Wednesday, January 19, 2011

PAMERAN DAN STUDIO BARU

PAMERAN DAN LAWATAN

15 SAFAR 1432H - 20 JANUARI 2011

Ramai pelawat dari seluruh negara datang membuat lawatan ke Karangkraf. Penat melayannya! Kali ni kitorang dari dept ilustrasi dan G3 plak yang membuat lawatan berjalan kaki. Jalan kaki? Ya, jalan kaki saja merendah panas. Melawat ke mana?

Inilah tempat yang kitorang pergi lawat iaitu bangunan baru Kumpulan Media Karangkraf dan Grup Majalah Karangkraf yang dah hampir siap sepenuhnya. Kami warga kerja Kumpulan Karangkraf akan berpindah ke bangunan baru ni tak berapa hari lagi. Apa jadi dengan bangunan sekarang? Ia akan jadi kenangan mengusik jiwa saja kerana bangunan lama ni akan dibakar, diroboh atau dibiarkan jadi rumah hantu. Biarkan beliau rasa kerana beliau tidak diperlukan lagi! Huargh! Huarghhh! Huarghhh! Burn baybeh! BURNNNN!

Pintu masuk utama ke bangunan baru. Berhampiran dengan pondok jaga dan sungai yang kadang-kadang mengeluarkan bau yang meloyakan. Tapi masa ni, udara tidak tecemar. Segar bugar dan nyaman. Selamat datang ke komplek baru Kumpulan Karangkraf.

Sebenarnya gua dan kengkawan kat dept ilustrasi dan majalah G3 dah lama nak melawat ke bangunan baru ni. Nak tengok studio baru kitorang. Dengar kat tingkat dua. Tu yang nak pegi tengok sangat. Kesempatan datang bila satu pameran dibuat sebagai pembuka aktiviti kat bangunan baru iaitu Pameran Kebudayaan dan Kesenian Islam Masyarakat Asia Tengah yang didatangkan khas dari Uzbekistan. Tak payah la kitorang isi borang dan report kat jaga nak melawat ke sini. HEH!

Ni sebahagian dari lukisan yang dipamerkan kat ruang legar utama. Lukisan bangunan bersejarah, pemandangan dan masjid kat Uzbekistan. Ada banyak lagi yang sengaja tak didedahkan kat sini seperti lukisan makam Imam al-Bukhari
*Muhammad Ibn Ismail Ibn Ibrahim Ibn al-Mughirah Ibn Bardizbah al-Bukhari (
محمد بن اسماعيل بن ابراهيم بن المغيرة بن بردزبه البخاري), adalah pengarang kumpulan tradisi yang dikumpulkan dalam Sahih Bukhari, yang dianggap orang Islam Sunni sebagai Hadith sahih daripada Nabi Muhammad s.a.w.. Imam Bukhari (810870) dilahirkan di Bukhara (Bokharä) (kini di Uzbekistan), pada keluarga Iran, pada 194 H (810 M).

Sila ke wikipedia untuk maklumat lanjut menenai salah sorang Hujatul Islam yang hebat, Imam al-Bukhari.

Lagi lukisan yang menggambarkan para pemikir dan ilmuan hebat Islam dari Bukhara ( Uzbekistan ) yang dipamerkan. Sedikit maklumat mengenai kehebatan temadun Islam boleh kita perolehi dari pameran ni. Permaidani kat bawah tu dibuat dari bulu unta. Boleh pijak-pijak kalo nak pijak!

Emel yang gua dapat hanya bagi tau pasal pameran lukisan tapi emel yang lain menambah mengenai kelebihan pameran ni iaitu adanya hasil kerja tangan yang menghasilkan Al Quran lengkap 30 juzuk sepanjang 270 meter ( dipercayai yang terpanjang di dunia ) yang di hasilkan di China turut dipamerkan sebagai penambah daya tarikan. Ni dia Al-Quran sepanjang 270 tu!

Memang panjang, sayup mata memandang! Ni blum dibuka sepenuhnya kerana ruang yang terhad. 270 meter tu. Kalo belari, lebih dari semput!

Satu lagi bahan pameran tambahan adalah 4 naskah Al-Quran tulisan tangan yang berusia ratusan tahun milik peribadi Tuan Haji Mohd. Nasir Hamzah ( tengah ) yang merupakan Timbalan Pengerusi Kumpulan Karangkraf Sdn.Bhd. Ini adalah antara Al-Quran terbesar pernah dihasilkan.

