis menda wawancara ni..

Dup.Dap.Dup.Dap masa nak tulis ni pon.Macam nak mati jer tulis menda karut tu..

Serunai Faqir aka SF said...

chis! tak adil! mana anugerah bakat main serunai sambil menulis novel dan menghisap rokok aaaa? gua tak setuju!

akakekekekekeke ...

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

gayour said...

kito
- dengar, faham dan buat2 menung kejap seblum jawap soalan.
- jawap terus soalan. tak perlu panjang2 asal tepat jgn nak melalut itu ini. orang cemuih tau tak!

serunai fakir
gua rasa lu patut tak puas hati dengan kenaikan petrol, gula dan minyak tanah!

heh!

daniel
gracias

Anonymous said...

Hey, I am checking this blog using the phone and this appears to be kind of odd. Thought you'd wish to know. This is a great write-up nevertheless, did not mess that up.

- David