Ni plak bukan bahan dalam pameran. Ni adalah dinding yang gua namakan dinding sejarah atau dinding kenangan Karangkraf. Sejarah penubuhan dan yang bekaitan dengan sejarah awal penerbitan Karangkraf boleh diperolehi kat sini. Hebat dinding ni. Ia adalah penghias kekal kat komplek baru. Nampak tu, majalah GELIHATI adalah majalah humor terawal yang diterbitkan oleh Karangkraf. Kartun pertama gua disiarkan dalam majalah ni pada tahun 1985. Sejarah manis buat gua! Lebih 25 tahun gua telah bersama Kumpulan Karangkraf sebenarnya!


Gambaran penuh dinding sejarah Karangkraf. Boleh tahan gak panjangnya. Macam-macam maklumat pasal majalah Karangkraf ada kat sini. Kalo korang datang melawat ke Karangkraf , boleh la sengeh-sengeh tengok dinding ajaib ni. Tak payah la buat-buat tanya lagi pasal sejarah Karangkraf. Buang karan je. HEH!


Apa plak ni. Roti! Rotipun jadi bahan pameran? Ya, bukan saja lukisan, seramik dan permaidani, roti yang jadi makanan utama orang Uzbekistan dan sebahagian besar penduduk kat Asia Tengah juga dipamerkan. Selain roti ada kurma, buah zaitun dan kismis. Nampak hiasan yang cantik pada pinggan, mangkuk dan piring.


Cam yang gua cakap tadi, dah lama pendam rasa nak melawat komplek baru Karangkraf, jadi masa untuk melawat. Ada dua tingkat yang perlu dipanjat. Kata ada lif tapi tak jumpa kat mana beliau nyorok. Kena la guna tangga. Dah tengok studio kat tingkat satu baru jumpa lif, trus ke tingkat dua. Ni gambaran keadaan studio kat tingkat dua. Kerusi belum ada. Pasal tu blum boleh masuk pindah.


Ni plak bilik/dewan kat sebelah dinding sejarah. Tak tau apa nama bilik/dewan ni. Blum ada nama lagi. Macam dewan orang ramai la. Ada mini stage kalo nak buat mini metal gigs. HEH!


Lagi gambaran dewan orang ramai kat ruang legar komplek Karangkraf yang boleh memuatkan lebih sejuta orang dalam masa yang berlainan.


Aduuu... penat dah! Begitulah lebih kurang sesi lawatan jalan kaki yang agak menjerihkan ke Pameran Seni Dari Uzbeksitan dan sengeh-sengeh tengok studio baru yang telah berlangsung dengan jayanya pada 14 Safar 1432 Hijrah – 19 Januari 2011 yang lalu. Ni la rupa komplek baru Karangkraf. Ada ruangan parkir kereta yang luas. Tak perlu risau pasal parkir kalo nak datang melawat pameran. Tu, nampak bulatan kuning tu? Kat situ la pintu masuk utama dan tempat pameran. Jangan buat-buat tak tau plak. Kat situ gak la studio yang kitorang tengok.


Kalo ada masa, boleh la datang melawat pameran ni. Klik kat poster kalo nak tau sampai bila. Tapi gua cakap terang-terang la... kalo nak datang, datang. Tak nak datang sudah!

11 comments:

mhagnoth said...

Uii besarnya. Kat mana ni.? Nanti bila2 turun KL melawat sini boleh masuk kot bila dah beroperasi nanti.?

gayour said...

mhagnoth
kat seksyen 15, shah alam.
ya, boleh datang untuk melawat. tak jadi hal punya.

Abang Ben said...

syok tu!

gayour said...

abang ben
blum syok lagi. tengah tebayang azabnya angkat barang dan bekemas bila pindah nanti. ARGHHHH!

Kito said...

Sifu nak itut?

gayour said...

kito
budak baru lepas spm mana boleh ikut. bawah umur!

Kito said...

Huhuhu, :( ... Nak itut gak..Huhuhu...Sifuuuuu nak tanya ni,Kito nak antar artwork kt G3 mcm ner? Kito dah nak start buat kartun.Antar kat sifu eak?

deaf-angel said...

aku baca report ko je la Gayour..

tak dapat la aku nak pergi.. walaupun nak sangat pergi

Husna Ismail said...

lawanya bgnn baru karangkraf.
dulu tyme skolah merasa lawatan ke bangunan lama je lah :)

NeoPhantom said...

mesti best kerja kat sini kan.. huhu.. trus buat azam baru.. nak kerja kat karangkraf boleh ke? hehe

gayour said...

deaf-angel
tak apa la tak dapat datang.

husna ismail
ya, bangunan lama yang telah diubahsuai menjadi sebuah bangunan penerbitan yang hebat!
HEH!

neophantom
boleh! sini ada post untuk grafik, promosi, brand marketing, wartawan, photo, editor, ilustrator, advertising blablablaa....